Nissens
F fsn skrev:
Jag tror din åsikt i praktiken är ett rop på bekräftelse att ditt val att avstå solceller verkligen var rätt.

Du velade länge, tyckte det var en stor investering och valde att avstå men var långt ifrån övertygad. Osäkerheten på ändrad politik kändes obekväm och visst, nermonteringen av kärnkraft var ju en realitet och det snackades alltid om högre elpriser men det hände ju aldrig... Sen kom 2021 med rätt höga priser och solcellerna skenade iväg i pris.... sen kom 2022 med helt tokiga priser på el och ännu dyrare solceller och du känner väl egentligen att när du tittade på solceller på allvar, ett par år innan pandemin så skulle du ha slagit till.

Är jag på rätt planhalva med den analysen?
Nej, det är rent svammel. Jag har aldrig trott på solpaneler av många skäl, främst de ekonomiska.

Min lösning är att ha ett välisolerat hus som värms upp med en kombinerad frånluft och bergvärmepump. Huset om ca 165 kvm + garage på 70kvm drar ca 11000 kWh per år vilket ger en modest kostnad även med höga elpriser.

Värmepumpen börjar bli till åren och har ett COP på bara ca 3, en ny VP lär ge ett COP på ca 4-5. Så efter det bytet sjunker elförbrukningen ytterligare.

Så, de pengarna andra lägger på solceller lägger jag på helt andra saker som ger en bättre och säkrare avkastning. Dessutom slipper jag att förfula mitt hus med dessa hemska paneler.

Jag sneglar faktiskt på ett nytt boende, men har inte hittat rätt ännu, och hus med solpaneler går bort direkt.
 
Nissens
U uplj skrev:
Låter märkligt. Jag har haft solceller i 8 månader och har hittils tjänat "tillbaka" 8,5% av investeringen. Eftersom jag har "bra" solmånader kvar borde jag landa på 12-14% efter 12 månader. Du behöver nog visa på "

" och hur din kalkyl ser ut för detta.
Vilken kalkylränta har du använt då?
 
Nissens
U uplj skrev:
Helt rätt, mycket "beror på" men min jämförelse var mot @Nissens absoluta krav att man var tvungen att möta 10% avkastning (börsen) annars ska man inte göra en investering.
Du tolkar saker på ditt egna lustiga sätt.
Jag säger bara att solceller är en dålig affär rent ekonomiskyöt, precis som bilar o annat, men ideologiskt kanske de är bättre.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Påståendet finns ju 2 sidor upp i tråden. Värm upp tummen och skrolla upp.

För min personliga del så är det också en glädjekalkyl. Min kalkyl visade på ett nettonuvärde på 74k efter 20 år med 5% internränta. Inte så stark investering enligt mig givet de inlåsningseffekter som investeringen ger. Komplett underlag finns i andra trådar kring samma ämne på forumet.

Vidhåller att när jag får se en seriös och välunderbyggd kalkyl som går ihop på dagens solcellerpriser och rimliga elprisprognoser så bjuder jag på en öl!
Problemet vad du tycker är en rimlig elprisprognos. Du tycke min 90öre i snitt för SE4 var högt.

Jag skulle säga också att det är en väldig internränta. Speciellt om man ska räkna efter skatt. Sparkonto på höga 4% idag bli ju 2,8% efter skatt. Frågan är också vad man frågar efter kan solceller slå börsen? Eller lönar sig solceller jämfört med andra ”fixed-income” investeringar som preferens aktier eller sparkonto. Då det är jämförbar risk.

Alla frågar efter en ”välbyggd” kalkyl. Kalkylen är väldigt enkel. Det är ju siffrorna som stoppas in som som är det intressanta. Elpriset framöver är svårt att förespå (liksom börsen) så blir vad man själv tror eller ”tycker.
Jag har försökt gå på terminer, men det är inte bra tillräckligt. Skulle jag behöva skriva en fem års doktorsavhandling på simulera elpriset, så skulle många ändå inte tro på det då alla kommer ha en SMR i källaren!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Viktor.J Viktor.J skrev:
Påståendet finns ju 2 sidor upp i tråden. Värm upp tummen och skrolla upp.

För min personliga del så är det också en glädjekalkyl. Min kalkyl visade på ett nettonuvärde på 74k efter 20 år med 5% internränta. Inte så stark investering enligt mig givet de inlåsningseffekter som investeringen ger. Komplett underlag finns i andra trådar kring samma ämne på forumet.

Vidhåller att när jag får se en seriös och välunderbyggd kalkyl som går ihop på dagens solcellerpriser och rimliga elprisprognoser så bjuder jag på en öl!
Ändå är nog även din kalkyl optimistisk. Att ha ett restvärde på 74k 5 år innabn härligheten skall sktrotas låter ganska optimistiskt.
 
Nissens
F fsn skrev:
en 25 år gammal bergvärme då? En isoleringsstandard från 1977 år 2023? Det är precis som med solceller som är 30 år att det behöver uppgraderas.

vattenburen värme generellt, vattenburen golvvärme, välisolerat, bergvärme, solceller, pool, fett garage…. Havsutsikt. Det fattar väl tom du att allt listat är saker som höjer värdet på huset.

om jag säljer huset och det visar sig att jag värmer varmvatten, har 24 grader inomhus på vintern, har 29 grader i poolen från 15 maj till 15 september, laddar elbilen med 1500 mils körning och de rörliga elkostnaderna för det varierar mellan 4000kr* och MINUS 12000kr så fattar väl tom du att det på alla sätt är värdehöjande?

(*) jag har aldrig loggat nåt år med så hög rörlig kostnad som 4000kr , det högsta är 2195kr men jag tog höjd för att det kan komma sämre år.
Enligt Booli och SBAB ökar inte husets värde med solceller mer än vad de kostat. Dessutom sjunker ju värdet på dem hela tiden.

Ja, tilläggsisolering är ju en uppgradering som aldrig sjunker i värde. Pool och solceller höjer inte värdet för mig personligen. Jag småkikar på nytt boende, och driftskostnader, garage etc höjer värdet, solceller och pool sänker värdet för mig. Jag skulle aldrig köpa hus med pool, solceller kan jag möjligen leva med om annat uppväger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är rent svammel. Jag har aldrig trott på solpaneler av många skäl, främst de ekonomiska.

Min lösning är att ha ett välisolerat hus som värms upp med en kombinerad frånluft och bergvärmepump. Huset om ca 165 kvm + garage på 70kvm drar ca 11000 kWh per år vilket ger en modest kostnad även med höga elpriser.

Värmepumpen börjar bli till åren och har ett COP på bara ca 3, en ny VP lär ge ett COP på ca 4-5. Så efter det bytet sjunker elförbrukningen ytterligare.

Så, de pengarna andra lägger på solceller lägger jag på helt andra saker som ger en bättre och säkrare avkastning. Dessutom slipper jag att förfula mitt hus med dessa hemska paneler.

Jag sneglar faktiskt på ett nytt boende, men har inte hittat rätt ännu, och hus med solpaneler går bort direkt.
Detta inlägget säger allt, du gillar inte dem och tycker t.o.m det är fula. Nu blir det klanka ner på det och skylla på det ekonomiska.

Själv har jag 150kvm och 9300kwh och nu tack vare solceller fått Energidekleration B. Så mycket mer energi besparing blir svårt.

Börsen kan ju alltid slå solceller, men att kalla det säkrare är ju helt fel. Är ditt krav att ska slå börsen, så är det inte samma krav för andra om man ser till risk.

Tror ingen kalkyl kommer övertala dig, då du har bestämt dig.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
B buffyin skrev:
Detta inlägget säger allt, du gillar inte dem och tycker t.o.m det är fula. Nu blir det klanka ner på det och skylla på det ekonomiska.

Själv har jag 150kvm och 9300kwh och nu tack vare solceller fått Energidekleration B. Så mycket mer energi besparing blir svårt.

Börsen kan ju alltid slå solceller, men att kalla det säkrare är ju helt fel. Är ditt krav att ska slå börsen, så är det inte samma krav för andra om man ser till risk.

Tror ingen kalkyl kommer övertala dig, då du har bestämt dig.
Precis, att hänvisa till energideklaration är mycket bättre än att hänvisa till ekonomin vad gäller solceller.

Har man tillräckligt kapital så är börsen rätt säker faktiskt, om man placerar klokt. Inte för många ägg i samma korg, och sunt förnuft. Som att försvarsindustrin får ett uppsving när ett krig bryter ut är en nobrainer för att ta ett färskt exempel.

Att jag tycker solceller är fula på taket har inget med ekonomin att göra, jag säger ju att jag kan leva med dem om annat kompenserar. Strikt ekonomiskt är de dock ingen höjdare.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Enligt Booli och SBAB ökar inte husets värde med solceller mer än vad de kostat. Dessutom sjunker ju värdet på dem hela tiden.

Ja, tilläggsisolering är ju en uppgradering som aldrig sjunker i värde. Pool och solceller höjer inte värdet för mig personligen. Jag småkikar på nytt boende, och driftskostnader, garage etc höjer värdet, solceller och pool sänker värdet för mig. Jag skulle aldrig köpa hus med pool, solceller kan jag möjligen leva med om annat uppväger.
För dig personligen, åtminstone när du sitter anonym på ett forum. För väldigt många andra är det extremt attraktivt.

Men skit i pool och bara svara på om du tror att det generellt är värdehöjande att sälja ett hus som har rörliga elkostnader från MINUS 12000 till 4000kr ochben solid A-klassning med marginal och råkar ha solceller på ett tak eller om det generellt blir attraktivare att ta bort solcellerna och istället ha rörliga elkostnader på 15000-25000kr/år?
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
För dig personligen, åtminstone när du sitter anonym på ett forum. För väldigt många andra är det extremt attraktivt.

Men skit i pool och bara svara på om du tror att det generellt är värdehöjande att sälja ett hus som har rörliga elkostnader från MINUS 12000 till 4000kr ochben solid A-klassning med marginal och råkar ha solceller på ett tak eller om det generellt blir attraktivare att ta bort solcellerna och istället ha rörliga elkostnader på 15000-25000kr/år?
Jag tror att du har helt fel, för väldigt många är solceller extremt oattraktivt ur det ekonomiska perspektivet.

Om det nu är så att huset stiger i värde lika mycket som solcellerna kostat så betyder det lika mycket i ökat lån för en köpare. I dagsläget en ränta på 4-5%. Den kalkylen går absolut inte ihop, speciellt inte i SE3 och uppåt. Och definitivt inte när 60 öringen försvinner.

Så solpaneler är kanske bra ur ett ideologiskt perspektiv, men inte ur ett ekonomiskt dito.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jag tror att du har helt fel, för väldigt många är solceller extremt oattraktivt ur det ekonomiska perspektivet.

Om det nu är så att huset stiger i värde lika mycket som solcellerna kostat så betyder det lika mycket i ökat lån för en köpare. I dagsläget en ränta på 4-5%. Den kalkylen går absolut inte ihop, speciellt inte i SE3 och uppåt. Och definitivt inte när 60 öringen försvinner.

Så solpaneler är kanske bra ur ett ideologiskt perspektiv, men inte ur ett ekonomiskt dito.
Varför är jag inte förvånad… lille Lavrov?

Får du inte ihop det matematiskt med en besparing på 15000-37000kr så behöver du gå om grundskolan. Hur mycket tror du man kan låna för den besparingen inklusive lite ränteavdrag? Fundera noga nu så inte exakt alla flinar åt dig.
 
Nissens
F fsn skrev:
Varför är jag inte förvånad… lille Lavrov?

Får du inte ihop det matematiskt med en besparing på 15000-37000kr så behöver du gå om grundskolan. Hur mycket tror du man kan låna för den besparingen inklusive lite ränteavdrag? Fundera noga nu så inte exakt alla flinar åt dig.
Du kan flina för dig själv i din ensamhet, din härskarteknik är usel.

Att någon skulle halvera sina elkostnader genom att investera 200 000:- i solpaneler är rent dravel och önsketänkande. Som vanligt låtsas du inte om investeringskostnaden.

Har man ett välisolerat hus och en effektiv värmekälla så är solceller endast en kostnad.
 
Redigerat:
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan flina för dig själv, din härskarteknik är usel.

Att någon skulle halvera sina elkostnader genom att investera 200 000:- i solpaneler är rent dravel och önsketänkande.

Har man ett välisolerat hus och en effektiv värmekälla så är solceller endast en kostnad.
Lite festligt.
Varför 200 tusen, många har köpt för betydligt mindre, själv nästan hälften:)
Halvera elkostnaden??
Jag har ingen, har ju visat mina elräkningar.
Plus några tusenlappar som ligger på el kontot.
Plus dom tusenlappar som trillar in av 60 öringen:)
Svårt att se att det skulle kunna bli bättre eller billigare:)
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Lite festligt.
Varför 200 tusen, många har köpt för betydligt mindre, själv nästan hälften:)
Halvera elkostnaden??
Jag har ingen, har ju visat mina elräkningar.
Plus några tusenlappar som ligger på el kontot.
Plus dom tusenlappar som trillar in av 60 öringen:)
Svårt att se att det skulle kunna bli bättre eller billigare:)
Det är ju perfekt om du fått solcellerna gratis, då kan det ju bli ekonomi i dem.

Ja, solceller kostar väl 170 000:- - 200 000:- numera?

Vinsten var det inte jag som tog upp, det var den jag kommenterade. Om vinsten med solpaneler vore 15-35ksek per år så vore det en fantastisk affär, men det är tyvärr en utopi…
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ju perfekt om du fått solcellerna gratis, då kan det ju bli ekonomi i dem.

Ja, solceller kostar väl 170 000:- - 200 000:- numera?

Vinsten var det inte jag som tog upp, det var den jag kommenterade. Om vinsten med solpaneler vore 15-35ksek per år så vore det en fantastisk affär, men det är tyvärr en utopi…
Så om man ger vi säger 120-125 tusen för solceller som sparar ca 20-30 tusen då säger du att det är en fantastisk affär???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.