M MGA89 skrev:
Men folk som ärver pengar och fastigheter samt saknar syskon bör väl ha råd att köpa hus utan lån eller? Å andra sidan kanske de flesta redan har tagit lån och köpt hus långt innan de får ärva samt att ensambarn kanske inte är så vanligt.

Enligt länken nedan har 41% av familjerna endast ett barn men då inte sagt att dessa inte i framtiden kommer skaffa fler barn. Så i slutändan kanske det ändå inte är så många som i vuxen ålder vid tillfället då det blivit dags att ärva helt saknar syskon som i mitt fall.

[länk]
Är dom lika giriga som du så lär dom inte vilja betala mer än vad marknaden behagar oavsett om dom sitter på miljoner eller i behov av lån. Folk är inte dumma, och marknaden talar emot samtliga av dina fantasier.

Det är inte direkt Villa Villekulla du försöker få ordning på
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Men folk som ärver pengar och fastigheter samt saknar syskon bör väl ha råd att köpa hus utan lån eller? Å andra sidan kanske de flesta redan har tagit lån och köpt hus långt innan de får ärva samt att ensambarn kanske inte är så vanligt.

Enligt länken nedan har 41% av familjerna endast ett barn men då inte sagt att dessa inte i framtiden kommer skaffa fler barn. Så i slutändan kanske det ändå inte är så många som i vuxen ålder vid tillfället då det blivit dags att ärva helt saknar syskon som i mitt fall.

[länk]
Du ärver ju en bra slant och kan betala en bostad kontant när pengarna är i din hand. Om du är enda intressent på en lägenhet, kommer du då lägga ett högt bud eller ett lågt?

Sen är det såklart så att folk lånar även idag, men ett lägre belopp.
 
BirgitS
M MGA89 skrev:
Gräset är ej klippt än då jag har fokuserat på insidan och tänker mig åtminstone vilja klippa gräset samt rensa bort ogräs innan fotografering. Dock har en del möbler blivit sålda.så i princip är bara köket, vinden, verkstaden, garaget, ett rum med sådant jag ska spara samlat i samt bråtet i trädgården kvar att rensa. Ett rum är dessutom fullproppat med färdigpackade flyttlådor och plastsäckar med kläder och sådant som ska till second hand.
Du kan kontakta mäklare för offerter ändå. När du väl har bestämt dig för en mäklare så kommer ni tillsammans överens om en fotograferingsdag som passar dig, vilket kan vara efter en månad om du vill det. Mäklare kan man kontakta många månader innan det är dags att sälja så får man hjälp med att prioritera vad som behöver göras. Du verkar vara rätt orolig och ha många frågor i huvudet och då är en mäklare ett jättebra stöd. Det går tom. att fota inomhus men utesluta ett eller två rum som är fulla med lådor och saker. Helt normalt att garaget är fullproppat vid visningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du ärver ju en bra slant och kan betala en bostad kontant när pengarna är i din hand. Om du är enda intressent på en lägenhet, kommer du då lägga ett högt bud eller ett lågt?

Sen är det såklart så att folk lånar även idag, men ett lägre belopp.
Fast vem har sagt att det endast kommer vara en intressent på fastigheten efter min pappa?
 
BirgitS
M MGA89 skrev:
Fast vem har sagt att det endast kommer vara en intressent på fastigheten efter min pappa?
Sånt vet man inte i förväg, det kan vara 0 eller 5 också, men ingen är ju beredd på att betala något överpris i dagens ekonomiska läge.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Fast vem har sagt att det endast kommer vara en intressent på fastigheten efter min pappa?
Nej, men om du talar om att folk som fått ett arv och slipper låna är de som kan köpa så är det väl rätt troligt att det inte blir en lång rad med köpare. Rent generellt så är köptrycket lägre nu.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men om du talar om att folk som fått ett arv och slipper låna är de som kan köpa så är det väl rätt troligt att det inte blir en lång rad med köpare. Rent generellt så är köptrycket lägre nu.
Jag struntar i var köparen fått pengarna ifrån bara jag får sålt huset till ett pris som är så högt som marknaden kan erbjuda.
 
M MGA89 skrev:
Jag struntar i var köparen fått pengarna ifrån bara jag får sålt huset till ett pris som är så högt som marknaden kan erbjuda.
Då är det ju bara att sälja och acceptera buden du eventuellt får……
Det är ju marknadens pris just då 😜
Om två år kan det ju vara värt fem miljoner till eller två mindre 🤔
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Då är det ju bara att sälja och acceptera buden du eventuellt får……
Det är ju marknadens pris just då 😜
Om två år kan det ju vara värt fem miljoner till eller två mindre 🤔
I och för säg är det marknadens pris just då men man kan ju ändå försöka göra allt som står till buds för att få priset att bli högre dock ej olagliga saker utan mer sådant som att snygga upp trädgården osv.
 
M MGA89 skrev:
I och för säg är det marknadens pris just då men man kan ju ändå försöka göra allt som står till buds för att få priset att bli högre dock ej olagliga saker utan mer sådant som att snygga upp trädgården osv
Det svåra är ju om det är värdehöjande eller bortkastat arbete och pengar…….
Jag upplever dig väldigt fokuserad på att få en krona mer betalt även om det i slutändan kostade dig fem……
Samma att du vill försöka ”lura” till dig csn-stöd till varje pris även om det sker på ett för en annan omoraliskt sätt…….

Sälj och gå vidare i livet, du kommer upptäcka lättnaden när huset är sålt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hur snyggar man till en trädgård som har en del som ser ut enligt följande och där resterande del är i ungefär samma skick fast utan bråte och med längre och grönare gräs?
 
  • Soltorkat gräs runt metallstolpe, gröna buskar, trädgårdstork, staket, soligt, utomhus, ojämnt klippt gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soligt, grönt landskap, enstaka träd, buskage, gräsbevuxen sluttning, klar himmel, skuggor, naturlig miljö, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lummig trädgård, grönt gräs, buskar, solsken, skymt av hustak, naturens stillhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Natur, gröna blad, gräs, vild vegetation, soligt, buskar, utomhus, dagtid, oframstigen stig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gröna träd, rosenbuske och en kompostlåda, tecken på en varm säsong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovårdad grönska med gräs och buskar vid en gångväg, dagtid, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturlig miljö, grönska, buskar, gräs, träd, dagsljus, utomhus, ingen synlig urban bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturlig omgivning med träd, buskar och gräs, delvis soligt, utomhus, ostädad vägkant, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna buskar, olöpt gräs, träd, synlig stolpe, dagsljus, ingen människa, bostadshusdel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trädgård, träd, buskar, igenväxt gångväg, röda tegelstenar, lantlig miljö, dagtid, bortglömd eller övergiven plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MGA89 skrev:
Hur snyggar man till en trädgård som har en del som ser ut enligt följande
Man skriver "naturtomt" i prospektet 😉
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man skriver "naturtomt" i prospektet 😉
Ja eller hur. Men på nåt vis bör det ju gå att få den fin kan jag tro. Men var börjar man lixom. Bråtet bör väl tas bort först, sedan klippa gräs, rensa ogräs, klippa buskar osv. Men hur klipper man bäst en gräsmatta i detta skick?
 
I annonsen skriver ni: gubben har bitit i gräset men tyvärr hade han inte gröna fingrar. Ett utmärkt objekt för den trädgårdsintresserade…
 
  • Gilla
Nucky och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I annonsen skriver ni: gubben har bitit i gräset men tyvärr hade han inte gröna fingrar. Ett utmärkt objekt för den trädgårdsintresserade…
Borde inte en uppsnyggad och välskött trädgård öka fastighetens värde och således vara värt arbetet att fixa till den före försäljning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.