S Stefan1972 skrev:
Kopparpasta ska man inte ha på stift.........fungerar taskigt på fingängade saker. Partiklarna som blir kvar vill gärna dega och gör att det går tungt. Jag skyr kopparpasta som pesten förutom på de positioner där det fungerar och gör nytta. Som det dessutom är ämnat för. Skruvförband som blir heta typ grenrörsförband och dylikt. Att man sen smetar in allt i bilar med det är ju helt befängt.
Ja allt på rätt ställe. Folk verkar tro att kopparpasta är ett universalmedel som fungerar överallt. Har sett många bilar där man smort saker som rör på sig med kopparpasta.
 
ullberg ullberg skrev:
Har aldrig smort ett tändstift och heller aldrig haft problem att lossa ett, åtminstone inte sådana som jag själv monterat.

Om man har problem med att lossa skulle mitt förslag snarare vara att se över metod/kraft vid åtdragning och/eller bytesintervallet. Men man gör givetvis som man själv tycker är bäst…

/U
Jag har aldrig heller haft problem att lossa tändstift som jag själv bytt. Jag har dock alltid smörjt dom med något.

Men man blir väldigt intresserad av att smörja tändstiftsgängor efter att man borrat bort några tändstift som varit dragna alldeles för hårt och utan antikärvmedel.
 
Fyrtaktsbåtmotorer har jag hört kan vara jävligt att byta stift på pga. att de fastnar, vad lösningen är vet jag dock inte
 
N Niq skrev:
Du har säkert rätt men jag undrar varför det skulle vara en så dålig idé?
Det borde bero på att koppar är en ädlare metall än aluminium så när fettet i pastan torkat bort och du tillsätter en elektrolyt (=vatten, fukt) så får man galvanisk korrosion, dvs aluminiumoxid, och sedan får du med dig gängorna ur toppen när du byter stift..... om man har otur. Men rätt ofta går det antagligen bra också, men varför utmana ödet....
 
De olika dieseltyperna man kan välja på vid macken. Blir det någon skillnad? Förutom i plånboken då.
 
M Mortsken skrev:
De olika dieseltyperna man kan välja på vid macken. Blir det någon skillnad? Förutom i plånboken då.
Många som säger att det blir stor skillnad med blankdiesel men har ingen mack i närheten så aldrig testat
 
M Mortsken skrev:
De olika dieseltyperna man kan välja på vid macken. Blir det någon skillnad? Förutom i plånboken då.
Vad tänker du på gällande skillnad?
Och beror även på vad för bil du har.
Stor dieselmotor på några hundra hk eller liten motor?
 
A AndersS skrev:
Vad tänker du på gällande skillnad?
Och beror även på vad för bil du har.
Stor dieselmotor på några hundra hk eller liten motor?
Tänker på prestanda och bränsleförbrukning.
Har en liten motor i en Mercedes E klass.
 
Störst skillnad brukar man märka när man tankar utomlands där dom har mindre matolja i dieseln.
 
M Mortsken skrev:
Tänker på prestanda och bränsleförbrukning.
Har en liten motor i en Mercedes E klass.
Vid vanlig vardagskörning och för "vanliga" bilister med små motorer, du kommer inte märka något.
 
Bytt olja i automatlådan idag då den börjat krångla med lock-up till femman ibland, tror inte det nånsin är bytt förut trots 24000 mil.
Tycker den känns mjukare nu åtminstone, så det var värt att byta oavsett om problemet fixats eller ej 😀

2007 Saab 9-5.
 
  • Två mätkärl, ett med svensk flagga, på slitet träbord. Innehåller mörk och röd vätska. Outdoor environment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
K Krille1984 skrev:
Bytt olja i automatlådan idag då den börjat krångla med lock-up till femman ibland, tror inte det nånsin är bytt förut trots 24000 mil.
Tycker den känns mjukare nu åtminstone, så det var värt att byta oavsett om problemet fixats eller ej 😀

2007 Saab 9-5.
Det brukar tyvärr redan vara skada skedd när oljan ser ut sådär.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Vi har ju ingen mopedtråd, så jag tar det här.
Köpte en Botian Retro för 3000:-, fin men behövde lite fix. Köpt delar för 1200 spänn.
Har inte på nått villkors vis fått den att gå ordentligt. Startar direkt kall, går som ett skållat troll, men varm surar den på lågvarv. Kollat allt i förgasaren 3 gånger om och klurat på olika ideer.
Hittade i går kväll på nätet, att det jag trodde var en plugg i en kanal, var en luftskruv !!
Åkt 10 varv runt byn i kväll och justerat luft, spjäll (tomgångsskruv) och nålventil, och motorn går perfekt.
Håller fullt ett varv (6km) och kollar tändstiftet, det är gyllenbrunt.
Tomgången är dock lite lite för hög. Stannar vid affären som ligger lite högre än där jag bor (som tur är)
Skruvar bort kåpan, justerar ett halvt varv, nu spinner den som en katt :ok:
När jag satt dit kåpan och ska ta på mig hjälmen rasslar det till och motorn tvärstannar !!! Kör på starten....troligtvis har kamkedjan gått av :worried:
Köpte den för att särbon skulle få enklare med elstart på moppen efter höftledsoperation, men hon åkte 20 meter "Den här vill jag inte ha"
Nu blir det Bortskänkes så jag slipper se skiten, 4.200:- i sjön, och nån mer plastmoppe ska jag inte ha, min 52 år gamla Sachsmotor har ju ingen kamkedja som kan gå av.
Ja ush för dessa Kinesiska och Koreanska skitmoppar. Min dotter hade en Viarelli och det var mycket strul med den. När till och ned serviceverkstäderna inte vill ha med dessa märken att göra då är det skit.
 
galento
K Krille1984 skrev:
Bytt olja i automatlådan idag då den börjat krångla med lock-up till femman ibland, tror inte det nånsin är bytt förut trots 24000 mil.
Tycker den känns mjukare nu åtminstone, så det var värt att byta oavsett om problemet fixats eller ej 😀

2007 Saab 9-5.
Ungerfär så såg oljan ut i v70,n som var fullservad på Helmia sen ny. Så tips kan vara att kolla oljan i aut lådan fast bilen är servad på verkstad.
 
RoTe
galento galento skrev:
Ungerfär så såg oljan ut i v70,n som var fullservad på Helmia sen ny. Så tips kan vara att kolla oljan i aut lådan fast bilen är servad på verkstad.
Alltså dom flesta biltillverkarna har "livstidsolja" i deras automater så dom byter den _aldrig_
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.