Saknar en app där man kan få se ett färdigt resultat innan renoveringen börjar!

• Så planerar du en harmonisk sommarträdgård. Tänk om det gick att skapa en app med "drag and drop".
Jag skulle applicera allt från utemöbler till buskar och träd.

• I samma app skulle man kunna ladda upp bilder på olika rum och "provtapetsera" och byta färg på väggarna.
Det är svårt att få en känsla för hur det färdiga resultatet kommer bli så det är vore fantastiskt!

• Vill också lära mig mer om solceller. Hur många kilowatt kan man sälja som mest? Vad betyder alla staplar som rör sig?
Vad menas med grön rot osv.
 
Jag vill gärna ha en sektion där man objektivt visar på för- och nackdelar med olika lösningar på exempelvis materialval, systemlösning, utförande mm.

Tak: plåt eller tegel eller papp mm
Uppvärmning: direktel eller värmepump eller solpaneler mm
Altangolv: olika träslag eller komposit mm
Sammanfogning: skruva eller limma eller spika mm
Golv: parkett eller matta eller laminat mm

Bara några exempel där man funderar på vilken lösning man vill välja beroende på kostnad, underhåll, hållbarhet, installation mm
Tester är utmärkta, men är egentligen steg två av vad jag önskar. När jag valt hur jag ska lösa mitt projekt vill jag gärna se tester tex mellan olika fabrikat för att på så vis kunna göra en bedömning av vad som stämmer bäst överens med mina behov.
 
Jag är likt många andra inne på hur forumet skulle kunna utvecklas. Som tidigare medlemmar redan skrivit finns det mycket att vinna på via "fråga-svar" funktion, dvs. att trådar som har tydliga frågor så kan trådsvararen också ange bästa svar. Men jag tycker att det finns fler utvecklingsområden för att underlätta när man söker svar på frågor man har i forumet:

- Låt läsarna betygsätta trådarna. Man kan låta läsarna betygsätta innhållet i olika kategorier ex. var tråden hjälpsam? Överensstämmer innehåll med syfte? osv. Sökfunktionen kan därmed spotta ut svar delvis beroende på betyg.

- Varför förbinda sig till en kategori för tråden? En tråd kan flyta mellan olika områden och innehåll. Idag läggs trådar in i en huvudkategori - låt huvudkategorien vara kvar men låt även skaparen (och läsarna likt ovan) betygsätta om trådens innehåll även passar i andra kategorier. Exempelvis: huvudkategori kan vara Fritidshus men innehållet kan lika väl passa i "badrum" (ja.. eller vad det nu kan vara). Kan vara en enkel 1/0 funktion eller kontinuerligt värde mellan 0-100. Idag finns antagligen många hjälpsamma trådinlägg begravda i fel kategori och därmed outnyttjade eftersom dom är svåra att hitta.
 
Orientexpressen
Förutom den förträffliga Svarta listan skulle jag vilja ha en lista över företag som upprepade gånger återskapar sitt eget företag med att gå i konkurs och sedan startar om med samma eller liknande namn, då dessa företag oftast (inte alltid) är blufföretag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag hade gärna angivit ålder på olika delar av huset på min profil, som tak, värmepump, dränering, fönster, kök osv. Där man sen kunde få notifiering av byggahus med lämpligt intervall inför att man beräknas behöva byta ut/renovera. Kanske med länkar till populära trådar på ämnet för den del som berörs.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Ni gör förträffliga tester och jag skulle vilja se folk ge sina egna betyg på det ni testat.
Ett folkets betyg, det måste ju vara mera än bara dom som vunnit maskiner här som äger maskiner ni testat.
Så en länk i era tester till tex folkets betyg vore något.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
tjejgrej tjejgrej skrev:
Hej Caaroline, jag postade nyss ett inlägg och läste nu ditt. Vi verkar leta samma sak, smart koppling mellan hängrännor och vattentank 😊, kort stund trodde jag att ditt inlägg var mitt eget 😂. Hittills har jag byggt ett vattentorn, för att sedan bevattna tomatodlingarna med självfall via slangar (blumat blomtropf, är riktigt bra). En helt analog lösning för automatisk bevattning. Det har fungerat fint i fem år men nu vill jag förbättra systemet ännu mer
Hej, jag tror vi skrev ungefär samtidigt! Jag har just köpt två tankar och börjat samla vatten men ännu inte hunnit fixa hur vattnet sen ska ut till odlingarna.
 
  • Gilla
tjejgrej
  • Laddar…
Då var tävlingen avslutad. Tusen tack för alla idéer!

Det var verkligen inte lätt att välja ut vilka som skulle vinna, men nu har juryn stött och blött detta och lyckats komma fram till 6 stycken värdiga vinnare av varsin grästrimmer från testet. Vinnarna är:

Makita DUR368L - medlemmen @Unikt namn
Husqvarna 215iL - medlemmen @UlrikaSpg
Bosch AdvancedGrassCut 36 - @buffyin
Black+Decker BCSTA536L - @tjejgrej
Stihl FSA57 - @Abies koreana
Greenworks G40LT30 - @Marcus Engstrand

Stort grattis till er! Vi skickar grästrimmern till adressen ni har angett i profilen.
 
  • Gilla
  • Wow
Unikt namn och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då var tävlingen avslutad. Tusen tack för alla idéer!

Det var verkligen inte lätt att välja ut vilka som skulle vinna, men nu har juryn stött och blött detta och lyckats komma fram till 6 stycken värdiga vinnare av varsin grästrimmer från testet. Vinnarna är:

Makita DUR368L - medlemmen @Unikt namn
Husqvarna 215iL - medlemmen @UlrikaSpg
Bosch AdvancedGrassCut 36 - @buffyin
Black+Decker BCSTA536L - @tjejgrej
Stihl FSA57 - @Abies koreana
Greenworks G40LT30 - @Marcus Engstrand

Stort grattis till er! Vi skickar grästrimmern till adressen ni har angett i profilen.
Så glad jag blir!
Vad roligt 😊
Lyckan är total 💕
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Stort tack från mig!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då var tävlingen avslutad. Tusen tack för alla idéer!

Det var verkligen inte lätt att välja ut vilka som skulle vinna, men nu har juryn stött och blött detta och lyckats komma fram till 6 stycken värdiga vinnare av varsin grästrimmer från testet. Vinnarna är:

Makita DUR368L - medlemmen @Unikt namn
Husqvarna 215iL - medlemmen @UlrikaSpg
Bosch AdvancedGrassCut 36 - @buffyin
Black+Decker BCSTA536L - @tjejgrej
Stihl FSA57 - @Abies koreana
Greenworks G40LT30 - @Marcus Engstrand

Stort grattis till er! Vi skickar grästrimmern till adressen ni har angett i profilen.
Vad kul och tusen tack! Kommer väll tillhands :)
 
  • Gilla
tjejgrej och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då var tävlingen avslutad. Tusen tack för alla idéer!

Det var verkligen inte lätt att välja ut vilka som skulle vinna, men nu har juryn stött och blött detta och lyckats komma fram till 6 stycken värdiga vinnare av varsin grästrimmer från testet. Vinnarna är:

Makita DUR368L - medlemmen @Unikt namn
Husqvarna 215iL - medlemmen @UlrikaSpg
Bosch AdvancedGrassCut 36 - @buffyin
Black+Decker BCSTA536L - @tjejgrej
Stihl FSA57 - @Abies koreana
Greenworks G40LT30 - @Marcus Engstrand

Stort grattis till er! Vi skickar grästrimmern till adressen ni har angett i profilen.
Åh vad jag blir glad, den kommer verkligen till användning 👍🌸😀
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
C Caaroline skrev:
Hej, jag tror vi skrev ungefär samtidigt! Jag har just köpt två tankar och börjat samla vatten men ännu inte hunnit fixa hur vattnet sen ska ut till odlingarna.
Ok, spana in tropf blumat, det fungerar bra för mina tomater 😊
 
  • Gilla
Caaroline
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då var tävlingen avslutad. Tusen tack för alla idéer!

Det var verkligen inte lätt att välja ut vilka som skulle vinna, men nu har juryn stött och blött detta och lyckats komma fram till 6 stycken värdiga vinnare av varsin grästrimmer från testet. Vinnarna är:

Makita DUR368L - medlemmen @Unikt namn
Husqvarna 215iL - medlemmen @UlrikaSpg
Bosch AdvancedGrassCut 36 - @buffyin
Black+Decker BCSTA536L - @tjejgrej
Stihl FSA57 - @Abies koreana
Greenworks G40LT30 - @Marcus Engstrand

Stort grattis till er! Vi skickar grästrimmern till adressen ni har angett i profilen.
Nu har jag varit ute och premiärkört min vinst. Den fungerar alldeles ypperligt och kommer att få följa med gräsklipparen ut på äventyr ofta. Så enkelt det blev plötsligt att göra fint runt staket, träd och rabatter där klipparen inte kommer åt 😊
 
  • Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.