Har en stor kompressor med 7,5kW motor i garaget med tillhörande Y/D start och kontaktor/motorskydd

SIEMENS 3 TA 22 10-0A

Kan man få tag i ett kopplings schema till denna kontaktor?

Hittar ej vad som är fel, den vill ej slå till, men kompressorn går att köra om man 'tvingar den' (mejsel i mittenhålet)

Den får även sin 230V styrström men är osäker på om vilken plint den skall vara kopplad till /en klåpare har varit och försökt 'laga' troligtvis ?!

Vad kan vara fel?
 
Funkar YD starten med mejseltvånget?
Bild?

Protte
 
bild 1 på kontaktorn/motorskydd, inkommande överst i bild 1 (plint 1-3-5)

Y/D starten är ansluten till de tre nedre plintarna i bild 1 går in uppe i Y/D starten (se bild 2) vidare till kompressor via de två utkommande 3-fas kablarna under i bild 2
 
  • konta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • yd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm.

Du har manuell Y/D start men ändå ser det ut som om kontaktorn fjärrstyrs på något sätt. Det går ut två mindre kablar nedtill som skulle kunna vara för fjärr-påslag respektive tryck-brytare. Vart tar de vägen egentligen? Lite underligt, för enda sättet att starta korrekt är ju manuellt via Y/D starten på sidan om.

Min gissning är att "någon klåpare" som du säger lagt till denna funktionalitet och hoppats på att kompressorn går att dra igång utan Y/D-start. Inte bra varken ur nät-synpunkt eller motorbelastning. Kompressorer är mycket tungstartade såvitt du inte har tryck-avlastnings-ventil. Men nu är det ju inte det som verkar vara ditt problem, för kontaktorn drar inte alls - eller hur?

Sedan ser jag en säkring som man då gissar är till spolen till kontaktorn. Jag ser inte varifrån man hämtar nollan (230V) eller en andra fas (400V). Inkommande nolla (blå) verkar ihoprullad och inte ansluten. Stämmer det?

Kan du ta lite närbilder nedtill och sprätta isär kablarna så det syns lite bättre?

Pen
 
Pen du har lite fel om motorns belasgtning vid YD start, det blir ett långt utdraget startförlopp som värmer motor betydligt mer än en vanlig direktinkoppling, DESSUTOM så ligger rotorn om jag inte missminner mig 60 grader fel för en 4-polig vid omkopplingen mellan Y och D och det rycker i både motorn och i transmissionen.

Däremot så belastar man nätet med 30 % lägre ström under starten, allt enligt gymnasiets elkraftskurs.

Hursomhelst så ser apparatskåpet ut som ett klåparjobb, Haegemeister får nu som uppgift att koppla ihop 2 kontaktorer, en tidsfördröjning, avlastningsventil och ett motorskydd ( det är lite knep att koppla motorskyddet vid YD start), det kommer att rymmas i lådan

Prototypen
 
Pen skrev:
Hm.

Du har manuell Y/D start men ändå ser det ut som om kontaktorn fjärrstyrs på något sätt. Det går ut två mindre kablar nedtill som skulle kunna vara för fjärr-påslag respektive tryck-brytare. Vart tar de vägen egentligen? Lite underligt, för enda sättet att starta korrekt är ju manuellt via Y/D starten på sidan om.

Min gissning är att "någon klåpare" som du säger lagt till denna funktionalitet och hoppats på att kompressorn går att dra igång utan Y/D-start. Inte bra varken ur nät-synpunkt eller motorbelastning. Kompressorer är mycket tungstartade såvitt du inte har tryck-avlastnings-ventil. Men nu är det ju inte det som verkar vara ditt problem, för kontaktorn drar inte alls - eller hur?

Sedan ser jag en säkring som man då gissar är till spolen till kontaktorn. Jag ser inte varifrån man hämtar nollan (230V) eller en andra fas (400V). Inkommande nolla (blå) verkar ihoprullad och inte ansluten. Stämmer det?

Kan du ta lite närbilder nedtill och sprätta isär kablarna så det syns lite bättre?

Pen

Nollan är inte med överhuvudtaget, bara jord, skall ta fler bilder, det finns en brytare utanför skåpet som inte syns, men den är enbart till för att styra AV/PÅ på tryckvakten på kompressorn (som står utomhus)

Skall (sägs det) vara samma knapp som skall trigga kontaktorn...som sagt återkommer senare med fler bilder.....
 
prototypen skrev:
Pen du har lite fel om motorns belasgtning vid YD start, det blir ett långt utdraget startförlopp som värmer motor betydligt mer än en vanlig direktinkoppling, DESSUTOM så ligger rotorn om jag inte missminner mig 60 grader fel för en 4-polig vid omkopplingen mellan Y och D och det rycker i både motorn och i transmissionen.
Mm, det har du rätt i. Dessutom har ju kompressorn inget extremt vridtröghetsmoment i starten utan det krävs ett bestämt moment för att överhuvudtaget överbrygga trycket. Lite annorlunda än en stor excenterpress, där jag tror att man sliter betydligt mindre på transmission med Y/D start.
 
längs ner till vänster på kontaktorn har du två trådar anslutna på en kontakt, det är motorskyddets hjälpkontakt, kolla om du har spänning på båda trådarna. kan ju vara motorskyddet som är trasigt. kanske har du redan kollat det?
 
Under den gulgrönakabeln som ligger i en kringla mot kontaktorn ser det ut som en svartkabel är ansluten på kontaktorn. Den är antagligen ansluten till kontaktorspolens ena anslutning. Tittar man på motsatt sida kan man inte se att nån kabel är ansluten, alltså på kontaktorns högra sida, där borde det sitta en tråd ansluten, Om det är en 230v spole ska nollan vara ansluten där. Är det en 380v spole kan du ta en fas från inkommande matning och lägga där. Lämpligtvis tar du den mittersta eller vänstra fasen från kontaktorn övre sida. Den högra är redan använd till säkringen. MEN!!!! DU måste vara säker på spolens matningsspänning . Den ska finnas noterad på nån av kontaktorns sidor .
 
prototypen skrev:
Pen du har lite fel om motorns belasgtning vid YD start, det blir ett långt utdraget startförlopp som värmer motor betydligt mer än en vanlig direktinkoppling, DESSUTOM så ligger rotorn om jag inte missminner mig 60 grader fel för en 4-polig vid omkopplingen mellan Y och D och det rycker i både motorn och i transmissionen.

Däremot så belastar man nätet med 30 % lägre ström under starten, allt enligt gymnasiets elkraftskurs.

Hursomhelst så ser apparatskåpet ut som ett klåparjobb, Haegemeister får nu som uppgift att koppla ihop 2 kontaktorer, en tidsfördröjning, avlastningsventil och ett motorskydd ( det är lite knep att koppla motorskyddet vid YD start), det kommer att rymmas i lådan

Prototypen
Nja.. nu överdriver du lite.. ett klåparjobb vet jag inte om jag vill kalla det. Det finns ju i allafall en manöversäkring det tyder ju på att det förmodligen är en elektriker som från början gjort lådan ; )
 
Du ska nog börja med att felsöka med en voltmätare så ser du var du har spänning . Y/D startens funktion är ju mest till för att få bort det höga startströmmarna . Kan ju bara vara så enkelt att det är styr strömmen till kontakt A1 som är borta pga att säkringen är sönder, fasten det ej syns på den. Eller vad tror ni.
 
Pen skrev:
Hm.

Du har manuell Y/D start men ändå ser det ut som om kontaktorn fjärrstyrs på något sätt. Det går ut två mindre kablar nedtill som skulle kunna vara för fjärr-påslag respektive tryck-brytare. Vart tar de vägen egentligen? Lite underligt, för enda sättet att starta korrekt är ju manuellt via Y/D starten på sidan om.

Min gissning är att "någon klåpare" som du säger lagt till denna funktionalitet och hoppats på att kompressorn går att dra igång utan Y/D-start. Inte bra varken ur nät-synpunkt eller motorbelastning. Kompressorer är mycket tungstartade såvitt du inte har tryck-avlastnings-ventil. Men nu är det ju inte det som verkar vara ditt problem, för kontaktorn drar inte alls - eller hur?

Sedan ser jag en säkring som man då gissar är till spolen till kontaktorn. Jag ser inte varifrån man hämtar nollan (230V) eller en andra fas (400V). Inkommande nolla (blå) verkar ihoprullad och inte ansluten. Stämmer det?

Kan du ta lite närbilder nedtill och sprätta isär kablarna så det syns lite bättre?

Pen
Här kommer en när bild.... 220V på ena plinten vid avstängd 'lilla' brytaren (ej på någon bild, ström 220V båda plintarna vid tillslag (som finns beskrivet i annat inlägg vad denna brytare gör/är tänkt att göra)
 
  • nedmotor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker mig skymta återställningsknappen nere till vänster, provat att trycka in den?
 
Fotografen skrev:
Tycker mig skymta återställningsknappen nere till vänster, provat att trycka in den?

YES! det har jag provat utan resultat...
 
Lite större bild nedtill. Och så behöver jag veta var spolen ansluts. Tycker mig ana att det är på vänster sida av kontaktorn. Jag vill veta hur de två vita kablarna och säkringen kommer in i bilden. Vart tar de kablarna vägen mer exakt? Felet kan antingen ligga i motorskyddet, spolen i kontaktorn eller någonstans i utrustningen ansluten med de två vita kablarna (t.ex. tryckbrytare). Man får väl anta att det inte är felkopplat för det lär väl ha fungerat någon gång?

Är inte heller riktigt säker om manövermatningen sker via säkringen eller separt matning. Säkringen har säkert använts för detta någon gång, men jag ser ingen ytterligare anslutning till någon annan fas, nolla eller fusk-nolla och det förbryllar mig. Detta är det mest skumma - i övrigt kan man väl skönja hur tåtarna går. För det kan väl aldrig vara så att man använt jorden i tryckströmbrytaren eller yttre brytare som fusk-nolla?

Har du tillgång till voltmeter? Isåfall är det lättare att vägleda för felsökning.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.