ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Wow kul med alla era bra svar! :)

Hälften säger: öppna fönster.
Andra hälften säger: stäng fönster.

Men vem bryr sig om fönster?
Hah :D Inte där felet ligger..
Detta inte det ena eller det andra. Detta både och men vid olika tidpunkter. Jag tror att du ska läsa svaren lite noggrannare och utan att ha bestämt dig i förväg för vad som fungerar och inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Fairlane Fairlane skrev:
Betalas av vem? Av politikern med förslaget eller av dig?
Underhålls av vem? Av politikern med förslaget eller av dig?
Vem betalar för eventuella läckage i fasaden? Du eller politikern?

Etc

Sen kan du glömma att de är tysta: De är tystare i lägenheten än en portabel, helt klart, men de vibrerar och det kan ge ljud som fortplantas i hela huset.

Klart att det är görbart, framförallt i nybyggen, men då sätter man inte en pump utanför varje lägenhet.
Skattepengarna tar aldrig slut, dra in lite pengar en stund som ges bort gratis till länder du aldrig hört talas om. Några miljarder eller så. Kommer knappt märkas.
Dagens LV pumpar är helt knäpptysta. Service vart 5-10år står väl bäst hyresvärden för. Utspritt på några hundra lägenheter märks det knappt.
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Trollar du eller är du helkorkad?
 
  • Gilla
  • Haha
Hannuse och 27 till
  • Laddar…
Fairlane
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Skattepengarna tar aldrig slut, dra in lite pengar en stund som ges bort gratis till länder du aldrig hört talas om. Några miljarder eller så. Kommer knappt märkas.
Dagens LV pumpar är helt knäpptysta. Service vart 5-10år står väl bäst hyresvärden för. Utspritt på några hundra lägenheter märks det knappt.
Du vet uppenbart lika lite om luftvärmepumpar som om fysik och politik, men jag önskar dig lycka till i ditt nya boende med en knäpptyst luftvärmepump. Konstigt nog pratar folk med erfarenhet av sådana pumpar om att de inte är knäpptysta, men du vet ju bäst, så kör hårt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Fairlane Fairlane skrev:
Du vet uppenbart lika lite om luftvärmepumpar som om fysik och politik, men jag önskar dig lycka till i ditt nya boende med en knäpptyst luftvärmepump. Konstigt nog pratar folk med erfarenhet av sådana pumpar om att de inte är knäpptysta, men du vet ju bäst, så kör hårt.
Tack snälla för det!
"Knäpptyst" kanske var överdrivet, du har rätt.
Men i jämförelse med en portabel AC så är det inte långt ifrån! :D
 
Väldigt konstigt att många länder på jordklotet har pumpar på sina flerfamiljshus och klarar av det!! Vissa modeller kan man kanske montera på tak också? Men inte i Sverige, skönhetsrådet säger nej och alla kan klaga!
 
  • Gilla
Henrikrso76 och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väldigt konstigt att många länder på jordklotet har pumpar på sina flerfamiljshus och klarar av det!! Vissa modeller kan man kanske montera på tak också? Men inte i Sverige, skönhetsrådet säger nej och alla kan klaga!
Äntligen någon som fattar! Haha :D
New York, sitter en i varje lägenhet.
Eller vilken annan stad eller land som helst.
Sverige, nä, verkar ju läskigt..
Ska bli kul att se hur det löses inom närmaste åren, nu när det för varmt och bara blir värre för varje dag som går.
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Jag ägde en bostadsrätt i Stockholms innerstad, hus från 2012 där det fanns luftvärmepump för främst AC på balkongen. Konstigt nog stördes ingen granne och ingen granne störde mig. Det måste vara unikt!
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Äntligen någon som fattar! Haha :D
New York, sitter en i varje lägenhet.
Eller vilken annan stad eller land som helst.
Sverige, nä, verkar ju läskigt..
Ska bli kul att se hur det löses inom närmaste åren, nu när det för varmt och bara blir värre för varje dag som går.
Du kan ju installera vattenkyld luftkonditionering i lägenheten så är saken löst sedan. Så slipper du hetsa upp dig mera. Men det kostar och går ju inte om alla ska ha det.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Fairlane
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Tack snälla för det!
"Knäpptyst" kanske var överdrivet, du har rätt.
Men i jämförelse med en portabel AC så är det inte långt ifrån! :D
Då talar du bara om delen på insidan?
Du tar inte hänsyn till vibrationer som utedelen kan ge? Vi har haft trådar där någon har installerat en sådan där tyst värmepump, som sen stör grannarna. Ibland har den som installerade pumpen flyttat och den nya bostadsrättsinnehavaren vill att föreningen ska ta han om service etc.

Det går att lösa en stor del av dessa problem såklart, men för en som inte verkar veta om man ska öppna eller stänga fönstren om det är varmare ute än inne så blir det lite överkurs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Va, vilka förslag menar du, öppna fönster, stängda fönster, pc-fläktar?
Jag har aldrig sagt att "det går aldrig". Men när du säger det så har du rätt.
Det går ju aldrig..
Kanske inte ordagrant, men innebörden är densamma, här är några exempel,
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Öppna fönster fungerar inte.
Inomhustemperaturen går inte ner för att du öppnar ett fönster.
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Det är fortfarande 28-30C inne. Dygnet runt. Oavsett vad du gör.
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Balkongdörr öppen eller stängd, påverkar inte inomhustemperaturen speciellt heller.
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Ditt tips är att "vädra"? hur då?
"Skärma av solen", hur då?
Läs hela TS igen.
Sen har du inte kommenterat vissa förslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30C inomhustemp dygnet runt 5mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Häng en påse is framför en vanlig fläkt.
 
ohGr ohGr
- Stoppa kudde och sängkläder i frysen.
- Kalldusch varje vaken timme.
Alla dessa (flåt) korkade, förslag, istället för en fast AC som löser allt på en gång?
Skönt att det är min sista sommar här, men tycker synd om de som blir kvar. :D
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske inte ordagrant, men innebörden är densamma, här är några exempel,






Sen har du inte kommenterat vissa förslag.
Han kommenterar bara det han lyckas missförstå. Han trollar bara. Inte ett enda vettigt inlägg har han skrivit i tråden.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ägde en bostadsrätt i Stockholms innerstad, hus från 2012 där det fanns luftvärmepump för främst AC på balkongen. Konstigt nog stördes ingen granne och ingen granne störde mig. Det måste vara unikt!
Att ingen härjar på dig betyder inte att det inte stör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.