B buffyin skrev:
Vi får se, men antar att du har laddbox med tre bilar? Vet ej om du har 22kw men idag är alla boxar det, så man får det på köpet till skillnad från CEE laddare för samma pris om man inte har någon av dem.

nu laddar alla jag känner endast när det är billigt till 80% få gånger.

Men det kan inte vara negativt att ha möjligheten som var min huvud poäng.

Jag fick det fixat utan extra kostnad när tog min anläggning för laddaren o solcellerna samtidigt så går på min plus sida o inte som ett negativt.
B buffyin skrev:
Vi får se, men antar att du har laddbox med tre bilar? Vet ej om du har 22kw men idag är alla boxar det, så man får det på köpet till skillnad från CEE laddare för samma pris om man inte har någon av dem.

nu laddar alla jag känner endast när det är billigt till 80% få gånger.

Men det kan inte vara negativt att ha möjligheten som var min huvud poäng.

Jag fick det fixat utan extra kostnad när tog min anläggning för laddaren o solcellerna samtidigt så går på min plus sida o inte som ett negativt.
Låter som man fastnat i gammalt ICE tänk när man ska ”tanka” massor vid få tillfällen. Själv gillar jag att bilen alltid är ”fulltankad” på morgonen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Låter som man fastnat i gammalt ICE tänk när man ska ”tanka” massor vid få tillfällen. Själv gillar jag att bilen alltid är ”fulltankad” på morgonen.
Haha, ladda varje natt är ju inte det vanliga när man kör timpris i SE4. Alla som jag känner väntar till natt med låg pris (inte lika vanligt som SE1,2 och 3). Speciellt med Tibets smartladdning som kräver laddbox.
 
B buffyin skrev:
Haha, ladda varje natt är ju inte det vanliga när man kör timpris i SE4. Alla som jag känner väntar till natt med låg pris (inte lika vanligt som SE1,2 och 3). Speciellt med Tibets smartladdning som kräver laddbox.
Ja om man vill kräma ut de sista örena så visst. Jag har bilen inställd på att ladda mellan 00:00 och 04:00. Men mest utav sympati då jag har billigt bundet elpris ett tag till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja om man vill kräma ut de sista örena så visst. Jag har bilen inställd på att ladda mellan 00:00 och 04:00. Men mest utav sympati då jag har billigt bundet elpris ett tag till.
Där har vi ju svaret. Nätterna här har kostat mellan 80-130öre. Och brukar bara gå ner under helgen eller på dagen med mycket blåst. Så är inte ören vi pratar om.
 
B buffyin skrev:
Där har vi ju svaret. Nätterna här har kostat mellan 80-130öre. Och brukar bara gå ner under helgen eller på dagen med mycket blåst. Så är inte ören vi pratar om.
Jag bor i SE3 så där har priserna på nätterna legat 20-30 öre de tiderna jag laddar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja om man vill kräma ut de sista örena så visst. Jag har bilen inställd på att ladda mellan 00:00 och 04:00. Men mest utav sympati då jag har billigt bundet elpris ett tag till.
Ställ in 01-05, det är billigare i snitt då...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kan lägga till att jag har laddarna anslutna varje natt, men att frugans bil bara laddar de nätter när elpriset ligger under medelpriset på natten under den senaste veckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag bor i SE3 så där har priserna på nätterna legat 20-30 öre de tiderna jag laddar.
Inatt blir det mellan 40-100öre här. Nästan så man vill ladda endast de två timmarna det är 40 öre här. Eller bytta till en elzon med samma priser (tror den första lösningen är att föredra för er i SE3)
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan lägga till att jag har laddarna anslutna varje natt, men att frugans bil bara laddar de nätter när elpriset ligger under medelpriset på natten under den senaste veckan.
Det låter ju vettigt än att ladda varje natt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kommer bli rejält påhoppad, men hade rekommenderat en Easee när deras säljstopp är avslutat.
Bra, säkra och billiga laddare som underkänts på nitiska grunder (fullt berättigat helt klart!).
När de städat upp och har sin dokumentation korrekt kommer de tillbaka starkare än någonsin, tror jag.
Har haft tillräckligt många duster med certifieringar av högeffektsprodukter för att kunna tolka listan av anmärkningar ESV har mot Easee Home.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Fungerar bra på vintern, men nu i sommar har det varit billigast mitt på dagen.
Inte vad jag erfarit. I bästa fall lika billigt som på natten. Och då måste man sikta på mellan 11 och 14 för att vara säker på lågt pris. I regel är lägsta priset mellan 23/24 och 5.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inte vad jag erfarit. I bästa fall lika billigt som på natten. Och då måste man sikta på mellan 11 och 14 för att vara säker på lågt pris. I regel är lägsta priset mellan 23/24 och 5.
De tre billigaste timmarna är nästan alltid kl 2-5. Det tar tre timmar att ladda min laddhybrid...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och du är medveten om att denna form av laddning har startat flera bränder?

Om eluttaget har oskarvad kabel från centralen så är det OK, men inte ett vanligt uttag som kan ha dåliga skarvar i väggarna i huset.
Flera bränder? Jag känner ev. till två stycken. Den ena hade någon tänkt till och satt en timer mellan uttaget och laddaren, där brann timern... Den andra vet man inte med säkerhet vad som orsakade det, men som du skriver; Gamla uttag, dåliga skarvar och liknande kan absolut utlösa det hela.

Till TS: Känner du dig osäker så ställ ner laddeffekten och lär dig planera... Du har ju en hybrid så du måste måste måste inte köra på el, då hade du skaffat en elbil.. ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Har skaffat en volvo recharge och har precis börjat köra den. Detta blev lite oplanerat så jag har inte hunnit planera för laddning och dylikt, men skall man ha laddbox även till hybrider trots att laddeffekten är förhållandevis låg jämfört med riktig elbil? Vad skall man ha i så fall och var skall den sättas? I garaget? I carport ute för brandrisk eller vad säger ni?
Jag har en laddhybrid med 13,1 kWh batteri i. Laddade första månaderna med den medföljande shukoladdaren (en-fas) vilket fungerade helt ok, tog dock sin tid. Valde sedan att installera en tra-fas laddare med lastbalansering med följande motivering;
- mina huvudsäkringar smällde då laddningen krockade med annat i huset
- jag kan ladda snabbare vilket möjliggör att jag kan styra laddningen till timmar som passar mig bättre (pris, övrig belastning etc)
- med en ny "säker" kabel så vågar jag lita på att jag kan ladda nattetid och kan sova lugnare
- ifall jag väljer att skaffa en ren elbil i framtiden så har jag förberett för en box

Bägge alternativen funkar således men jag ångrar inte att jag investerade i en laddbox. Du får själv känna efter och kanske testa att ladda med medföljande laddare ett tag för att kunna fatta ett rättvist beslut

Lycka till i ditt beslut
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Kommer bli rejält påhoppad, men hade rekommenderat en Easee när deras säljstopp är avslutat.
Bra, säkra och billiga laddare som underkänts på nitiska grunder (fullt berättigat helt klart!).
När de städat upp och har sin dokumentation korrekt kommer de tillbaka starkare än någonsin, tror jag.
Har haft tillräckligt många duster med certifieringar av högeffektsprodukter för att kunna tolka listan av anmärkningar ESV har mot Easee Home.
Har de fått klart allt och säljstoppet hävs?

HAr 2 st och skulle behöva 4 till och tja, jag gillar dem...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Jag laddar min rena elbil i ett vanligt vägguttag så mitt tips är att inte lägga onödiga pengar på laddbox.
I trakterna här brann ett radhus brann ner förra veckan p g a elbilsladdning i vanligt uttag. Det tog även med sig ytterligare två hus som låg intill. Jag tror att både den som laddade och grannarna såhär i efterhand hade uppskattat laddning med laddbox.

Argumenten är många:
- säkerheten
- högre effekt, mer ström
- möjlighet att ladda när det är som billigast
- möjlighet till lastbalansering
- investering i huset, gör det attraktivt, avdragsgillt när du säljer
- grönt stöd, typ halva priset på box och installation

Kör, du kommer inte att ångra dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.