A
Om jag skulle hjälpa en person att koppla in en apparat som det krävs behörighet för vilket jag inte har.

När det är gjort säger jag till ägaren att du får inte slå till spänningen till apparaten eftersom jag inte har behörighet.

När jag åker därifrån så slår i alla fall ägaren till spänning.

Frågan är då får jag koppla in en apparat utan behörighet om spänningen aldrig ska slås på.

Om ägaren i alla fall slår på spänningen vem åker dit.
 
  • Gilla
Ricky71
  • Laddar…
Du gör fel från början om du utför arbetet.......

Vad är syftet med hela grejen, varför ska du koppla in en apparat som ej får användas? Missuppfattar jag något?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Det är själva utförandet av installationsarbetet som är olagligt, så den som gör arbetet skulle kunna "åka dit".
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
A
Det är en hypotetisk fråga, vem ansvaret ligger hos inte om jag skulle göra så.

Så om jag kopplar in något men aldrig har spänning på det så är det olagligt.
 
  • Gilla
Bygget123
  • Laddar…
harry73
Det är olagligt att utföra arbeten som kräver behörighet om man inte har den behörigheten. Så där är det du som kopplar in apparaten som gör fel.

Sedan är fastighetsägaren ansvarig för elinstallationen, oavsett vem som kopplade.

Så kopplade du fel, då är fastighetsägaren ansvarig för den felaktiga installationen. Kopplar du rätt, är installationen inte felaktig (och därmed legal), och då är fastighetsägaren fortfarande ansvarig för installatinoen, men eftersom den inte är fel, är det inget problem.

I båda fall har du utfört behörighetskrävande arbeten utan behörighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I
Om du vet vad du gör och det blir rätt så finns det inget att hänga upp sig på. Ja, jo rent tekniskt bryter du mot reglerna men är det korrekt gjort lär det aldrig vara ett problem(inte direkt ovanligt att husägare kopplar el även om man inte får).

Känner man sig osäker men ändå vill koppla så har jag hört om folk som draget kablar, kopplat men sen aldrig kopplat in till systemet. Istället har man tagit dit elektriker som kontrollerat och kopplat in. Varför? Tja, ibland är det en komplicerad dragning och man vet ju att hantverkare inte alltid tar den tid som krävs för genomföringen.

Så frågan är hur säker du är på din koppling? Om du inte är säker, varför kopplade du det alls? Vad var tanken?

Sen ska man veta att alla kan göra fel, även elektriker men blir det problem och du inte har behörighet så lär du åka på hårdare straff än om en elektriker gjort bort sig antar jag.

Även om eldragning kan se enkelt ut så kan det ibland bli komplicerat och går det fel kan det få allvarliga konsekvenser, där av regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Det är en hypotetisk fråga, vem ansvaret ligger hos inte om jag skulle göra så.

Så om jag kopplar in något men aldrig har spänning på det så är det olagligt.
Om du kopplar in något som nu eller i en framtid kommer att anslutas till "strömen" gör du nått som du inte får.
Gör du samma sak men det aldrig kommer att anslutas till "strömmen" så är det inga problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om ägaren i alla fall slår på spänningen vem åker dit.
Om du känner att någon riskerar att åka dit så ska du inte koppla in maskinen. Enligt min mening ska du endast koppla in maskinen ifall du är säker på att det är korrekt och att det kommer att fungera när innehavaren slår på strömmen utan att orsaka ett försäkringsärende eller brottmål.

Vem som åker dit om något trots allt skulle hända är därför egentligen ointressant. Om inte innehavaren anger dig så åker han/hon ju dit själv. Men även om du blir angiven så kan du blåneka, det behövs det bevis för att du gjorde jobbet. Om ni båda är blottade så tror jag rätten tittar på vem som gjorde fel. Om olyckan orsakades av bristande kompetens eller dylikt så gjorde ni båda fel, men innehavaren gjorde fel mot elskerhetslagen och du gjorde fel mot brottsbalken så det är olika domstolar tror jag.

Så, syna inte, gör rätt!
A Achren57 skrev:
Frågan är då får jag koppla in en apparat utan behörighet om spänningen aldrig ska slås på.
Vi har haft frågan uppe ett par gånger ifall man får dra tomrör avsedda för högtalarkabel, och senare låta en elekriker använda dessa tomrör för starkström. Jag anser att denna fråga "finns inte", detta fall "finns inte", man gör inte så här.
A Achren57 skrev:
När det är gjort säger jag till ägaren att du får inte slå till spänningen till apparaten eftersom jag inte har behörighet.
Även här är man ute på djupt vatten. Har ni skrivit ett avtal som är bevittnat...? Man får nog se från fall till fall. Det är ju skillnad på att göra ett komplett arbete och endast hänvisa till byråkrati och att lämna en halvfärdig gruppledning som inte kan tas i bruk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Så det är skit samma om nån blir skadad, huset brinner ned o s v?

Det tycker säkerligen inte ett försäkringsbolag.

Kan de hitta orsak och samband, lär det inte bli nån krona utbetalt o s v.
 
Det ska nog mycket till innan en anläggningsinnehavare kan skylla på någon annan........Då ska det ju i princip finnas videobevis på vem som kopplat in nåt som orsakat något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Aaaah så klart. Den som monterar åt nån annan, t ex fastighetsägare, arbetsgivare e t c, kan klara sig🤔 Även om det går fel, nu eller senare.

.
 
H Hybro skrev:
Aaaah så klart. Den som monterar åt nån annan, t ex fastighetsägare, arbetsgivare e t c, kan klara sig🤔 Även om det går fel, nu eller senare.

.
Ja så är det alltid, Det är i första hand anläggningsinnehavaren som ansvarar för den egna anläggningen. Sen får ju den hänvisa till de som utfört arbete isåfall och är det då nån icke behörig som bedyrar att denne minsann inget gjort så står det ju kvar vid anläggningsinnehavarens ansvar ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om jag skulle hjälpa en person att koppla in en apparat som det krävs behörighet för vilket jag inte har.

När det är gjort säger jag till ägaren att du får inte slå till spänningen till apparaten eftersom jag inte har behörighet.

När jag åker därifrån så slår i alla fall ägaren till spänning.

Frågan är då får jag koppla in en apparat utan behörighet om spänningen aldrig ska slås på.

Om ägaren i alla fall slår på spänningen vem åker dit.
Du får byta uttag och strömbrytare själv samt reparera kablar/byta stickproppar om du besitter kunskapen att göra det på ett säkert sätt. Alltså INTE byta elledningar eller förlägga kabel, inte installera nya apparater. Du kan dömmas för brott mot elsäkerhetslagen och har du gjort något riktigt knasigt så lär det finnas fler grejer du kan dömmas för. (Tror tillomed du åker på det om du har auktorisation o inte har eget företag).

Ni båda kan dömmas för skattebrott om du svartjobbar.

Ägaren av elanläggningen får ingen ersättning från försäkringsbolag vid skada. Lär kunna bli mer att dömmas för om det skadar annat en egen egendom. Böter för brandutryckning?

Så sammanfattningvis så åker du på det oavsett vad du tänkt om du gjort något redo att spänningsättas, bara olika grejer ni kan dömmas för, du är mest utsatt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Nu vill vi se exempel på vad du skriver om.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så det är skit samma om nån blir skadad, huset brinner ned o s v?

Det tycker säkerligen inte ett försäkringsbolag.

Kan de hitta orsak och samband, lär det inte bli nån krona utbetalt o s v.
Ja det lär inte spela någon roll vem som kopplat om dom kan bevisa att det är på grund av en felaktig installation. Och ja det kan bli fel även om en person som är anställd på en firma och är med i deras ekp har gjort arbetet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.