Min sambo tycker att vårt hus behöver isoleras, är det så akut?

Byggnadstyp: 1½-plansvilla med halv källare
Byggnadsår: 1912
Tak: Betongpannor
Bjälklag: Trä
Fasad: Trä
Grundmur: Betong
Utvändigt plåtarbete: Lackerad plåt
Grundläggning: Betongplatta/krypgrund
Fönster: 2-glas
Stomme: Trä
Uppvärmning: Vattenburen uppvärmning via kombipanna ved/el (2012) (utbytt till jordvärme 2020)
Ventilation: Självdrag

En väldigt vanlig svensk villa. Brukar man isolera dem extra? Jag har inte fått intrycket av att det brukar behövas.. Han vill isolera om väggarna och byta från 2 till 3-glas fönster. Men jag har fått för mig att det lilla drag man känner ibland är för husets bästa?
 
Hur mycket energi gör ni av med per år, vart i landet står huset och hur många kvadratmeter värmer ni upp?
 
Om man ska byta fasad eller tak kan man överväga att göra den typen av åtgärder. Men annars är det nog svårt att räkna hem.
Det är inte helt utan risker om man inte har koll på vad man gör.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man ska byta fasad eller tak kan man överväga att göra den typen av åtgärder. Men annars är det nog svårt att räkna hem.
Det är inte helt utan risker om man inte har koll på vad man gör.
Du menar att man inte brukar tjäna på det? Nej det är ju det jag tycker också. Vi skulle väl anlita en firma. Som mer än gärna tjänar pengar antar jag, och skulle nog bekräfta mannens oro.
 
useless useless skrev:
Hur mycket energi gör ni av med per år, vart i landet står huset och hur många kvadratmeter värmer ni upp?
Energiprestanda, primärenergital:
140 kWh/m² och år
Krav vid uppförande av
ny byggnad, primärenergital:
Energiklass C, 90 kWh/m² och år
Specifik energianvändning
(tidigare energiprestanda):
152 kWh/m² och år
Uppvärmningssystem:
Ved
Radonmätning:
Inte utförd
Åtgärdsförslag:
Har lämnats
Energideklarationen är utförd av:
Magnus Henriksson, Byggrådet i
Väst AB,
Energideklarationen är giltig till:
2029-04-11

Vet inte om detta säger dig någonting :)
Vi bor i Västra Götaland, 140 kvm ungefär på två plan värms upp.
 
G
F Finalisa skrev:
Min sambo tycker att vårt hus behöver isoleras, är det så akut?

Byggnadstyp: 1½-plansvilla med halv källare
Byggnadsår: 1912
Tak: Betongpannor
Bjälklag: Trä
Fasad: Trä
Grundmur: Betong
Utvändigt plåtarbete: Lackerad plåt
Grundläggning: Betongplatta/krypgrund
Fönster: 2-glas
Stomme: Trä
Uppvärmning: Vattenburen uppvärmning via kombipanna ved/el (2012) (utbytt till jordvärme 2020)
Ventilation: Självdrag

En väldigt vanlig svensk villa. Brukar man isolera dem extra? Jag har inte fått intrycket av att det brukar behövas.. Han vill isolera om väggarna och byta från 2 till 3-glas fönster. Men jag har fått för mig att det lilla drag man känner ibland är för husets bästa?
Var i landet ligger huset? Hur mycket energi går det åt per år för uppvärmning? Hur mycket effekt behövs vid dut? (Max kyla ute)-räcker jordvärmen utan elpatron?
Är fasad/fönster i bra skick idag?
Många säger det ger mest att isolera vinden men det är en risk, kondespunkten kan hamna på fel ställe och orsaka stora fuktproblem om inte isoleringen utförs med rätt material, på rätt sätt, ny ventilation på vinden osv.
Väggar isoleras bäst på utsidan, nya fönster kan förfula (oftas grövre bågar), inre foder byts till fulare? och vid nya fönster bör ventilationen ses över, mer tilluft.
Har ni möjlighet att elda i nån kamin när det behövs? Tillgång till ved i så fall.
Akut lär det inte vara, har ju funkat i mer än hundra år :rofl:.
Ett så gammalt hus kan inte bli lika energieffektivt som ett nytt men har andra värden.
 
F Finalisa skrev:
Vi skulle väl anlita en firma.
Det kommer att kosta säkert 300 000:- för en besparing på kanske 6-8 000 kWh per år. Knappast lönt såvida inte fasaden eller fönstren är så dåliga att de måste bytas som sagt var.
 
G OMathson skrev:
Var i landet ligger huset? Hur mycket energi går det åt per år för uppvärmning? Hur mycket effekt behövs vid dut? (Max kyla ute)-räcker jordvärmen utan elpatron?
Är fasad/fönster i bra skick idag?
Många säger det ger mest att isolera vinden men det är en risk, kondespunkten kan hamna på fel ställe och orsaka stora fuktproblem om inte isoleringen utförs med rätt material, på rätt sätt, ny ventilation på vinden osv.
Väggar isoleras bäst på utsidan, nya fönster kan förfula (oftas grövre bågar), inre foder byts till fulare? och vid nya fönster bör ventilationen ses över, mer tilluft.
Har ni möjlighet att elda i nån kamin när det behövs? Tillgång till ved i så fall.
Akut lär det inte vara, har ju funkat i mer än hundra år :rofl:.
Ett så gammalt hus kan inte bli lika energieffektivt som ett nytt men har andra värden.
Västra Götaland. Nej vi har aldrig slagit på elpatronen, det är inte så många minusgrader. Nu har vi ju haft elräkningar på 10000 nån månad innan vi band, men det hade ju alla. Fick en energideklaration när vi köpte och det var klass E.
Alltså bra tvåglasfönster ändå, såna dubbelfönster med hake uppe och nere, vanliga karmar i trä. Det är inget fel på fasaden heller tror jag, den ser hel och ren ut. Vi har vedspis i köket och bastu i källaren, vedpannan är också kvar och går att köra, det gjorde vi första året vi bodde här, den är rätt nyinköpt
 
G
F Finalisa skrev:
Västra Götaland. Nej vi har aldrig slagit på elpatronen, det är inte så många minusgrader. Nu har vi ju haft elräkningar på 10000 nån månad innan vi band, men det hade ju alla. Fick en energideklaration när vi köpte och det var klass E.
Alltså bra tvåglasfönster ändå, såna dubbelfönster med hake uppe och nere, vanliga karmar i trä. Det är inget fel på fasaden heller tror jag, den ser hel och ren ut. Vi har vedspis i köket och bastu i källaren, vedpannan är också kvar och går att köra, det gjorde vi första året vi bodde här, den är rätt nyinköpt
Ja, men då känns det väl inte akut. Västra Götaland är ju direkt inte kallast i Sverige.
Ni får väl fundera vidare så de val ni gör känns helt rätt för er. Lycka till!
 
G OMathson skrev:
Ja, men då känns det väl inte akut. Västra Götaland är ju direkt inte kallast i Sverige.
Ni får väl fundera vidare så de val ni gör känns helt rätt för er. Lycka till!
Jag har svårt att se vad vinningen skulle vara. Vi har planer på att flytta om några år och köpte huset för under miljonen för bara några år sen. Att någon vill betala mer för huset för att vi isolerat är ju inte troligt.
 
F Finalisa skrev:
Nu har vi ju haft elräkningar på 10000 nån månad innan vi band
Hur många kWh gör ni av med?
 
useless useless skrev:
Hur många kWh gör ni av med?
12000 var det för hela 2022
 
F Finalisa skrev:
12000 var det för hela 2022
Och för januari i år 1700 och örra året 2000, det verkar ha varit de kallaste månaderna båda åren.
 
Om siffrorna som anges stämmer som är beräknade så är det ungefär samma som vårt hus förbrukade. Vi har bytt till modernare fönster och tilläggsisolerat väggar med 100mm. Skulle säga vi minskat förbrukningen 10-15%. Fasaden var dålig så behövde bytas delvis så vi valde byta och isolera. Personligen skulle jag aldrig göra jobbet för att tro jag sparar pengar. Men jag uppskattar att man inte hör lika mycket folk och bilar på gatan.
 
B BosseHansson skrev:
Om siffrorna som anges stämmer som är beräknade så är det ungefär samma som vårt hus förbrukade. Vi har bytt till modernare fönster och tilläggsisolerat väggar med 100mm. Skulle säga vi minskat förbrukningen 10-15%. Fasaden var dålig så behövde bytas delvis så vi valde byta och isolera. Personligen skulle jag aldrig göra jobbet för att tro jag sparar pengar. Men jag uppskattar att man inte hör lika mycket folk och bilar på gatan.
Ja, det är från mina sidor på vattenfall. Det kan jag förstå är skönt! Vi bor omgivna av åkrar och hör inte ett knäpp här ute :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.