Jag vill gärna läsa om hur man kan bygga ett utekök. Vilka material är beständiga och passar att bygga av. Hur man kan bygga in en grill, pizzaugn eller en muurikka. Hur löser man det med lådor, skåp och diskho mm.

Sen skulle jag vilja läsa mer om insekter och djur i trädgården, hur man lockar till sig insekter och bygger praktiska boplatser till dem i nån slags kombinerad soptunneskjul/insektshotell eller redskapsbod/insektshotell.
Läser också gärna om små hus och gårdar till hund, katt, kanin och höns.
 
Det hade varit kul med följande funktioner på detta forum:

1. Guld. Som man kan köpa virtuellt och sen gifta till folk som ger bästa svaret eller hjälper till. Finns liknande system på Reddit och Steam tex.

2. Sverigekarta. En visuell karta där man kan se pågående projekt var de befinner sig, tex husbyggena eller annan regional information för att stärka communitykänslan.

3. En egen Prisjakt-funktion för verktyg och tjänster. Fast istället för fokus på pris så fokus på tex kvalitet eller användarrekomendationer.

😍 😍 😍
 
En byggahus podcast där ni intervjuar eller snackar med medlemmar om deras projekt, problem och lösningar med mera. Ta med experter/fackmän och låt de analysera och/eller svara på frågor.

Saknar ett sätt att ta del av innehållet på byggahus i hörlurarna. Det är inte alltid man kan sitta och scrolla på mobilen. Så något med ljud vore perfekt!
 
Hej

Jag saknar en "spara-knapp" för bra inlägg som man har hittat genom åren. En tillhörande möjlighet att spara ner inlägg i olika kategorier hade varit klockrent!

Många kloka och smarta inlägg har man läst när man har läst runt i forumet och många hade man velat spara! Vilket gödsel var egentligen bäst? Vilken skruv var det nu igen som var bäst till altan? Hmm, har för mig att jag läste något gällande just såpning altan på byggahus, undra vart det inlägget var?


Massa bra information finns här i trådarna som man önskar hade varit mer lättillgänglig när minnet är kort! 😄
 
  • Gilla
TheImprovisor och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle vilja kunna ha ett filter på bevakningar - att man endast bevakar TS eller någon som svarat i tråden
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
hej! Jag skulle vilja se mer utomhusprojekt
Såsom att bygga dammar, fontäner och fina vattenfall, allt anpassade för både den stora trädgården såsom den lilla. Med gröna växter och annorlunda lösningar. För mig med flera är vatten väldigt rogivande så se mer av olika idéer så man får inspiration och tips vad och hur man ska tänka kring detta. Altaner och utomhusrum kan ha en tendens att bli kala och tråkiga men med lite vilda idéer och inte vara rädd att testa något nytt och annorlunda så vore det kul att göra något om detta 😀 Ina
 
Reportage om hur man bygger och renoverar of grid, utan tillgång till el och rinnande vatten. Gärna där man inte kommer fram med bil också.
Gärna i kombination om människor som även valt att leva så och de utmaningar de ställs inför.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Ett långtest av diverse robot klippare.
Eller kanske mer specifik: ett HQ Automower test där man jämför skillnaderna mellan en vanlig och en professionell Automower. Kanske mest den digitala biten i fråga om appen och uppkoppling... Mm ...
 
Skulle jätte gärna ha mycket diy inspiration, inte bara husbygge utan även tomt och t.ex odling, gym, barnsaker (tänk typ klättervägg, utekök etc ) och hur man gör en sådan smidigt. En riktigt how-to där användarna kanske också bidrar och hjälper varandra mer. Med andra ord tillbehör och kanske lite mindre roliga projekt!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle vilja se ett litet test på olika pergolas med rörliga lameller och avrinningsfunktion.
 
En artikel, eller artikelserie på temat hållbarhet (ekonomisk och ekologisk). Typ vilka investeringar, renoveringar, DYI, trädgårdsfix och odlingar du som husägare kan göra för att minska miljöpåverkan. I en serie skulle en fördjupning kunna ske i utförandet av de olika insatserna.
 
Jag hade gärna velat en en artikel/tråd om smarta verktyg för hemmafixaren. Dels basverktyg av bra kvalitet som alla borde ha, alltså de verktyg som är värda att satsa lite extra på, exempelvis

-skruvdragare
-långpass med hög noggrannhet, typ Hultafors MST180
-borrhammare
-vanlig hammare med lite tyngd (16oz eller mer)
-kap&gersåg

Dels, och kanske främst också en sektion med riktigt smarta verktyg för de där svåra jobben. Jag har märkt, ofta genom Google eller annat, att det i regel finns verktyg för alla problem man kan stöta på. Tyvärr vet många inte om att de ens finns förrän man jobbat i timmar helt i onödan. Exempel:

-Spikutdragare
-”Hole-in-one” för eldosor
-Feinsåg
-enkel vattenpump som man kopplar till skruvdragaren
-vinkelväxel för skruvdragare
-jättekofot modell 1 meter eller mer

Jag är helt övertygad om att fler smarta tips finns därute!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle vilja att ni gjorde reportage om bergvärme jobb. Helst vad kunden bör fråga företaget om och vilka försäkringar som gäller. Har själv i princip fått min fastighet total förstörd pga obefintliga containrar och nu rätts sak pga ingen står för vad dom gjort. Finns hundratals bilder sms mail som bevis. Med andra ord ett hopplöst fall. Idag vill ju alla investerara i dessa anläggningar så ni borde ta upp baksidan av vad som kan hända.
 
Kul med tävling! 👍

Mitt förslag är att ni arrangerar en liknande tävling *varje* vecka!
 
Jag tycker om era test och hoppas ni fortsätter testar och betygsätter fler prytlar. Det är även kul att ni väljer att tävla ut testutrustningen.

En punkt som vi alla alltid vill ha hjälp med är regler. Vad gäller vid byggande av hus, badrum, carport m.m? jag hoppas ni kan lägga upp artiklar där ni går igenom vilka standarder, regler och föreskrifter som man ska eller bör använda vid alla de olika momenten. Det finns gott om information om hur man ska utföra många av sakerna kring hus, men ibland saknas information varför man ska göra det på detta viset. Här kan man titta på kraven från Boverket, Säkert vatten osv. Var och hur hittar man detta? Här kan man dyka in i allt från ljudmätning vid fastigheten till att dimensionera en altan till placering av ventilationskanal osv. Till detta hade det också varit kanon om man kunde länka olika onlineverktyg om detta skulle finnas, som hjälper en att tolka reglerna.

//Philip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.