Nu verkar det vara så att den fastighet som diskuteras i nedan länkade tråd inte kommer att kunna säljas förens tidigast november vad det verkar.

Till saken hör att bouppteckningen inte än har skickats in till skatteverket av olika anledningar. Sista datum för att göra det är i slutet av augusti. Dock känns det viktigt att få in den så snart som möjligt. Lagfarten på fastigheten är fortfarande i min pappas namn. För att söka lagfart åt dödsboet krävs att skatteverket först har registrerat bouppteckningen vilket just nu tar 14 veckor vilket är deras nuvarande handlägningstider enligt deras hemsida. När bouppteckningen är registrerad vill skatteverket upplösa dödsboet så fort som då det är ett enmansdödsbo (en dödsbodelägare dvs. jag). Problemet är att det då är osäkert om dödsboet får söka lagfart och i så fall blir jag tvungen att söka det och sälja i mitt namn. Som student kommer jag då utestänga från CSN och studiemedel en tid framöver. Hur det blir med lånet på fastigheten om jag tvingas ta över fastigheten innan försäljning vet jag ej. Kanske tvingas jag ta över lånet vilket banken troligtvis kommer neka då jag endast har CSN som inkomst. Fast i det bästa av världar kanske de har överseende med att fastigheten är tänkt att säljas och då kanske de låter lånet vara kvar men om jag ändå ej får ta över lånet vem ska då stå på det om dödsboet har upplöstes vid tillfället Skatteverket registrerade bouppteckningen.

Om nu fastigheten inte kommer kunna säljas förens tidigast november hur lätt är det då att sälja under vinterhalvåret och hur troligt är det att det ens kommer kunna gå att sälja då?

Tidigare tråd där hela bakgrunden beskrivs mycket utförligt med en efterföljande flera sidor lång diskussion:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saelja-eller-renovera-arv-av-nedganget-hus-doedsbo.490672/
 
Du jiddrar om lånet hela tiden, det finns ju medel i kontanter att lösa lånet så vad är problemet.
 
D Dilato skrev:
Du jiddrar om lånet hela tiden, det finns ju medel i kontanter att lösa lånet så vad är problemet.
Ok men bortse lånet det går troligtvis att lösa hur lätt/svårt, lönsamt, bra/dåligt är det att sälja fastighet under vinterhalvåret?
 
Tja jag sålde i December och hade inga problem med det.
 
D Dilato skrev:
Tja jag sålde i December och hade inga problem med det.
Vilket skick var den fastigheten i samt var i Sverige låg den placerad?
 
Apropå lånet kom jag på nu att de pengar som finns på banken för att lösa lånet kommer behövas för löpande utgifter fram till försäljningen, alltså el, försäkring, vatten & avlopp samt avfall, byte av huvudvattenkran (måste ske senast 1 dec enligt kommunen) osv. Därav min undran över hur lånet kan fixas.
 
Sämsta tiden att sälja är normalt på sommaren. Men sedan beror det på vad det är för typ av fastighet. Fritidshus har en typ av marknad, åretruntbostäder är en annan marknad.


Men i princip så ”öppnar marknaden i slutet av augusti-september. Då kommer det nya spekulanter som bildat familj under sommaren, bestämt sig att skaffa barn osv. Sedan falnar marknaden i slutet november och in i december. Åter en ny marknad i januari.

Självklart görs det affärer även under sommaren och juluppehållet, men då är det delvis desperata säljare som inte lyckats sälja, köpare som letar fynd från desperata säljare osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag tror du kan ta det lite lugnt med skatteverkets önskan om snabb upplösning.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror du kan ta det lite lugnt med skatteverkets önskan om snabb upplösning.
Hur då? Om de vill upplösa dödsboet så gör de väl det oavsett vad jag vill?

Läs gärna följande text:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.9/374369.html

"Den ende delägaren kan inte heller styra över när hens förvaltning av dödsboet ska anses avslutad genom att inte ta över en inteckningsskuld med betryggande säkerhet i en fastighet och inte heller genom att inte ansöka om lagfart för förvärvet på det vis som anges i jordabalken."
 
Normalskick (lite standardytskiktsrenovering) med en del kända problem såsom att huset gungade när tung trafik passerar på gatan 100 meter ifrån (underminerad platta p.g.a brusten vattenledning i gatan som översvämmade tomten och spolade bort material under huset), dräneringen helt slut.

Hisingen, Göteborg ett stenkast från Backaplan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
alltså el, försäkring, vatten & avlopp samt avfall, byte av huvudvattenkran (måste ske senast 1 dec enligt kommunen) osv.
Det kan väl inte kosta mer än 15-20 tusen?
 
D Dilato skrev:
Normalskick (lite standardytskiktsrenovering) med en del kända problem såsom att huset gungade när tung trafik passerar på gatan 100 meter ifrån (underminerad platta p.g.a brusten vattenledning i gatan som översvämmade tomten och spolade bort material under huset), dräneringen helt slut.

Hisingen, Göteborg ett stenkast från Backaplan.
Ok den fastighet som avses i mina inlägg är i det skick jag beskriver i den länkade tråden som hittas i denna tråd TS.
 
Varken priset eller möjligheten att sälja påverkas väl av tidpunkt på året.
Är objektet skrot blir det billigt men går att sälja likväl.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan väl inte kosta mer än 15-20 tusen?
I och för sig inte. Men då huset är i sämre skick kan ju fler saker hinna gå sönder på vägen mot försäljning och då tvingas åtgärdas.
 
Du verkar älskar att finna problem som KANSKE kan uppstå.

"Risken" är stor att det inte inträffar något alls.

Sen har dödsboet väl typ 300k i cash efter lösen av lån så det ska mycket till innan dom inte räcker...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.