B
@Cerb
Om bvp är paj, så är systemet som värmer huset = "Vattenburna distributionssystem kan vara element eller golvslingor fyllda med cirkulerande vatten som värms upp av el, till exempel i en elpanna."

Elpatronen är en elpanna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Cerb
Om bvp är paj, så är systemet som värmer huset = "Vattenburna distributionssystem kan vara element eller golvslingor fyllda med cirkulerande vatten som värms upp av el, till exempel i en elpanna."

Elpatronen är en elpanna.
Det är din kreativa tolkning som till 100% skulle leda till återbetalningsskyldighet.

En bvp med trasig kompressor är ingen elpanna, det är fortfarande en bvp som tar stöd från en elpatron.
 
A Argastesnickaren skrev:
Solceller är väl inte med??
Nej, men alla som installerade tidigt missade "Grön teknik" avdraget.

Var bara en liknelse för att påvisa att man inte alltid gör saker i rätt tid och kan casha in alla olika bidrag som ges.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vilken fin llvp jag kan köpa för 20.000 kr och förhoppningsvis få tillbaka hälften i bidrag hinner jag tänka.
Nej, läs alltid det finstilta.

"En förutsättning för att bidrag ska beviljas i detta fall är att åtgärden kombineras med antingen en varmvattenberedare med inbyggd värmepump eller en anordning för uppvärmning med biobränsle som är effektstyrd och medger en kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel"

Suck...
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
F
Så det gäller bara luft/luft? Nu har jag redan köpt ny luft/vatten i våras för. 130 000kr..
 
Har du konverterat från direktverkande el och installerat lvvp borde bidrag kunna sökas.
 
U
F Fideliox skrev:
Så det gäller bara luft/luft? Nu har jag redan köpt ny luft/vatten i våras för. 130 000kr..
Frågan är vad som satt där innan?
Hade du en elpanna innan kan du få bidrag
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Frågan är vad som satt där innan?
Hade du en elpanna innan kan du få bidrag
Well, nästan. 20 år gammal frånluftspump som använde elpatronen friskt. Men räknas antagligen inte.
 
S
D Daniel Kron skrev:
Vilken fin llvp jag kan köpa för 20.000 kr och förhoppningsvis få tillbaka hälften i bidrag hinner jag tänka.
Nej, läs alltid det finstilta.

"En förutsättning för att bidrag ska beviljas i detta fall är att åtgärden kombineras med antingen en varmvattenberedare med inbyggd värmepump eller en anordning för uppvärmning med biobränsle som är effektstyrd och medger en kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel"

Suck...
Nu är du väl lite för negativ. "Vilken fin LLVP och värmepumpsVVB jag kan köpa," heter det.
 
F Fideliox skrev:
Well, nästan. 20 år gammal frånluftspump som använde elpatronen friskt. Men räknas antagligen inte.
Inte enligt så som reglerna kring bidraget är formulerat tyvärr.
 
C Cerb skrev:
Inte enligt så som reglerna kring bidraget är formulerat tyvärr.
Jag gissar att svaret förblir det samma men; vi som bor i ett hus med en flvp men där direktverkande el genom element finns och måste användas i varje rum för att uppnå en temperatur över 18. Nyligen installerades en llvp som vi räknar med tar bort behovet av elementen. En flvp per definition skapar ju ingen värme utan återvinner den som producerar av annan källa, i vårt fall direktverkande el. Är jag fel ute?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
FLVP producerar varmvatten. Alltså kan du inte få bidrag.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
FLVP producerar varmvatten. Alltså kan du inte få bidrag.
Tack för svaret. Gäller detta även om FLVP är äldre än tio år, jag kanske missförstår $3?
 
S stefan olsson5 skrev:
Tack för svaret. Gäller detta även om FLVP är äldre än tio år, jag kanske missförstår $3?
Jag fick svar på min egen fråga genom Boverket förklaring:

"om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Bidrag kan i sådana fall inte lämnas.".

Låter det stå här, kanske kan hjälpa annan.
 
4
Jag bytte värmepanna förra året i april, och således kan jag inte söka bidrag till vilket jag förstår.

Jag har planerat att göra flera energieffektiviseringar (t.ex tillläggissolera och nya fönster) Förstår jag det rätt att jag nu aldrig söka bidrag, eftersom jag har legat i framkant och bytt värmepump innan bidraget kom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.