Tomture61
C Cerb skrev:
Så du glesar cc20 alt. inte följer instruktionerna alltså ;)
Jag sätter glesen på CC30 , det är där gipsskruvarna hamnar också 😉
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag sätter glesen på CC30 , det är där gipsskruvarna hamnar också 😉
så alltså följer du inte maxmalt skruvavstånd längs skivkanter på 200mm :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tomture61
C Cerb skrev:
så alltså följer du inte maxmalt skruvavstånd längs skivkanter på 200mm :p
Får vell kortla där då 😆
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Får vell kortla där då 😆
Så 8 kortlingar istället för 3 per skarv..
Tycker du ska börja vända skivorna 90 grader istället 😜
 
Tomture61
C Cerb skrev:
Så 8 kortlingar istället för 3 per skarv..
Tycker du ska börja vända skivorna 90 grader istället 😜
Hoppas du tog mitt inlägg #33 som ett skämt .
Men du gör som du vill i ditt utövande .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför kortlar du mellan glesen , har aldrig snickrat så .
På kortsidorna av huset i taken monterar jag en 45 x 120 på hammarbandet , mellan glesen hamnar en kortling , men det är dom enda ställena .
Förenklar monteringen av taklist .
Nu förstår jag inte riktigt men de kan va ja som ovanligt dum.
För att förtydliga hur jag gör, vilket fungerat för mig hittills.

Längs alla ytterkanter i skarv mellan tak och vägg ser jag till att de är trä bakom. Både på vägg och tak ofta även en plåtvinkel innan gips, man hindrar lukt oerhört effektivt på de sättet enligt min uppfattning. Om de så är med att kortla mellan glesen eller sätta en regel, de är lite olika beroende på förutsättningar.

Plåten använder jag bara i tvärskarvar på gips i tak där de är glesat eller i tak/på vägg där de är råspont.
Har jag träskiva bakom (plyfa, OSB, spån), vilket jag brukar ha, använder jag inte plåtremsa. I innerhörn på vägg om det är 45x45 liggande på väggar så använder jag även där ett plåthörn innan träskiva. Allt för att få stumma hörne utan rörelser!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
J Jabinski skrev:
Hej! Gipset går tvärs över de ligger alltså inte i samma riktning.
Fasen att jag inte sett såna plåtremsor innan! Kanske skulle varit räddningen istället för pappersremsa!
Plåtremsa och sen pappersremsa är melodin enligt mig
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hoppas du tog mitt inlägg #33 som ett skämt .
Men du gör som du vill i ditt utövande .
Jag förstod att du skämtade och väljer att inte följa den manual du själv tidigare länkade,
men att påstå att man gör fel som väljer att faktisk följa tillverkarens anvisningar får ju stå för dig.
 
Tomture61
C Cerb skrev:
Jag förstod att du skämtade och väljer att inte följa den manual du själv tidigare länkade,
men att påstå att man gör fel som väljer att faktisk följa tillverkarens anvisningar får ju stå för dig.
Mitt råd att sätta gipsskivorna tvärs glesen är uråldrig .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt råd att sätta gipsskivorna tvärs glesen är uråldrig .
Är inte det som att rekommendera någon att blanda lite asbest i fogen för att "så gjorde man förr"?
 
Tomture61
C Cerb skrev:
Är inte det som att rekommendera någon att blanda lite asbest i fogen för att "så gjorde man förr"?
Tråkig nisse .....
 
Fast jag tror inte dessa monteringsanvisningar är skrivna för att man ska slippa sprickor i spacklet sen...........Det är nog mer för att skivan ska sitta som den ska utan att spricka i sig själv pga för få fästpunkter och liknande. Rent byggtekniskt alltså. Sen kommer ju alltid olika hus röra sig olika mycket och det är inte på långa vägar så att man slipper sprickor om man gör på ett vis. Eller nåt annat. Det är nog väldigt individuellt och beror på en himla massa faktorer.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag tror inte dessa monteringsanvisningar är skrivna för att man ska slippa sprickor i spacklet sen...........Det är nog mer för att skivan ska sitta som den ska utan att spricka i sig själv pga för få fästpunkter och liknande. Rent byggtekniskt alltså. Sen kommer ju alltid olika hus röra sig olika mycket och det är inte på långa vägar så att man slipper sprickor om man gör på ett vis. Eller nåt annat. Det är nog väldigt individuellt och beror på en himla massa faktorer.
Jodå det är en del av instruktionen för ytbehandling (spackling) av gipsskivor. Ser likadant ut hos Gyproc, Norgips osv. Att montera längs glespanel är ett av de möjliga alternativen och så föredrar jag själv att göra + plåtprofil på kortändarna. Då har jag inga skarvar som kan fladdra runt efter eget tycke. Hade man gjort så här hade man antagligen sluppit sprickor.

Men....nu låg skivorna tvärs reglarna och det blev sprickor. Jag tror dock det beror på något annat än hur skivorna är vridna.

Jag tycker skarven ser konstig ut. Det är en tydlig lågpunkt runt sprickan (långskarven) men ändå syns ingen antydan till pappremsa där. Sitter det verkligen pappremsa där? Hur är pappremsan monterad?
 
J
Tror inte nån remsa hjälper i det här fallet. Glasfiberduk (microlith) över taket.
Det blir något dyrare men heller det än sprickorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.