S
Regeringen har den 15 juni 2023 beslutat att förordningen om bidrag för energieffektivisering i småhus kommer att träda i kraft den 3 juli 2023. Småhusägare kan ansöka om bidrag för värmesystemsåtgärder eller klimatskyddsåtgärder. Bidraget får täcka högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder per småhus och högst 30 000 kronor för klimatskärmsåtgärder per småhus. Bidrag ges inte om bidragets storlek understiger 10 000 kronor.

Fråga: I förordningen står: "Bidrag får sökas av den som helt eller delvis äger och stadigvarande bor i det småhus där åtgärderna vidtas." Jag tolkar det som att jag inte kan få bidrag för berättigade åtgärder på mitt fritidshus, kan jag ha fel?

https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
 
  • Gilla
j.f.s och 1 till
  • Laddar…
Intressant, skummade genom den lite snabbt. Ser ut som att den går att kombinera med ROT?

Har beställt en ny jordvärmepump, 30kkr på det priset är ju inte helt fel 🤔
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, skummade genom den lite snabbt. Ser ut som att den går att kombinera med ROT?

Har beställt en ny jordvärmepump, 30kkr på det priset är ju inte helt fel 🤔
Inte sett något om ROT i förordningen, och detta bidrag gäller bara materialkostnader så jag gissar att de avser att man ska kunna kombinera ROT och detta bidrag.
 
S stugfar skrev:
Inte sett något om ROT i förordningen, och detta bidrag gäller bara materialkostnader så jag gissar att de avser att man ska kunna kombinera ROT och detta bidrag.
Ja så borde det ju bara, ROT avser bara arbete, och detta material.
 
B
Skummade detta lite snabbt, men funderar lite på denna.
Svensk text om bidragsvillkor för energieffektivisering i småhus med värmepumpsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"I småhus med värmepumpsteknik får bidrag endast ger om utrustningen består utgörs av luft-luftvärmepumpar som är äldre än 10år".

Om man byter fönster på huset och har en 5år gammal bergvärmepump så får man inget bidrag?

Jag måste läsa fel, låter orimligt.
 
Jag läser som dig, sen om det är avsiktligt eller bara dåligt formulerat vet jag inte...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Ja där finns flera begränsningar, tex bidrag för LLVP endast om man också skaffar VVB med värmepump. Verkar dock som att jag med fritidshus inte kan få något.
 
U
Hur vet Boverket (eller ens staten) om vi har bergvärme, luft/vatten, fjärrvärme eller direktverkande el?
Känns konstigt att införa begränsningar som inte går att kontrollera, att förlita sig på individers moral är sällan lyckat när man blandar in pengar från statskassan.

Jag begärde nyss offerter för tilläggsisolering av vind/snedtak. Så hade varit schysst om man fick lite bidrag för det.

Såg också att det gäller installationer från november 2022. Vi bytte från elpanna till LVVP i december så även den kan jag ju ansöka för.
 
Redigerat:
S
U Utsliten och utdömd skrev:
Hur vet Boverket (eller ens staten) om vi har bergvärme, luft/vatten, fjärrvärme eller direktverkande el?
Känns konstigt att införa begränsningar som inte går att kontrollera, att förlita sig på individers moral är sällan lyckat när man blandar in pengar från statskassan.
Oklart än så länge eftersom Boverket inte publicerat ansökningsblanketter. Men förordningen säger ju att: ”Uppgifterna i en ansökan ska lämnas på heder och samvete av sökanden eller en behörig företrädare för sökanden.
Sökanden ska på begäran av länsstyrelsen lämna de ytterligare handlingar eller uppgifter som behövs för prövningen.”
 
U
Nu är blanketten publicerad och bidrag för att få pengar till tilläggsisolering/fönster osv kräver att man fått beviljat bidrag för värmesystem.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu är blanketten publicerad och bidrag för att få pengar till tilläggsisolering/fönster osv kräver att man fått beviljat bidrag för värmesystem.
Så om man först får bidrag till att byta från el till bergvärme kan man även få bidrag för att tilläggsisolera, men om man redan har bergvärme sedan innan får man inte bidrag för att tilläggsisolera? Läser jag rätt? 😮
 
U
M mrsnhp skrev:
Så om man först får bidrag till att byta från el till bergvärme kan man även få bidrag för att tilläggsisolera, men om man redan har bergvärme sedan innan får man inte bidrag för att tilläggsisolera? Läser jag rätt? 😮
Yes det stämmer

Gissar att det är för att de vill tvinga en till att göra mer el-effektiva åtgärder först. Alltså fasa ut direkt-el och elpannor först, men det slår ju lite fel när motivationen för de som redan har värmepump inte kan få bidrag för att ytterligare effektivisera sina hus.
 
S
”Bidrag får bara beviljas till sökande som äger (helt eller delvis) och stadigvarande bor i småhuset. Det innebär att huset ska användas som permanentbostad. Eftersom sökanden måste bo stadigvarande i småhuset kan bidrag inte beviljas för till exempel fritidsboende. ”

Så var det som jag trodde, får tyvärr inte bidrag för fritidshuset. Trist, Sverige har väl ändå ett antal tusen fritidshus som belastar elnätet och som skulle må bra av att effektivisera värmesystemet.
 
S stugfar skrev:
”Bidrag får bara beviljas till sökande som äger (helt eller delvis) och stadigvarande bor i småhuset. Det innebär att huset ska användas som permanentbostad. Eftersom sökanden måste bo stadigvarande i småhuset kan bidrag inte beviljas för till exempel fritidsboende. ”

Så var det som jag trodde, får tyvärr inte bidrag för fritidshuset. Trist, Sverige har väl ändå ett antal tusen fritidshus som belastar elnätet och som skulle må bra av att effektivisera värmesystemet.
Hänger väl säkert ihop med att få bor i sina fritidshus under vintern när det är kallt.
 
S
C Cerb skrev:
Hänger väl säkert ihop med att få bor i sina fritidshus under vintern när det är kallt.
Känner du till fjällstugor..? Många av dem kanske redan har uppdaterat värmesystemet, men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.