N Nykterhetskontroll skrev:
Absolut! Förstår vad du menar, men jag har ju heller ingen mentor som kan hjälpa till, eller någon direkt grundkunskap. Men det kanske ger sig när jag väl har tillgång till systemet och kan ta bilder och fråga forumet om råd.
Även om det finns mycket pengar att spara, och det tror jag garanterat att det gör, så känns det spontant som att just detta kan vara en sådan sak som man får betala en rejäl läropeng om det blir fel.
Jag ligger även ute en hel del pga jobbet så moderna lösningar med "away modes" är rätt lockande om man på ett smidigt vis kan dra ner elåtgången när man ändå inte är hemma.
Finns väldigt bra "installations guider" när det gäller VVS, och just värmesystem har fördelen att mängden vatten är begränsad.

Själva pumpen kan du väl låta en installatör fixa, men var inte rädd för att fixa övriga systemet själv.
"Vanliga rörmockare" har sällan kunskap gällande att beräkna värmesystem heller, utan här behöver du isf hitta någon som är specialicerad på just den biten.
 
Att ha ett existerande vattenburet värmesystem är guld värt. Det första jag gjorde i nuvarande hus var att slänga ut elpannan och installera bergvärme. Ångrat inte en sekund. Sedan finns det ju folk som tycker att radiatorerna som matades av ved/elpanna är för små för man kan få en framledningstemperatur på 60-70C vilket inte funkar med värmepumpar. Jag ändrade dock inget och även vid -20C funkade det bra. Efterhand bytte jag några raddar fast av andra skäl (rost, ändrat fönster) och passade då på att ta nya med större värmeavgivningsyta.
Räkna ut energibehovet kan man göra men det finns så många obekanta faktorer i ekvationen att det är näst omöjligt.
Sedan är det bra att man bor i huset kanske ett halvår innan man börjar bestämma ombyggnationer, speciellt om man vill ändra planlösningen.
Lycka till!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan finns det ju folk som tycker att radiatorerna som matades av ved/elpanna är för små för man kan få en framledningstemperatur på 60-70C vilket inte funkar med värmepumpar. Jag ändrade dock inget och även vid -20C funkade det bra.
Lycka till!
Det handlar inte så mycket om att "det inte fungerar", för det är klart att värme kommer skapas ändå,
dock måste pumpen värma vatten onödigt mycket vilket leder till en klart sämre effektivitet och mycket sämre kostnadsbesparing för uppvärmningen.
 
Grattis till huset, @Nykterhetskontroll !

Förstår att du är ivrig, men chilla lite.
Det är en bra idé att fixa en mer elsnål uppvärmning, absolut, men de andra grejerna är inte riktigt lika bråttom. Riva den inglasade altanen - varför det? Är den rutten och hänger på trekvart? Eller fnyser du bara 'pensionärskuvös' för dig själv och tycker det är töntigt? Men vet du vad, det är rätt gött att ha ett uterum, speciellt om man slipper bygga det själv!

Både du och huset tjänar på att du bor in dig och lär känna huset och vad som behöver göras. Ens första idéer innan inflytt är sällan särskilt bra, de förtjänar eftertanke och erfarenhet för att växa till sig och bli användbara på riktigt.
 
  • Gilla
VidarH och 12 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det handlar inte så mycket om att "det inte fungerar", för det är klart att värme kommer skapas ändå,
dock måste pumpen värma vatten onödigt mycket vilket leder till en klart sämre effektivitet och mycket sämre kostnadsbesparing för uppvärmningen.
Nja, om en framledningstemperatur på 40-45 grader räcker så går det bra, som hos mig. Min elpatron är avstängd sedan dag 1 och vi klarar oss bra. Men har man familj och ödlor som kräver 27C så funkar det ju inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nja, om en framledningstemperatur på 40-45 grader räcker så går det bra, som hos mig. Min elpatron är avstängd sedan dag 1 och vi klarar oss bra. Men har man familj och ödlor som kräver 27C så funkar det ju inte.
Beror på vid vilken yttertemperatur du leder ut 45 grader. 35grader hade oavsett lett till bättre värmeekonomi.

Så som sagt, få säger att det inte fungerar, men däremot så blir effektiviteten hos pumpen lägre.
 
K Keld skrev:
Dag ett:
el-abonnemang
vatten o avlopp
sophämtning
El-abonomang och nätabonomamg kan man skaffa innan man flyttar in, så är det gjort.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Grattis till huset, @Nykterhetskontroll !

Förstår att du är ivrig, men chilla lite.
Det är en bra idé att fixa en mer elsnål uppvärmning, absolut, men de andra grejerna är inte riktigt lika bråttom. Riva den inglasade altanen - varför det? Är den rutten och hänger på trekvart? Eller fnyser du bara 'pensionärskuvös' för dig själv och tycker det är töntigt? Men vet du vad, det är rätt gött att ha ett uterum, speciellt om man slipper bygga det själv!

Både du och huset tjänar på att du bor in dig och lär känna huset och vad som behöver göras. Ens första idéer innan inflytt är sällan särskilt bra, de förtjänar eftertanke och erfarenhet för att växa till sig och bli användbara på riktigt.
Håller helt med, flytta själv in till mitt första hus för 14 månader sen. Börja att fixa allt som fått anmärkning på besiktningen och andra små fixas som behövde göras (ganska nytt o ny renoverat så behövdes inget stort). Efter bott in mig lite hittade jag bäste placering för LLVP (både extra värme samt AC) och växelriktare till solcelllerna (har inget garage, blivit utbyggnad istället).
 
Mitt tips är att planera in lite ledigt också 🙂 Och starta inte alla projekt samtidigt om det är mycket som behöver göras. Det är lätt att få hybris och tro att man kan göra allt på en gång och få det överstökat, men det funkar sällan så.

När det gäller det praktiska, se till att boka flyttfirma i god tid. Åtminstone här i 08-land behövde man boka mycket längre innan än jag trodde.
 
Var någon stans i landet? Det påverkar ju värmebehovet högst väsentligt.

Förutom värmen bör du ha koll på tak, vvs och el-installationer i huset så att du inte behöver göra renoveringar efter att du har flyttat in.

Finns det källare med utrymme för acc-tank? Med tanke så ökar du flexibiliteten med ev flera värmekällor.
Vad är det för ventilation?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Grattis till huset, @Nykterhetskontroll !

Förstår att du är ivrig, men chilla lite.
Det är en bra idé att fixa en mer elsnål uppvärmning, absolut, men de andra grejerna är inte riktigt lika bråttom. Riva den inglasade altanen - varför det? Är den rutten och hänger på trekvart? Eller fnyser du bara 'pensionärskuvös' för dig själv och tycker det är töntigt? Men vet du vad, det är rätt gött att ha ett uterum, speciellt om man slipper bygga det själv!

Både du och huset tjänar på att du bor in dig och lär känna huset och vad som behöver göras. Ens första idéer innan inflytt är sällan särskilt bra, de förtjänar eftertanke och erfarenhet för att växa till sig och bli användbara på riktigt.
Tack! Har försökt köpa hus i typ 4 år, men det är svårt när varenda ruckel gick för över miljonen...

Kuvösen är ful som attan, gör att storarummet blir bäcksvart samt kostruktionen är rutten. Jag föredrar dessutom en vanlig altan man kan grilla på.
Gällande värmesystemet är jag inte jätteförtjust över tankarna på föregående vinters elräkningar. Har också funderingar på pelletskaminer, gärna vattenmantlade versioner som värmer hela huset. Typ denna https://skanekraft.se/kategorier/kaminer/
 
M mrsnhp skrev:
Mitt tips är att planera in lite ledigt också 🙂 Och starta inte alla projekt samtidigt om det är mycket som behöver göras. Det är lätt att få hybris och tro att man kan göra allt på en gång och få det överstökat, men det funkar sällan så.

När det gäller det praktiska, se till att boka flyttfirma i god tid. Åtminstone här i 08-land behövde man boka mycket längre innan än jag trodde.
Flyttfirma behövs inte, kärror och mankraft finns!
ylven ylven skrev:
Var någon stans i landet? Det påverkar ju värmebehovet högst väsentligt.

Förutom värmen bör du ha koll på tak, vvs och el-installationer i huset så att du inte behöver göra renoveringar efter att du har flyttat in.

Finns det källare med utrymme för acc-tank? Med tanke så ökar du flexibiliteten med ev flera värmekällor.
Vad är det för ventilation?
Västergötland! Taket ser nytt ut på insidan, ingen fukt eller påväxt öht. Utsidan ser värre ut. Jag skulle tro att det håller i flera år. Inget som behöver åtgärdas akut. I framtiden skulle jag vilja tilläggsisolera på vinden då det är ett ganska tunt lager med spån som ligger där uppe. Men det får bli efter ett takbyte.
VVS behöver bytas, och det är typ prio ett då kommunen ändå kommer och gräver upp gatan i snar framtid. Finns gott om plats for acc-tank med mera. Det har funnits en gammal oljepanna i källaren med en klack där tanken stod. Allt det är borta idag och det rummet är tomt förutom en gammal bänk.
Självdrag.
B buffyin skrev:
El-abonomang och nätabonomamg kan man skaffa innan man flyttar in, så är det gjort.


Håller helt med, flytta själv in till mitt första hus för 14 månader sen. Börja att fixa allt som fått anmärkning på besiktningen och andra små fixas som behövde göras (ganska nytt o ny renoverat så behövdes inget stort). Efter bott in mig lite hittade jag bäste placering för LLVP (både extra värme samt AC) och växelriktare till solcelllerna (har inget garage, blivit utbyggnad istället).
Fiber finns inte indraget i huset. Också något som måste lösas...
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
R
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Grattis till huset, @Nykterhetskontroll !

Förstår att du är ivrig, men chilla lite.
Det är en bra idé att fixa en mer elsnål uppvärmning, absolut, men de andra grejerna är inte riktigt lika bråttom. Riva den inglasade altanen - varför det? Är den rutten och hänger på trekvart? Eller fnyser du bara 'pensionärskuvös' för dig själv och tycker det är töntigt? Men vet du vad, det är rätt gött att ha ett uterum, speciellt om man slipper bygga det själv!

Både du och huset tjänar på att du bor in dig och lär känna huset och vad som behöver göras. Ens första idéer innan inflytt är sällan särskilt bra, de förtjänar eftertanke och erfarenhet för att växa till sig och bli användbara på riktigt.
Bästa svaret, oftast vill man göra allt på en gång.
Oftast inser man att man allt var både större, krångligare, kostsammare än tänkt samt i vissa fall onödigt.

Bo in dig, känn av läget. Ta en sak i taget.
Och att du köpte ett hus utan fiber…. Big mistake. Hoppas det går att lösa i efterhand😎
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Tack! Har försökt köpa hus i typ 4 år, men det är svårt när varenda ruckel gick för över miljonen...

Kuvösen är ful som attan, gör att storarummet blir bäcksvart samt kostruktionen är rutten. Jag föredrar dessutom en vanlig altan man kan grilla på.
Gällande värmesystemet är jag inte jätteförtjust över tankarna på föregående vinters elräkningar. Har också funderingar på pelletskaminer, gärna vattenmantlade versioner som värmer hela huset. Typ denna [länk]
Inte lätt att hitta något alltid, men nu är du snart framme!

Förstår om du vill riva uterummet om det är i sådant skick.

Vad gäller uppvärmningen, räkna på de olika alternativen med ungefärlig driftskostnad och ungefärlig kostnad för installation! Kan du verkligen räkna hem det dyra borrhålet till bergvärmepump kontra en luft/vatten-värmepump, i Västergötland med dess vintrar?
Pellets är bra på sitt vis, men jag hade nog satsat på en riktig pelletspanna i pannrummet, när du ändå har ett sånt. Men räkna där med, pelletsen har blivit dyrare i takt med elen.

Hur gammalt är huset förresten?
 
Pellets är ju inte heller gratis i dessa dagar. En vedkamin är betydligt mer ekonomiskt att elda i. Det lät som om huset ligger på landet och då brukar det inte vara några större problem att få tag på ved. Om man kombinerar kaminen med en ackumulerande värmevägg så har du värme länge. Den behöver inte vara lika skrymmande som en kakelugn, utan bygger vara 1,5 tegelsten på djupet och 2,5 tegelstenar på bredden. I den här tråden kan du se en skiss över hur de schematiskt är uppbyggda.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=181129.0
I inlägget nedan ser du en vägg som matas av röken från vedspisen i intilliggande rum.
http://ylven.blogspot.com/2010/12/varmvagg-kompletterar-vedspis.html

Luft-vatten-värmepump är nog det mest ekonomiska för att få värme i huset. Bäst är om du kan koppla det mot en ackumulatortank.Då behöver du inte spetsa med el när ni ska fylla varmvatten i badkaret till exempel.
 
R RalleB skrev:
Och att du köpte ett hus utan fiber…. Big mistake.
Nej. Om det finns 5G så löser det de mesta. Mina barn tryckte på att jag skulle installera fiber men det behövs inte längre.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.