:confused:köpt ett hus fr 1939 bytte tegel mot shingel plattor la ingen underpapp då dom i byggvaruhuset sa att d inte krävdes med den lutningen ochvi har nu fått så kallad rimfrost i vinds taket o lättare beväxtlighet tack vare varmt o kallt växlar innan dämpades de ju me tegel läkt o underpapp vad skall jag göra för att få taket friskt hört så olika bud tacksam för all hjälp och tips jag kan få e ganska många brytningar på taket och 4a burspråk det är en krypvind på 1,5 plans hus kan tillägga att jag tagit bort olje panna så murstock e numera kall kör luft vatten ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,tacksam för all hjälp jag kan få ,,,mvh staffan:confused:
 
För att du ska kunna få fukt problem så måste ju fukten komma in på vinden någonstanns.

Jag förutsätter nu att Yttertaket är tätt. Det läcker alltså inte in genom yttertaket.

Vad har du för ventilation innomhus?

Det låter ju som om du hade självdrag, vilket du iom Vatten/luft pumpen i stortsätt dödade. Så vad har du för ventilation nu?

Oftast när man har fått problem med Vindstaket så beror det på att varm & fuktig luft kommer upp på vinden & kondenserar. När det är extra kallt ute så blir det ju givetvis frost. Har du tilläggsisolerat vinden då ökar detta risken för kondens ännu mer.

Så vad gör man? Jo man måste öka ventilationen innomhus. Ut med den fuktiga luften.
köksfläkt på
skaffa badrumsfläktar
fläkt i tvättstugan
se till att inte fuktig luft från källaren kan komma upp.

Har man tillägsisolerat vinden, kan man även ta bort en del av den för att minska risken. Detta gör att vinden blir varmare & torkar upp.

Se till att du har Till luft i sovrum & vardagsrum.
Från luft i bad,kök,tvättstuga

Det brukar gå fort när man väll har börjat få problem, så du bör inte vänta några veckor innan du gör något. Du bör alltså fixa detta ganka omgående.

Som sista alternativ är luftavfuktare installerad på vinden. Men det bör man undvika efter som det kostar en massa att installera + att du får en driftkostnad på den.
 
Humm...

kollar i byggbeskrivningen från Icopal, där så tycker de att man ska ha underlagspapp.

http://www.icopal.se/upload/Products/DD57E23C138A62D3C12572A5006A24F6/broschyr_icopal_shingel.pdf

Så det är väll möjligt att du får in vatten igenom yttertaket.
eller så har du en kombination men fuktig innomhus luft + vatteninsläpp genom yttertak.

Jag flyttar denna tråd i från isolering till Tak,Vind delen.. där finns det troligen mera folk som kan detta med shingel...
 
hej !det som Per-Erik säger är helt rätt.att lägga shingel plattor utan underlagspapp e nog inte att rek.. jag tror att det blåser in luft mellan plattorna o råsponten,som kondenserar.har du tagit bort plast folien på pappens undersida?
 
tack för tipsen skall prova en del genast skall jag stänga luftspalter på vinden el öppna så det blir mer drag?? ut på kanterna undrar med om jag skall öppna och sätta ett rör upp från taket som ventiterar som högsta punkt!! vet inte innan var de ju mer öppet runt skorsten nu är de ju stängt me pappen?? jo taket är tätt me pappen så verkar vara kondens varför vet ej men nog allt är det tätt,, verkar vara ett hopplöst fall för mig så är jätte tacksam för alla tips och ideer jag kan få kan man sätta fläkt där uppe som cirkulerar luften?? skulle de hjälpa???:rolleyes:
 
tilläga att finns en ventilation in i skorssten på övervåningen en från toalett uppe med finns inget bad bara wc o handfat där nere finns köksfläkt sen en fr badrumm till skorsten och en fr vardagsrum in i skorsten det är allt använder dock inte badrummet för bad ännu inte kommit dit i renoveringen ännu utan karbin i källaren .. där finns 2 hål upp i skorstenen i från olika rum det är väl i det stora hela hur ventilationen ser ut,,,
 
kan man öppna upp till nock o göra ventilation under plåten
 
stab.76 skrev:
tilläga att finns en ventilation in i skorssten på övervåningen en från toalett uppe med finns inget bad bara wc o handfat där nere finns köksfläkt sen en fr badrumm till skorsten och en fr vardagsrum in i skorsten det är allt använder dock inte badrummet för bad ännu inte kommit dit i renoveringen ännu utan karbin i källaren .. där finns 2 hål upp i skorstenen i från olika rum det är väl i det stora hela hur ventilationen ser ut,,,
Det du hade innan installationen av värmepump med lösningen ovan var självdrag, nu när skorstensmuren har svalnat blir det mindre (mycket liten) ventilation i boutrymmet. DVS all fuktig varm luft trycker upp mot innertaket och har man då ingen fuktspärr blir det att på vinden möter den varma inneluften den kalla uteluften och kondens bildas.

Det jag tror du skall göra är att få till ett undertryck i boutrymmet och det går inte utan någon mekanisk ventilation.
 
oki mekanisk hur tänker du då och var bör jag sikta in mig på att sätta den för bästa resultat:)
 
Dra spiro kanaler från våtrum (badrum, tvättstuga, toalett) och installera en fläkt på vinden eller på taket.
Installera tilluftsventiler i vardagsrummet och sovrum.

Hur har du det med imma på fönstrets insida när det är kallt ute?
 
det är väl både och ibland lite immigt .. speciellt när man lagar mat kanske .. när du säger sätta en fläkt på taket el vinden hur menar du då??och vad för typ av fläkt skall de vara .. ,kapacitet??,,, hahaha jag blir nog fattig snart
 
Finns bra och billiga fläktar, här kommer lite länkar.

http://www.luftmiljo.se/runda.asp?sessionid=135682302
http://www.ventilationsbutiken.se

Kapaciteten beror på hur stort hus du har, man säger att man skall byta ut halva omsättningen per timme.
ex 150m²x0,35=52,5 liter per sekund

Använd den formeln och byt ut din bostadsyta så får du vilken luftomsättning du skall ha.

Ta en fläkt som klarar det dubbla och styr den med en transformator så kan du köra fläkten på lågvarv för att få den att gå billigare och låta så lite som möjligt.
 
oki tack för tipset............ska kolla me en gång ..e det sådana som du menade jag skall sätta på vinden då för och byta ut luften där
 
nej, inte så utan med bättre ventilation i bostaden (ej vinden) skapar du ett undertryck som förhindrar att den fuktiga varma luften kommer upp till vinden.
 
oki då är ja med... ska sätta fart me det i helgen nu när lönen dyker in :) har du något tips om något annat som man kan behöva göra på vinden ex ta bort isolering el lägga me skall jag öppna självdraget ut på kanterna el stänga igen den .. lurade på o sätta ett rör som högsta punkt med sådan där snurra på som drar ut luften kan de vara något tro el knacka ut en sten ur skorstenen o låta luft gå upp där.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.