Grattis till uppstarten!
Nu börjar en ny resa för den initierade och teknikintresserade solcellsägaren, lycka till med fortsättningen 😎
 
Tackar. Jo, det är lite att lära sig att hitta rätt i app och portalen men änsålänge ser allt spontant rätt ut.
Ska försöka lägga upp lite produktionsdata här också lite längre fram när det finns något vettigt att presentera.
 
Sådär... en kort skrivning över hur min anläggning levererar änsålänge.

Körde igång anläggnignen i onsdags 28/6 kring kl 10.15. Därefter har det vart typiskt skånsk dassigt väder; blandat med sol, både tjocka och tunna moln, regnigt och blåsigt så det har inte varit någon dag med jämn produktion änsålänge.

Loggningen är var 5e minut vad jag kan se så vissa toppar/transienter framgår inte men jag var uppe i 12,89kw häromdagen.

Produktionsdata:
Onsdag 28/6: 65,37kwh (här tappade jag säkerligen minst 10kwh av morgonproduktionen)
Torsdag 29/6:62,34kwh
Fredag 30/6:49,14kwh
Lördag 1/7:25,52kwh
Söndag 2/7(änsålänge) :31,14kwh (det finns en prognos i appen som man kan se 3dagars uppskattade produktion och jag tycker mig se att jag kommit över de siffrorna dessa få dagarna. Idag beräknas anl. producera 70,5kwh)

Kalkylen från leverantör säger 2000kwh för juli

Vi är i stort dessa dagarna självförsörjande mellan ca kl 05.15 till 20.30, förutom kring kl 05.00 när det ska lagas mat på spis/i ugn

Det man kan se är att när solen lyser starkt samtidigt som det nästan duggar lite och vinden blåser starkt och därmed att panelerna kyls så är det långa stunder med effekt på över 12kw mitt på dagen.
Energiförbruknings- och produktionsdiagram, detaljerad data om elanvändning, import, direktförbrukning, nätmätning, självförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden med siffrorna här ovan ingår troligen de 12kwh som anläggnignen producerade när elektrikern driftsatte anläggningen 24/6
Jag har bägge mina avtal hos Vattenfall. I onsdags (slår igenom över natten och börjar gälla i torsdags) bytte jag från vanligt månadsrörligt till rörligt timavläst/debiterat.
Under de första 12mån med Vattenfall har jag rabatt: ingen månadsavgift, 75% rabatt på påslaget, 20öre/kwh extra på såld el
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag läste någonstans att SMA Shadefix var aktiverat från fabrik som standard på alla SMAs växelriktare men så verkar inte varit fallet på min iaf. Jag kollade i loggarna och kunde inte se att parametern var ändrad sedan växelriktaren startades för första gången (första entryt i loggen)

Jag ändrade den nu idag från "Nej" till "Ja"

(Jag har ju en skorsten på östra sidan som påverkar den strängen något så jag är ju mån om och angelägen om att Shadefix verkligen är aktiv)
Det är ett grafiskt användargränssnitt med textfält, nummerinmatning och rullgardinsmeny, möjligen för inställningar.

Så nu får vi se hur det påverkar produktionskurvorna och siffrorna...
 
Va fasen det där ska ju elektrikern ställa in, måste kolla min inställning.
 
tttomten tttomten skrev:
Va fasen det där ska ju elektrikern ställa in, måste kolla min inställning.
Vore intressant att få veta hur din är ställd.
Shadefix bör ändra siffrorna någon procent utgår jag från.
 
M mortimer skrev:
Vore intressant att få veta hur din är ställd.
Shadefix bör ändra siffrorna någon procent utgår jag från.
Min var ändrad till på 👍 Gränssnitt för enhet översikt, parametrar för fläkttest, ShadeFix, tid och datum för ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@tttomten: Ok. Då är den av all sannolikhet att döma inte aktiverad från fabrik.
Jag ställde frågan först till min leverantör per e-post hur det var kring just Shadefix och om de kunde ändra den ifall jag hade tolkat det rätt att den var inaktiv. Fick inget svar så då beslöt jag att ändra parametern själv.
Har du något som skuggar dina paneler såsom någon skorsten; märkt någon skillnad efter den ändrades i juni förra året, ändrade din leverantör det utan din vetskap eller hade du felanmält något till de som gjorde att den ändrades ?
 
Datumet är felvänt så det är driftsättningsdatum i oktober. Elektrikern konfigurerade VR då.
Skorsten på norrsidan och träd som skuggar på sydsidan så den ska nog helt säkert vara aktiverad tänker jag.
 
Har man inget som skuggar ska man inte ha skugghanteringsfunktionen(vad de kallas OptiTrack, ShadeFix, Dynamisk Peak Manager osv) aktiverad på en växelriktare, eftersom den funktionen söker oftare efter den ögonblickliga max-effektpunkten(kanske varje minut?), jämfört med när den är avstängd. Den vanliga MPPT-sökfunktionen söker klart också efter max-effektpunkten, men kanske med intervall ca vart 5:e minut. Detta är vad jag hört, men vet inte om stämmer.

Under tiden sökfunktionen söker, t.ex. en skugghanteringsfunktion, producerar växelriktaren ingen energi, tror jag.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Har man inget som skuggar ska man inte ha skugghanteringsfunktionen aktiverad på en växelriktare, eftersom den funktionen söker oftare efter den ögonblickliga max-effektpunkten(kanske varje minut?), jämfört med när den är avstängd. Den vanliga MPPT-sökfunktionen söker klart också efter max-effektpunkten, men kanske med intervall ca vart 5:e minut. Detta är vad jag hört, men vet inte om stämmer.
Stadardinställnignen för tidsintervallet är 360sek(6min) på SMA´s och det är inte ändrat(såg det var samma på tttomten´s anl. också) och det är vad SMA skriver är det optimala. Öka tiden behövdes typ bara i extremfall. Istället sänka tidsintervallet vet jag inte hur det skulle påverka produktionen
Egentligen skulle jag vilja rigga en kamera på min östra sida där jag har skorstenen och se hur skuggan rör sig över tid. Har digitalkamera så får se om jag ställer den på garagetaket någon timme mitt på dagen någondag.
Hur ofta MPPT sökfunktionen normalt söker har jag ingen koll på, så den passar jag på.
 
@tttomten: har du någon smartmätare till din anläggning, typ SMA Energy meter eller Sunny home manager 2.0 ?
 
M mortimer skrev:
@tttomten: har du någon smartmätare till din anläggning, typ SMA Energy meter eller Sunny home manager 2.0 ?
Ja en Sunny Home manager 2.0
 
tttomten tttomten skrev:
Ja en Sunny Home manager 2.0
Hur mycket installerad effekt har du, vilken växelriktare har du och vad har du för huvudsäkring ? Har du koll på om din anläggning är konfigurerad för dynamisk effektreglering ? (alltså at du kan producera mer kw än vad din huvudsäkring kan belastas med så mellanskillnaden går till huset) ?
 
M mortimer skrev:
Hur mycket installerad effekt har du, vilken växelriktare har du och vad har du för huvudsäkring ? Har du koll på om din anläggning är konfigurerad för dynamisk effektreglering ? (alltså at du kan producera mer kw än vad din huvudsäkring kan belastas med så mellanskillnaden går till huset) ?
22 kWp fördelat på norr/söder
20 A huvudsäkring
SMA STP 2500
Det tror jag inte, vart kan jag se det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.