S Styrman_jansson skrev:
Vilken laddbox får du för 3500:-?
([länk])
Animerade karaktärer, humoristisk text, "tree fiddy", Loch Ness-monstret referens, överraskad figur, ser ut som en seriestripp.

Ingen för 3500, men har du inte kontakten så måste du räkna med elektriker. Då blir det jämförbart med laddbox med instalation.
 
B buffyin skrev:
Laddar du bilen hela helgen? En vanligelbil tar 30 timmar med ca 70kwh batteri på 10a.
Antal gånger jag kört batteriet helt tomt och behövt vänta på full laddning innan jag kör igen är exakt noll.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Antal gånger jag kört batteriet helt tomt och behövt vänta på full laddning innan jag kör igen är exakt noll.
Även om du inte kör till noll, får du hålla på att ladda länge eller små ladda, det känns ganska bökigt. Samt missar billigare timmar om har el bil. Till hybrid skulle det funka, men större kostnad att byta sen. Men TS får väga båda alternativen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tittar man på saker från AliExpress så visst, men då kan du köpa den där direkt och spara nästan 1500 kr 😂
[länk]

...
Jag övervägde att köpa den från Ali men min erfarenhet är att skulle något vara ren skit är det lättare att få pengarna tillbaka av CDON än Ali. Å så kostade den 2600:- på Ali när jag köpte den.

Hursomhelst har den tjänat mig väl ett snart två år.

Beträffande laddstationerna du länkade till så tillkommer ju installation vilket gör att det fortfarande blir avsevärt mer pengar. Om man nu hittar någon firma som vill installera dem...

Den sista adaptern känns fel då det blir "en extra" koppling/felkälla.
 
B buffyin skrev:
[bild]

Ingen för 3500, men har du inte kontakten så måste du räkna med elektriker. Då blir det jämförbart med laddbox med instalation.
Självklart. Men jag skulle ge mig på en kvalificerad gissning att fler har ett 3-fas CEE-uttag hemma än en kabel framdragen för laddbox. Å så går det ju använda CEE-uttaget till annat med ;)
 
richardtenggren
S Styrman_jansson skrev:
Jag övervägde att köpa den från Ali men min erfarenhet är att skulle något vara ren skit är det lättare att få pengarna tillbaka av CDON än Ali. Å så kostade den 2600:- på Ali när jag köpte den.

Hursomhelst har den tjänat mig väl ett snart två år.

Beträffande laddstationerna du länkade till så tillkommer ju installation vilket gör att det fortfarande blir avsevärt mer pengar. Om man nu hittar någon firma som vill installera dem...

Den sista adaptern känns fel då det blir "en extra" koppling/felkälla.
Förstår det, skönt för dig.

Nu var det ju inga seriösa förslag från mig, bara för att överbevisa att det fanns billiga boxar. 🤓

Jag köper bara kvalitet om jag väl ska han något :)
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Självklart. Men jag skulle ge mig på en kvalificerad gissning att fler har ett 3-fas CEE-uttag hemma än en kabel framdragen för laddbox. Å så går det ju använda CEE-uttaget till annat med ;)
Här har jag inte sått någon CEE, men vart annat hus har en laddbox. Husen är inte mer än 20 år gamla. Ingår 10m i installationen om man tar en t.e.x Zaptec go för 5490kr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Här har jag inte sått någon CEE, men vart annat hus har en laddbox. Husen är inte mer än 20 år gamla. Ingår 10m i installationen om man tar en t.e.x Zaptec go för 5490kr.
Ja och här finns det inte laddbox på något hus. Men rätt ointressant med anekdotiska bevis.

Sedan kan jag ta med min ”laddbox” när jag t.ex. åker till föräldrarna. De har till och med 3st CEE uttag 😎
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja och här finns det inte laddbox på något hus. Men rätt ointressant med anekdotiska bevis.

Sedan kan jag ta med min ”laddbox” när jag t.ex. åker till föräldrarna. De har till och med 3st CEE uttag 😎
Även om jag hade haft en sådan där så hade jag velat ha ett WiFi-styrd kontaktor till den också.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Även om jag hade haft en sådan där så hade jag velat ha ett WiFi-styrd kontaktor till den också.
Det finns de som är uppkopplade men själv såg jag inte nyttan då jag kan styra all laddning från bilen.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja och här finns det inte laddbox på något hus. Men rätt ointressant med anekdotiska bevis.

Sedan kan jag ta med min ”laddbox” när jag t.ex. åker till föräldrarna. De har till och med 3st CEE uttag 😎
Frågan är dock om TS inte ett CEE uttag. Så blir priset nästan det samma om måste installera CEE uttag. Där ligger min röst på Laddare för framtidssäkra (även ny hybrid med större batteri).
 
B buffyin skrev:
Frågan är dock om TS inte ett CEE uttag. Så blir priset nästan det samma om måste installera CEE uttag. Där ligger min röst på Laddare för framtidssäkra (även ny hybrid med större batteri).
Ja vi vet ju inte om TS har något CEE uttag det är sant. Sedan vad som är framtidssäkrare med en box vet jag inte. CEE-uttag lär finnas ett tag till.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det finns de som är uppkopplade men själv såg jag inte nyttan då jag kan styra all laddning från bilen.
Jag styr allting från min hemautomation så att jag träffar de lägsta elpriserna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja vi vet ju inte om TS har något CEE uttag det är sant. Sedan vad som är framtidssäkrare med en box vet jag inte. CEE-uttag lär finnas ett tag till.
Har inte TS dedikerad ström för laddningen så bör denna dras fram, lika bra att dra fram 3x16A i så fall
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag styr allting från min hemautomation så att jag träffar de lägsta elpriserna.
Ja då förstås. Själv har jag bilen inställd på att ladda de timmar på natten då det brukar vara billigt. Good enough för mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.