Hej jag skulle vilja ha en avdelning med rabattkoder och erbjudanden som era annonsörer kan erbjuda oss medlemmar.
MVH Tommy
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi är inte i majoritet men vi finns, kvinnor som blivit ensamma men bestämt sig för att bo i villa så länge hälsan tillåter. Maskiner och olika hjälpmedel är nödvändigt att kunna hantera men många redskap är tunga och konstruerade för någon med större muskelkraft. Jag är dock övertygad om att i det stora utbudet som finns går att hitta grejor som lämpar sig för kvinnliga husägare.

Låt kvinnor delta i olika tester och redogör specifikt för deras synpunkter.
 
  • Gilla
Hülena
  • Laddar…
En artikelserie som på begripligt språk beskriver de vanligaste byggreglerna som man behöver känna till när man bygger eller renoverar. Hur tolkar man en detaljplan, vilken höjd får man bygga planket eller muren utan bygglov, vad är egentligen byggnadshöjd och så vidare.
 
Jag hade gärna sett lite fler konsument test. Inte bara maskiner utan kanske byggmaterial, olika sorters skruv, bygglösningar som man borde veta om osv.
😀👍
 
En del med guider, hur man kan göra vissa saker. Antingen i punktform med bilder, eller videos.

Att kunna önska dessa guider vore toppen också!
 
D09
Saknar en subnivå under Altan - Uteplats (alt under motsvarande rubrik) som handlar om utemöbler som man bygger själv t ex solsäng, bord etc

Utemöbler är ju tokdyrt så varför inte bygga i egen regi och köpa till dynor.
 
Jag skulle gärna se lite Q and A trådar (frågor och svar), i samarbete med experter.

Till exempel en byggnadsingenjör som blir inbjuden och så får folk ställa frågor om deras expertområde så väljer de vilka de svarar på.

Kan vara lite olika upplägg såklart.
 
Jag skulle vilja se DIY projekt med ritningar och BOM (inköpslista).

Exempel: jag behöver en vedbod. Alla ska kunna bygga det själva, men det blir betydligt mer jobb om man måste räkna ut vilken material man behöver handla. Att ha ett projekt i typ PDF format med inköpslista är något som verkligen blir av värde för många.
 
Det skulle vara intressant med en serie om olika byggnadstekniker genom åren.
Hur kommer det sig att hus från 1800-talet står än idag medan hus från 2000-talet redan möglar. Hur man tänker och har tänkt med olika val av isolerings och uppvärmning. Vikten av en murstock i gamla hus för att hålla vinden torr på vintern, effektiv värmeåtervinning med hjälp av ventilation. Och inte minst vad kan det bli för risker när man börjar blanda gamla byggtekniker med nya. Är det ex lämpligt att byta alla fönster i huset och sedan inte montera nya friskluftsintag då huset blivit för tätt.
 
Hur man gör sin trädgård mer insektsvänlig. Motsatsen till att trimma ner all växtlighet 🙂
Egen forumdel, guider, hemma-hos-reportage.
- Anlägga äng, vilka blommor och växter som gynnar olika bi-arter.
- Hur man sköter en äng. Slå med lie är helt klart nästa hipster-fluga!
- Hur man kan sköta sin trädgård utan att använda glyfosat eller andra medel som är dåligt för bl.a. insekter
- Är det sant att tam-bin (bikupor) konkurrerar ut vild-bin?
- Är det sant att en välklippt gräsmatta gynnar biologisk mångfald i samma utsträckning som en asfalterad parkering?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag gillar tester av olika slag, både av verktyg och maskiner m m, men också av tillvägagångssätt.

Jag skulle önska att det fanns ett, eller flera olika, formulär där privatpersoner kan fylla i sina åsikter om en produkt eller ett tillvägagångssätt. Många svarar ju i fri text när någon frågar om vilken produkt som är bäst, men det kan lätt bli svåröverskådligt och svårt att jämföra olika personers åsikter. Ibland letar man ju efter en specifik egenskap också.

Exempel:
Jag mår dåligt av kemikalier/starka lukter. Jag önskar att jag lätt kunde hitta t ex målarfärg som har svag eller ingen lukt.
Jag är kort och har ledproblem. Jag önskar att jag kunde hitta en grästrimmer som inte väger så mycket och som går att ställa in så den passar min längd.
 
Jag älskar byggahus, och letar ofta här när jag behöver svar på byggfrågor. Vi är många självbyggare på forumet och många som bryr oss om miljö och gärna återbrukar. Skulle det inte vara fantastiskt med en köp/sälj avdelning för verktyg och byggmaterial? Med bra f
Sökfunktion, betallösningar osv? Varken marketplace eller blocket är särskilt bra på dessa grejer, och det skulle gå att verifiera att det är en verklig person som säljer/köper genom att de funnits på forumet och kanske gjort inlägg osv. Tryggt och bra för alla 😃
 
Hej,
Det är många som hittar hit efter sitt första hus köp för att leta svar på sina problem eller få hjälp med sina projekt.
Då väldigt många är helt nya med att äga hus känner jag att det skulle behövas en
"Tutrutial for dummies" för alla oss som är helt nya med sina hus, där man med, hur man tapeserar, murar, målar, sätter plintar m.m
Folk kan lämna önskemål på vad man skulle vilja ha så bygger man på "Dummies" förrådet över tid.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle vilja ha en typ "vanligaste misstagen nya husägare gör".
Där man skulle kunna läsa om vad folk i branschen ofta stöter på när vi husägare med tummen mitt i handen försöker fixa själva.
Delvis för att det är kul att läsa, men också för att det såklart kan hjälpa en att få upp ögonen för misstag man själv skulle kunnat gjort.

Exempelvis: glömmer pappremsa/glasfiver i gipsskarvar när man målar. Vilket leder till att färgen spricker.
Enkelt åtgärdat om man vet vad man gör, men när man är ny och köper en färgburk och pensel har man ingen aning.
 
Jag hade gärna sett en vidareutveckling av en tutorials/DIY-sektion. För att slippa behöva ha specialskrivna och manuellt underhållna sektioner tycker jag det skulle varit skoj att testa med en ChatGPT-funktion här. Jag har testat lite olika sådana lösningar som är kopplade till speciella konton, så dom bara innehåller viss data. T.ex. alla manualer för ett visst märke, eller alla regeldokument osv. Det är väldigt smidigt att bara kunna ställa frågor mot ett visst underlag och få svar, utan att behöva bläddra i alla olika dokument.
Så om det hade funnits ett Byggahus-konto med ChatGPT som bara hade Byggahus-artiklar, samt utvalda forumtrådar, så hade man kunnat ställa frågor som "hur tar jag enklast bort tapeten från mina betongväggar". Och för att få bra Byggahus-kvalitet så skulle man kunna rösta/betygsätta alla forumtrådar, och alla trådar över ett visst betyg går in i ChatGPT. Då får man enkelt och automatiskt en bra Byggahus-AI med bara bra information härifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.