A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha de flesta fackligt anslutna får 2% lilla du. Jag har fått 15% som bäst när jag var anställd. Utan att byta bolag självfallet.
Men Anders! Du kommer med det ena felaktiga påståendet efter det andra. När dina lögner synas skriver du ett nytt påstående, precis som att du nu har rätt, trots allt. Varje gång.

Anders, du har fel nästan jämt. Du må vara i den fjärde kvartilen ekonomiskt, men tycker du bevisar att du intellektuellt, kunskapsmässigt och retoriskt befinner dig i den första. :(
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du fattar fortfarande inte. Det handlar inte om att spara pengar. Det handlar om att behålla de duktiga. Då måste man ge dem förmåner som är konkurrenskraft. rent marknadsekonomi. Tom här på byggahus är det chefer i lönesättande roll som uttryckt det är svårt behålla de driftiga och duktiga när företaget är anslutet för att facket sätter käppar i hjulet. Även om det på pappret ska gå ha en inviduell model.

Jag har just nu en heltidsanställd utöver mig själv han höjde jag arvodet 7% på. Samma på mitt eget uppdrag.
Du verkar inte förstå min fråga.
Kan du ge något exempel på ett företag som när dom lyckats göra en inbesparing på någonting spelar ingen roll vart dom gjort inbesparingen som har gett dom sparade pengarna till dom anställda? Behöver inte vara höjning av lön det kan lika gärna vara andra förmåner. Jag har inte talat om facket alls dom har inget med min fråga att göra

Så ni fick 7% högre lön i år? Hur mycket höjde du förra året då.
Vad har din anställda för förmåner då?
Min lönehöjning förra året var betydligt högre än 7%. Jag jobbar i ett företag med kollektivavtal.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du verkar inte förstå min fråga.
Kan du ge något exempel på ett företag som när dom lyckats göra en inbesparing på någonting spelar ingen roll vart dom gjort inbesparingen som har gett dom sparade pengarna till dom anställda? Behöver inte vara höjning av lön det kan lika gärna vara andra förmåner. Jag har inte talat om facket alls dom har inget med min fråga att göra

Så ni fick 7% högre lön i år? Hur mycket höjde du förra året då.
Vad har din anställda för förmåner då?
Min lönehöjning förra året var betydligt högre än 7%. Jag jobbar i ett företag med kollektivavtal.
De flesta fackligt ansltuna bolat har någonstans mellan 2 till 2.5 procent. Det brukar ligga på 5-15% beror helt på hur bra jag lyckas förhandla med kunderna.

Ditt problem är att du tror företagare i grunden är onda och giriga det stämmer inte. För det kan dom inte. De måste vara konkurrenskraftiga annars får de inte kompetent arbetskraft.
 
Löner höjs när man byter jobb. Stannar man blir det bara en symbolisk höjning. Därför måste man byta jobb med ett par års mellanrum.
 
A
O Ossian K Olsson skrev:
Men snälla. TS har ställt en väldigt bra ställd fråga där svaren nu drunknar i ert bråk. Måste ni andra verkligen hugga på Anders Malmborgs bete i varje tråd som handlar om .. ja allt faktiskt.
Väl talat - en vuxen i tråden. Jag lämnar sandlådan nu. :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta fackligt ansltuna bolat har någonstans mellan 2 till 2.5 procent. Det brukar ligga på 5-15% beror helt på hur bra jag lyckas förhandla med kunderna.

Ditt problem är att du tror företagare i grunden är onda och giriga det stämmer inte. För det kan dom inte. De måste vara konkurrenskraftiga annars får de inte kompetent arbetskraft.
Du kan ta upp en massa annat som kan vara intressant att diskutera men du vägrar ännu svara på min fråga om du kan ge något exempel på företag som gett pengarna från inbesparingar till dom anställda.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du kan ta upp en massa annat som kan vara intressant att diskutera men du vägrar ännu svara på min fråga om du kan ge något exempel på företag som gett pengarna från inbesparingar till dom anställda.
Det sker hela tiden. Men det sker såklart inte per automatik man måste förhandla som anställd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sker hela tiden. Men det sker såklart inte per automatik man måste förhandla som anställd.
Så med andra ord vet du inget sådant företag.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta fackligt ansltuna bolat har någonstans mellan 2 till 2.5 procent. Det brukar ligga på 5-15% beror helt på hur bra jag lyckas förhandla med kunderna.

Ditt problem är att du tror företagare i grunden är onda och giriga det stämmer inte. För det kan dom inte. De måste vara konkurrenskraftiga annars får de inte kompetent arbetskraft.
Du har absolut ingen aning vad jag tycker om företagare. Men det känns väl bättre för dig när du kan hitta på vad jag tycker.
 
N Niq skrev:
Så med andra ord vet du inget sådant företag.
Jag känner iaf till ett par men varken kunskapen eller företagen är relevanta i sammanhanget 😝

Men vägen till bättre ekonomi är främst att förbruka mindre och tjäna mer och inget av dom sakerna är helt lätt 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Så med andra ord vet du inget sådant företag.
Jag känner till flera men kanske fel ställe att outa sådant. Liten bransch jag jobbar i.
 
N Niq skrev:
Kan du ge något exempel på ett företag som när dom lyckats göra en inbesparing på någonting spelar ingen roll vart dom gjort inbesparingen som har gett dom sparade pengarna till dom anställda?
På mitt företag fick alla anställda kvartalsbonus om man höll budget och en extra månadslön i januari om årsresultatet översteg budget med x %.

Både kostnads och intäktsbudget påverkade, så alla kunde dra sitt strå till stacken.

Företaget bildades 1996 av tre personer, idag har det 65+ anställda och ~325 miljoner i omsättning.

Det är vanligare än vad vissa tror att företaget belönar lojalitet, vinstintjäning, besparingar, "det lilla extra".
 
  • Gilla
sjoberga och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På mitt företag fick alla anställda kvartalsbonus om man höll budget och en extra månadslön i januari om årsresultatet översteg budget med x %.

Både kostnads och intäktsbudget påverkade, så alla kunde dra sitt strå till stacken.

Företaget bildades 1996 av tre personer, idag har det 65+ anställda och ~325 miljoner i omsättning.

Det är vanligare än vad vissa tror att företaget belönar lojalitet, vinstintjäning, besparingar, "det lilla extra".
Tyvärr är svenskar över lag skeptiska till företagare. Beror på 100 år av en viss typ av politik som haft det som huvudnarrativ
 
engs
Försökte söka men misslyckades, blev lite nyfiken vad som räknas som lön i statistik generellt, som när man hänvisat till medianlön i denna tråd.

Är det grundlönen utan övertid, bonus, tjänstebil, ackord eller vad som nu kan tänkas tillkomma. Eller totalt vad man skattar på som inkomst av tjänst / 12.

Eller nått mellanting?
N Niq skrev:
Jag har inte ännu sett något företag som lyckats sänka kostnaderna någonstans och sedan gett dom inbesparade pengarna till dom anställda.
Om det är arbetsgivaravgifterna och slopning av dessa du menar, så skulle man ju i sådana fall fått göra nått liknande som i Danmark. Dvs högre bruttolön men man får betala in själv för försäkringssystemen som ingår där. Eller att det dras från den högre bruttolönen. Nått liknande ivf. Att bara slopa denna utan andra ändringar tror jag ingen riksdagspolitiker skulle våga föra fram.

Enda skillnaden i början skulle vara att det är tydligare hur mycket man betalar i skatt. Detta i sin tur kanske skulle få konsekvenser.
 
Lön är all ersättning/förmåner som är pensionsgrundande.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.8/402073.html

Lön mäts väl inte egentligen, det som mäts är förvärvsinkomst.

SCB:
Den sammanräknade förvärvsinkomsten innefattar alla skattepliktiga inkomster före skatt, till exempel sjukpenning, föräldrapenning, a-kassa och pension. Kapitalinkomster (från bland annat räntor och värdepapper) ingår däremot inte.

Skillnaden mellan lön och inkomst
När man tar fram lönestatistiken räknar man oftast om alla löner till heltidslön per månad. Det gör man för att kunna jämföra alla löner, utan att behöva ta hänsyn till deltidsarbete, frånvaro till exempel på grund av sjukdom och övertidsarbete.

Inkomst är ett bredare begrepp än lön och omfattar förutom lön också andra inkomster. Beroende på vilket inkomstbegrepp som vi använder ingår olika slags inkomster förutom just lön. I sammanräknad förvärvsinkomst ingår även skattepliktiga ersättningar från socialförsäkringssystemet som sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.