Jag behöver byta mitt flak och det verkar som ett vanligt mått är 1250 x 2500. 1250 är OK, men min släp är snarare 2580 lång...och det verkar svårare att hitta ett flak som passar. Fogelsta har tydligen valt ett udda mått, vilket gör det svårare att hitta ny bottenskiva. Någon som har tips på vart jag hittar en skiva....?
 
S sepani skrev:
Jag behöver byta mitt flak och det verkar som ett vanligt mått är 1250 x 2500. 1250 är OK, men min släp är snarare 2580 lång...och det verkar svårare att hitta ett flak som passar. Fogelsta har tydligen valt ett udda mått, vilket gör det svårare att hitta ny bottenskiva. Någon som har tips på vart jag hittar en skiva....?
Det är inte udda egentligen. Det är för att man inte skall klämma fingrarna när man lastar byggskivor som är just 120x250. Man får helt enkelt ner några fingrar och kan få tag i grejorna.

Men var du får tag i till ditt flak vet jag ej.
 
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
Lär ju finnas som reservdel från Fågelsta, men lär ju inte vara billig.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det är inte udda egentligen. Det är för att man inte skall klämma fingrarna när man lastar byggskivor som är just 120x250. Man får helt enkelt ner några fingrar och kan få tag i grejorna.

Men var du får tag i till ditt flak vet jag ej.
Jag menade mer att måttet på släpet är udda eftersom jag får för mig att standardmåttet passar många andra (släpar)
 
D Donald-Duck skrev:
[länk]

Det är möjligt att du måste såga ner bredden lite.
Kommer sannolikt att passa perfekt. Men ganska dyrt?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
B Blundgren skrev:
Letat efter samma sak, tyvärr är det bra mycket dyrare än plywood i standardmått. Hos Hornbach kan man beställa till något bättre pris; [länk]
Nackdelen med denna är väl att man inte (?) kan måttbeställa och måste såga den? Och sen försegla de sågade kanterna igen....
 
Att försegla är inte svårt. Lite vattenfast utomhuslim på sågytan och saken är fixad.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Bör flaket hellre vara i ett stycke eller kan det vara delat....
 
S sepani skrev:
Jag menade mer att måttet på släpet är udda eftersom jag får för mig att standardmåttet passar många andra (släpar)
Mitt släp har samma mått som ditt. Jag valde dom cm större just för att få på byggskivorna utan att klämma sig.

Fogelsta är väl inte dom billigaste men andra tillverkare t ex min finns ju med dom måtten så det finns säkert original att köpa från annan tillverkare?
 
Jag tog med släpet till Beijer och fick hjälp att såga till och kontrollera att den passade, vill minnas att det var slitskydds plywood och tror det gick på 1700kr för omkring 3 år sedan.

förseglade kanterna hemma innan de skruvades fast.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J
S sepani skrev:
Jag behöver byta mitt flak och det verkar som ett vanligt mått är 1250 x 2500. 1250 är OK, men min släp är snarare 2580 lång...och det verkar svårare att hitta ett flak som passar. Fogelsta har tydligen valt ett udda mått, vilket gör det svårare att hitta ny bottenskiva. Någon som har tips på vart jag hittar en skiva....?
Vart i Skåne bor du? Finns ju några stycken som fixar hästtransporter som brukar ha skivor hemma.
Vi har några lastbilspåbyggare som också brukar ha skivor hemma. Oftast billigare än fogelstas egna, men minns inte hur dom står sig mot exempelvis Hornbach.
 
D Dr Benz skrev:
Det är inte udda egentligen. Det är för att man inte skall klämma fingrarna när man lastar byggskivor som är just 120x250. Man får helt enkelt ner några fingrar och kan få tag i grejorna.

Men var du får tag i till ditt flak vet jag ej.
Men, jag fäller bara baklämmen när de läggs på plats och stänger den sedan. Absolut ingen klämrisk 😉 Lastar 2500 skivor på 2500 släp utan de beskrivna problemen eller har jag missförstått klämproblemet, kan även stå på sidan då det är 1300mm brett.
 
A AndersS skrev:
Men, jag fäller bara baklämmen när de läggs på plats och stänger den sedan. Absolut ingen klämrisk 😉
Japp. Men om måtten är exakt blir det jobbigt att fiska upp dem sen… det är ju en smaksak såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.