H HenrikHuslöse skrev:
29000 kr - 13000 kr blir i min värld 16000 kr innan skatt. Taket i A-kassan är 26400 så det är god marginal dit.

Full arbetstid är 167 timmar per månad i snitt över 2023. Snittet varierar ett par timmar från år till år, beroende på hur helgdagarna faller. Timlönen motsvarar då 16000 / 167 = 95.8 kr/tim.

Du får gärna visa ett kollektivavtal med den timlönen.
Där erkänner jag att jag missade den du citera vilket jag trodde var den med 29 000.

Men det finns massor av jobb för 95,8 kr timmen med. Till och med mindre tyvärr. Jag gick från ett jobb med 108 kr timmen dygnet runt året runt 2015.

Förhoppningsvis inga utan kollektivavtal såklart.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Medianen ligger ju på 34 så det bli ju snedvridet. Då borde 17k vs 51 för höginkomst.
Bara i ett extremland som Sverige man räknas som höginkomstagare vid 52 där brytpunkten nu ligger. USA tex har också progressiv skatt men den börjar vid miljonbelopp
Nej nu är du ute och cyklar. Jag betalar skatt i USA och där betalar man statlig inkomstskatt om man tjänar mer än ca $14,000 per år. Sedan går skattesatsen upp med jämna mellanrum upp till den högsta skattesatsen som börjar vid en årsinkomst på run $500,000. Så det är progressivt hela vägen.

Sedan om man ska jämföra skattesatser med USA så får man ju ta med andra kostnader i beräkningen också. Sjukförsäkringen för vår familj kostar till exempel ca $15,000 per år, barnomsorg för två barn $19,000 per år, osv. Som höginkomsttagare i USA är det massor med kostnader som tillkommer som man inte behöver oroa sig för i Sverige, förutom det faktum att man förlorar sjukförsäkring om man förlorar jobbet också. I slutänden så vinner nog det faktum att lönerna är högre, men man kan inte bara stirra på inkomstsidan och se hur helhetssituationen är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
9 år gammal Volvo v70
Betalar du 3700 kr/mån i lån för en 9 år gammal Volvo? (läste i din andra tråd)
Här måste det finns pengar att spara.
 
Redigerat:
L lordi skrev:
Betalar du 3700 kr/mån i lån för en 9 år gammal Volvo? (läste i din andra tråd)
Här måste det finns pengar att spara.
Japp den är värd ca 120 000

36 månader kvar så de blir 3700 i månaden
 
lutorm lutorm skrev:
Nej nu är du ute och cyklar. Jag betalar skatt i USA och där betalar man statlig inkomstskatt om man tjänar mer än ca $14,000 per år. Sedan går skattesatsen upp med jämna mellanrum upp till den högsta skattesatsen som börjar vid en årsinkomst på run $500,000. Så det är progressivt hela vägen.

Sedan om man ska jämföra skattesatser med USA så får man ju ta med andra kostnader i beräkningen också. Sjukförsäkringen för vår familj kostar till exempel ca $15,000 per år, barnomsorg för två barn $19,000 per år, osv. Som höginkomsttagare i USA är det massor med kostnader som tillkommer som man inte behöver oroa sig för i Sverige, förutom det faktum att man förlorar sjukförsäkring om man förlorar jobbet också. I slutänden så vinner nog det faktum att lönerna är högre, men man kan inte bara stirra på inkomstsidan och se hur helhetssituationen är.
Jo men det är inga 66 procent marginalskatt som här i Sverige om du tjänar 720k SEK per år. Redan vid 620k SEK är det 64 procent
 
M
yoloboi skrev:
Bra rytet! Det är viktigt att bli mer som USA där den låga skatten och de starka skyddsnäten gör att de med lägst inkomster frodas. Och resten av samhället, ja dom kan passa på att njuta av livets allra bästa. Jag önskar att republikanerna startar en svensk filial, hade fått min och många andras röst direkt.
USA är inget lågskatteland, var har du fått det ifrån?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Redigerat av moderator:
M mnils skrev:
USA är inget lågskatteland, var har du fått det ifrån?
USA har lite högre bolagsskatt speciellt för stora bolag. Annars har de lägre skatter och rejält så.

I Sverige har vi 20.6 procent bolagsskatt och 20/30 procent på kapitalinkomst. Så det är bra att vara ultrarik i Sverige eller att driva ett litet företag med några anställd och ta ut utdelning enligt huvudregeln.

Tyvärr så riskerar du ändå dö i vårdköer eftersom privata försäkringar i Sverige inte fungerar som i länder som Nederländerna eller Schweiz, eller USA för den delen även om deras system är sämre än de två andra nämnda.
 
yoloboi skrev:
Har du någonsin haft fel?
Jadå, men inte som direktörn erkänt.
 
  • Haha
pjgb och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadå, men inte som direktörn erkänt.
Då definierar direktören om begreppen rätt och fel. Enklast så.
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Den högsta marginalskatt som en inkomsttagare i Sverige betalar är 55.5%

[länk]
Du glömmer arbetsgivaravgiften. Vilket du kan se på samma sida du länkade.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du glömmer arbetsgivaravgiften. Vilket du kan se på samma sida du länkade.
Läste du vad jag skrev? Den högsta marginalskatt en INKOMSTTAGARE i Sverige betalar, och det är rimligtvis det som diskuteras i denna tråden (där det pratas om löner som inkomsttagarna ser).
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Läste du vad jag skrev? Den högsta marginalskatt en INKOMSTTAGARE i Sverige betalar, och det är rimligtvis det som diskuteras i denna tråden (där det pratas om löner som inkomsttagarna ser). Inte ens med arbetsgivaravgiften kommer man upp i de procenttal du dillar om.
Marginalskatten är den skatt du får betala på varje krona över ett visst belopp. Du kan ju inte bara skita i en skatt då. Arbetsgivaravgiften är en skatt på arbete direkt kopplat till arbetstagarens lön. Man skulle kunna argumentera för att en en del av den går till din tjänstepension osv. Men det stämmer bara under en viss brytpunkt som kickar in långt före. Samt pengar man inte kan styra över är fortfarande skatt.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Marginalskatten är den skatt du får betala på varje krona över ett visst belopp. Du kan ju inte bara skita i en skatt då. Arbetsgivaravgiften är en skatt på arbete direkt kopplat till arbetstagarens lön. Man skulle kunna argumentera för att en en del av den går till din tjänstepension osv. Men det stämmer bara under en viss brytpunkt som kickar in långt före. Samt pengar man inte kan styra över är fortfarande skatt.
Vad är det som diskuteras i tråden? Är det lönenivåer eller är det företagens kostnader för de anställda? När du kommer med ett påstående angående marginalskatt här, vad tror du läsarna relaterar det till?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.