Har ett Electrolux torkskåp modell EDD2400 som är ca 9 år gammal. När man vrider igång skåpet så går det i ca 20-30 sek och så stänger det av sig. Jag kan vänta i ca 5 min så vrider jag igen och de går igen ca 20-30 sek. Innan jag börjar skruva sönder allt så undrar jag om någon där ute har någon erfarenhet vad som kan ha gått sönder eller behöver bytas ?
Tacksam för svar
 
Den du vrider på är ett tidur och säkert så har det sagt upp sig, plastdrev i det, bara byte som gäller.
 
Du menar inne där värmeelementet sitter ? Det kan inte vara överhettningsskyddet men borde inte vara då den den stänger av sig så fort.
 
När jag vrider tiduret så går äggtimer ljudet igång och tickar och elsladd är urdragen. Den verkar fungera. Finns det säkringar på ett torkskåp ?
 
När du ställer tiden på uret, stannar vredet på den tid du ställt in och stannar nästan direkt. På baksidan av uret så finns säkert fyra eller tre stift. två är för uret och en är för fläkt/värme. Står vredet kvar så är det nog växellådan i det som inte är frisk. Kanske bara kopplar in dom sekunder som du upplever. Kan mätas, hela värmepaket brukar gå att dra ut, för felsökning.
 
V Vicman@ skrev:
När jag vrider tiduret så går äggtimer ljudet igång och tickar och elsladd är urdragen. Den verkar fungera. Finns det säkringar på ett torkskåp ?
OK mekaniskt ur då, finns då bara 2 stift på dess baksida. Kortslut mellan dom och det kommer att fungera troligligtvis . Mekanisman påverkas av några bitar i den, Svar nej finns inga säkringar
 
Jag tog tid nu 2 ggr innan skåpet stannar. Tar ca 1 min och sedan stängs skåpet av och tiduret fortsätter att ticka och räknar ner. Värmeelementet börjar avge värmen så det kan det inte vara fel på.
 
Tiduret fungerar men stänger av sig efter ca 1 min, vad är det som styr om skåpet ska vara på eller inte ? Termostat eller överhettningsskydd?
Påbörjat skruvandet men måste dra ut skåpet för att komma åt skruvar på baksidan också.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
OK , startar fläkt och värme efter kanske 5 - 10 minuter. Det stannar och uret går vidare. Det finns ett överhettningskydd som är övergripande allt, har du rengjjort värmeelementet, är det fullt med damm i det så löser ÖHS när inte den mäng luft som ska kyla räcker.
 
Aldrig gjort rent, får se snart hur det ser ut där värmeelementet är. Kanske är det som är felet.
 
Nu har jag dammsugit upp dammet, var inte så mycket damm…trodde på mer. Nu gick skåpet i drygt 3 min så det är ju bättre.
Vad menade du med att kortsluta ?
 
Går fläkten som den ska? Annars blir elementet överhettat efter någon minut...
 
Tilluft brukar vara ovanpå skåpet, ligger inte några saker eller papper där uppe?
 
Dammsugit lite till och skruvat ur tempgivare/ termostat och tidsurvredet. Nu gick skåpet i nästan 5 min. Fläkten fungerar och snurrar.
 
Tilluft finns, är tomt ovan skåpet.
Ptovade igen och nu gick skåpet bara i drygt2 min….pust
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.