Hej, vi har renoverat vårt badrum och i den "låda" man ofta bygger in WC-cistern i har våra byggare gjort en springa längs med golvet(tätskiktet sitter på väggen innanför lådan). Deras tanke var enligt dem att vi "ska slippa ett fult skvallerrör".

Vi tycker dock att det ser lite ofärdigt ut sådär, och jag undrar också om det är okej enligt säker vatten? Vad jag har läst så ska inte ett skvallerrör ha golvkontakt, då man på det viset inte märker om det läcker: "Enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation ska skvallerröret ligga sex centimeter ovanför tätskiktet."

Är det någon kunnig som vet om det är en godkänd lösning enligt Säker Vatten, och vad tycker ni om lösningen estetiskt?

Vit toalettstol i renrum med vita kakelväggar och ljusa klinkergolv.
 
Anledningen till att skvallerröret ska sitta 6 cm från golvet är väl för att alla väggenomföringar ska sitta minst 6 cm från närmsta hörn?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Dynamobonka skrev:
Vad jag har läst så ska inte ett skvallerrör ha golvkontakt, då man på det viset inte märker om det läcker: "Enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation ska skvallerröret ligga sex centimeter ovanför tätskiktet."
Anledningen till höjden är att det ska gå att få in ett tätskikt på ett bra sätt mellan golvet och skvallerröret.
Man ser väl lika bra om det är vatten på golvet om det är en springa som om det är ett skvallerrör.

GVK skriver så här:
Läckagevatten måste snabbt bli synligt. Lämna därför en dränerande öppning i höljets lägsta punkt
https://www.gvk.se/branschregler/toalett-eller-bide/vagghangd-toalett/
På bilden där ser du hur det just är en springa i den påbyggda "väggen".

Skvallerrör fungerar ju inte så bra i detta sammanhang eftersom det innebär att det måste stå minst 6 cm vatten i cisternutrymmet innan det rinner ut.
 
Så branschreglerna säger att man måste ha minst 6 cm vatten stående innanför väggen innan man ska kunna upptäcka en läcka ?😵‍💫
 
D Dilato skrev:
Så branschreglerna säger att man måste ha minst 6 cm vatten stående innanför väggen innan man ska kunna upptäcka en läcka ?😵‍💫
Nej alltså jag hör ju hur märkligt det låter själv, jag måste ha missförstått något här:

Dessutom har det visat sig att slitsbotten i rörschaktet lutar åt fel håll samtidigt som golvhöjningen fått ett skvallerrör att ligga med golvkontakt och ett annat att hamna under golvet. Enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation ska skvallerröret ligga sex centimeter ovanför tätskiktet.

– På det här viset märker du aldrig om det läcker. Det hinner bli en ganska stor skada innan man upptäcker det

https://www.vvsforum.se/2020/08/efter-megamissarna-badrummet-totalrenoveras-for-tredje-gangen/

Det måste väl vara att skvallerröret i exemplet hamnat så att vatten inte rinner ut alls, eller att fall är åt fel håll.
 
BirgitS
Ett rörschakt med slitsbotten är inte heller samma sak som en inbyggd cistern.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Dynamobonka skrev:
Hej, vi har renoverat vårt badrum och i den "låda" man ofta bygger in WC-cistern i har våra byggare gjort en springa längs med golvet(tätskiktet sitter på väggen innanför lådan). Deras tanke var enligt dem att vi "ska slippa ett fult skvallerrör".

Vi tycker dock att det ser lite ofärdigt ut sådär, och jag undrar också om det är okej enligt säker vatten? Vad jag har läst så ska inte ett skvallerrör ha golvkontakt, då man på det viset inte märker om det läcker: "Enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation ska skvallerröret ligga sex centimeter ovanför tätskiktet."

Är det någon kunnig som vet om det är en godkänd lösning enligt Säker Vatten, och vad tycker ni om lösningen estetiskt?

[bild]
Nu är väl frågan om tätskikt och ytskikt är satt före montering av toan. Då behövs bara en liten springa då utrymmet bakom toan är inne i zonen redan. Fronten är ju bara lös.
 
N Nickesågen skrev:
Nu är väl frågan om tätskikt och ytskikt är satt före montering av toan. Då behövs bara en liten springa då utrymmet bakom toan är inne i zonen redan. Fronten är ju bara lös.
Stort tack – förstår. Tänkte just om det fanns några regler. Fick höra av samma byggare att skvallerrör inte fick sitta under toalettstolen pga att man inte ser det så bra då. Men på tidigare badrum har vi haft det precis så.
 
D Dynamobonka skrev:
Hej, vi har renoverat vårt badrum och i den "låda" man ofta bygger in WC-cistern i har våra byggare gjort en springa längs med golvet(tätskiktet sitter på väggen innanför lådan). Deras tanke var enligt dem att vi "ska slippa ett fult skvallerrör".

Vi tycker dock att det ser lite ofärdigt ut sådär, och jag undrar också om det är okej enligt säker vatten? Vad jag har läst så ska inte ett skvallerrör ha golvkontakt, då man på det viset inte märker om det läcker: "Enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation ska skvallerröret ligga sex centimeter ovanför tätskiktet."

Är det någon kunnig som vet om det är en godkänd lösning enligt Säker Vatten, och vad tycker ni om lösningen estetiskt?

[bild]
Vette fan om de där är snyggare än ett skvallerrör. Sen känns de som att hålla de rent från damm och annan skit blir svårt i längden.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Vette fan om de där är snyggare än ett skvallerrör. Sen känns de som att hålla de rent från damm och annan skit blir svårt i längden.
Nej vi håller med, det känns lite ofärdigt. Det borde väl gå att dölja ett skvallerrör med någon form av ändkrage som blir väldigt diskret.
 
Undra varför man anser att det inte skulle synas något om det läcker med utlopp under toaletten och man blir blöt om fötterna när man är på muggen. Säkervattenlobbyn är då lite väl packade på mutdricka vissa dagar.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A atomlab skrev:
Undra varför man anser att det inte skulle synas något om det läcker med utlopp under toaletten och man blir blöt om fötterna när man är på muggen. Säkervattenlobbyn är då lite väl packade på mutdricka vissa dagar.
Det är väl meningen att det ska upptäckas innan det är så mycket vatten på golvet att man blir blöt om fötterna, typ när dropphastigheten är så låg att det knappt blir en liten pöl precis under skvallerröret resp. framför springan innan det torkar upp.
 
Säker vatten :

4.2.3WC med inbyggd spolcistern​

En spolcistern med spolrör ska placeras i ett vattentätt utrymme. Utrymmet ska vara försett med läckageindikering till vattentätt golv. Läckageindikering ska inte placeras i plats för bad eller dusch. Utloppet från en ledning för läckageindikering
som bryter väggens tätskikt ska inte placeras närmare än 60 mm från golvets eller intilliggande väggs tätskikt.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl meningen att det ska upptäckas innan det är så mycket vatten på golvet att man blir blöt om fötterna, typ när dropphastigheten är så låg att det knappt blir en liten pöl precis under skvallerröret resp. framför springan innan det torkar upp.
Vart menar lobbyn att det såfall skulle vara bra? Kanske skall sätta den mitten på väggen där inget får installeras inom 1meter och så har man ett karbonpapper som färgar vattnet illrött om det kommer vatten.

Såfall är det väl mer lämpligt att kräva läckagelarm i skåpen.
 
BirgitS
D Dynamobonka skrev:
Nej vi håller med, det känns lite ofärdigt. Det borde väl gå att dölja ett skvallerrör med någon form av ändkrage som blir väldigt diskret.
Tycker du verkligen att det är lämpligt att det står flera cm vatten inne i lådan innan det börjar rinna ut?

Nog för att jag tycker att skvallerröret i vårt badrum inte är direkt störande men det syns ju betydligt mer än din smala springa. Det är ju trots allt ett hål på 2 cm i diameter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.