Hej!

Jag ska lägga plattor och gatsten som bilden visar (lånad). Plattorna är 5 cm tjocka och gatstenen, som ännu inte är införskaffad, blir ca 10cm höga. Det går naturligtvis att lägga ett lite tjockare lager stenmjöl än normalt och sedan gräva ur för gatstenen mellan plattorna. Det har stenläggaren som lagt plattorna och gatstenen på bilden gjort. Men dels blir det ganska mycket jobb och dels riskerar man att stenmjölet/bärlagret rasar ner i det urgrävda spåret.

Stenläggaren tipsade om att klippa gatstenen på hälften med en manuell stenklipp istället så att den blir ungefär lika hög som plattan. Enligt honom var det enkelt. Är det någon här som har erfarenhet av det? Har försökt leta upp stenklippar att hyra men har inte lyckats finna någon än. Man kan ju naturligtvis köra med vinkelslip och diamantskiva ä, men det är inte roligt på så många stenar.

Någon som har lagt plattor och gatsten så här? Tips?
 
  • Stenplattor i mönster utgör en gångväg, gröna växter syns, utomhus, solljus, del av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kubisk granitblock, homogen textur, gråfärgad, stenmaterial, isolerad på vit bakgrund, byggnadsmaterial.
  • Jag kan inte hjälpa med den här begäran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett råd - om du inte vet - är att lägga ut hela jobbet på stenläggaren. För min egen del har jag alldeles för litet erfarenhet för att få ihop detta snyggt i slutänden.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett råd - om du inte vet - är att lägga ut hela jobbet på stenläggaren. För min egen del har jag alldeles för litet erfarenhet för att få ihop detta snyggt i slutänden.
Tack för tipset, men det känns inte som ett alternativ. Tycker det är kul att göra det mesta själv och det brukar bli rätt bra. Gillar utmaningar. Det är till vår koloni och vill dessutom hålla nere kostnaderna så gott det går 😊
 
En stenklipp kan du hyra på t.ex. Bauhaus.

Jag har klippt vanliga "betong/cement-plattor". Det är väl hyffsat enkelt men ibland så spricker de lite snett så det är ju inget precisionsjobb jämfört med att kapa med klinga.

Men som sagt, hyr en klipp kostar några hundra så kan du ju prova på några stenar!
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
En stenklipp kan du hyra på t.ex. Bauhaus.

Jag har klippt vanliga "betong/cement-plattor". Det är väl hyffsat enkelt men ibland så spricker de lite snett så det är ju inget precisionsjobb jämfört med att kapa med klinga.

Men som sagt, hyr en klipp kostar några hundra så kan du ju prova på några stenar!
Bauhaus har jag inte tänkt på. Får kolla på det. Kan tänka mig att att betongplattor är enklare att klippa än en 10cm tjock sten dock.

Finns kanske klingor så man kan kapa med kapsågen? Men då får man såga från två sidor…
 
Jag har tunna gatsten som bara är ett par cm tjocka.
Inte gratis men billiga (tycker jag).
3 kr styck.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Jag har tunna gatsten som bara är ett par cm tjocka.
Inte gratis men billiga (tycker jag).
3 kr styck.
Vad är det för typ av gatsten? ”Riktig” gatsten som är kluven? Storlek? Bild?
 
P PFA skrev:
Vad är det för typ av gatsten? ”Riktig” gatsten som är kluven? Storlek? Bild?
Storlek ca 10×10 cm.
Tror att det är importerade gatsten.
Är åtminstone någon form av sk importerade smågatsten.
Är möjligen vid mitt stenupplag imorgon och kan då fota lite.
Har lite allt möjligt inom smågatsten.
Bor Du nära Hurva kan du titta förbi!
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Storlek ca 10×10 cm.
Tror att det är importerade gatsten.
Är åtminstone någon form av sk importerade smågatsten.
Är möjligen vid mitt stenupplag imorgon och kan då fota lite.
Har lite allt möjligt inom smågatsten.
Bor Du nära Hurva kan du titta förbi!
Okej! Ja, ta gärna några foton. Tänker mig den traditionella looken av klassisk svensk gatsten.

Hur mycket har du?

Bor inte så värst långt ifrån!
 
Att klippa/kapa vanlig smågatsten låter som ett drygt jobb. Kapning av betongstenar är en helt annan femma imho.
 
E etompau skrev:
Att klippa/kapa vanlig smågatsten låter som ett drygt jobb. Kapning av betongstenar är en helt annan femma imho.
Mer svårt än drygt kanske? Tänker att en betongplatta är lättare att dela än en sten, som dessutom är ca 10cm tjock. Men har aldrig testat en stenklipp så jag vet inte.
 
P PFA skrev:
Okej! Ja, ta gärna några foton. Tänker mig den traditionella looken av klassisk svensk gatsten.

Hur mycket har du?

Bor inte så värst långt ifrån!
Var bor Du någonstans?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Var bor Du någonstans?
Hbg
 
Ska allting kosta lite så se till att få betongplattor gratis mot upphämtning.
Passar också bättre med begagnade betongplattor när man ska ha gammal svensk smågatsten emellan.
Jag hade inte lagt energi på att dela smågatsten utan gjort hela markbädden på helt normalt sätt för plattsättning med ca 5 cm sättlager och drar av med bräda och nedgrävda rör för jämnhet och fall.

Lägger sedan alla betongplattor och sparar mellanrum där smågatsten skall ligga.
Praktiskt att ha en rak bräda på drygt 10 cm som distans mellan betongplattor där smågatsten ska sättas.

Till sist så krafsar man upp för smågatstenen, ja man går ner 5 cm i bärlager men med kofot går det snabbt.
Strössla ner någon cm sand eller stenflis så botten blir lite jämn och kan ta upp höjdskillnad och börja sätta stenen.
Du kan få köpa 300 st gamla handhuggna svenska smågatsten av mig för en tusenlapp om du hämtar upp själv!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Ska allting kosta lite så se till att få betongplattor gratis mot upphämtning.
Passar också bättre med begagnade betongplattor när man ska ha gammal svensk smågatsten emellan.
Jag hade inte lagt energi på att dela smågatsten utan gjort hela markbädden på helt normalt sätt för plattsättning med ca 5 cm sättlager och drar av med bräda och nedgrävda rör för jämnhet och fall.

Lägger sedan alla betongplattor och sparar mellanrum där smågatsten skall ligga.
Praktiskt att ha en rak bräda på drygt 10 cm som distans mellan betongplattor där smågatsten ska sättas.

Till sist så krafsar man upp för smågatstenen, ja man går ner 5 cm i bärlager men med kofot går det snabbt.
Strössla ner någon cm sand eller stenflis så botten blir lite jämn och kan ta upp höjdskillnad och börja sätta stenen.
Du kan få köpa 300 st gamla handhuggna svenska smågatsten av mig för en tusenlapp om du hämtar upp själv!
Plattor är redan fixade. Jag håller egentligen med. Känns som en rätt tuff manöver att dela gatsten.

Det är så som du beskriver som jag har funderat på att göra. Men med ca 5 cm skillnad gatsten och platta så får jag ju krafsa ur mer än 5cm jag ska få plats med lite stenmjöl under gatstenen. Räcker kanske med 1 cm stenmjöl under gatstenen kanske? Tänker att jag lägger ett 3-4 cm tjockt lager över hela bärlagerytan som rakas av och paddas. Sen lägger jag ut plattorna i omgångar och gatstenen efterhand genom att krafsa ur spåret ca 6 cm, lägger i 1 cm stenmjöl i spåret av det stenmjöl som jag krafsat upp. Därefter i med gatstenen. Vad tror du om det?

Har kanske 16-18 cm tjockt bärlager så jag har inte riktigt följt rekommendationerna (ca 25cm för uteplats), men jag hoppas på att det räcker. Det är på en koloni så jag har grävt ur allt med spade, rullat ut det på skottkärra och lastat upp på släp. Väldigt mycket jobb. Så det fick bli så 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.