Hej Hopp,

Vi håller på att välja kök till vårat nya hus :)
Är det någon som har erfarenhet av rostfria vitvaror?
Vi har sån beslutsångst, vi har valt ett massivt ekkök och vill inte ha vita vitvaror, utan funderar på rostfritt eller svart.
Är det så jobbigt att ha rostfritt som alla (som inte själva har det) säger?

Mvh
Maria
 
Maria_Niclas skrev:
Hej Hopp,

Vi håller på att välja kök till vårat nya hus  :)
Är det någon som har erfarenhet av rostfria vitvaror?
Vi har sån beslutsångst, vi har valt ett massivt ekkök och vill inte ha vita vitvaror, utan funderar på rostfritt eller svart.
Är det så jobbigt att ha rostfritt som alla (som inte själva har det) säger?

Mvh
Maria
Ja det är det. Helt hopplöst faktiskt.

Det självklara valet är förstås att ha snickeriluckor för kyl och frys. Bosch/Siemes har sådana för inbyggnad i 60-skåp. Både dyrare och sämre - men mycket snyggare!!
 
Vi har rostfritt här på jobbet, något tjusigt märke (orkar inte gå och titta vilket). Trots att vi bara är en handfull personer - och vuxna dessutom! - så blir kylskåpet fult efter bara någon dag. I synnerhet kring handtaget där det är massor av fingeravtryck...

En klantig hantverkare råkade också göra en liten liten buckla in i kylskåpsdörren och det syns jättetydligt pga en skuggeffekt som förstärker skadan.

Jag skulle inte välja rostfritt om jag inte var singel och pedant...
 
Vi har också rostfritt på kontoret och det ser ut som f-n. Men det beror ju på att folk inte har fattat att man ska använda handtaget när man manövrerar dörren.

Har rostfritt hemma också och det är inga problem att hålla det snyggt. Det är hur lätt som helst, rör inte de rostfria ytorna!
Och skulle man få några fingeravtryck så är det ju bara att putsa av dem...

Vet man med sig att man inte klara att stänga en kylskåpsdörr utan att lägga handflatan mot dörren kanske man ska välja något annat.

 
Vi har glas i våra fönster och altandörrar och de blir riktigt fula av fingeravtryck. För att inte tala om alla speglar och TV:n som måste putsas med jämna mellanrum... :)

Det gäller väl alla inredningsdetaljer att det är en avvägning mellan pris, form, funktion och underhåll.
Jag känner till en familj som asfalterade hela trädgården för att slippa klippa gräsmattan!

Är det sant att man måste vattna levande krukväxter flera gånger i veckan? ;)
 
jojje_99 skrev:
Vi har glas i våra fönster och altandörrar och de blir riktigt fula av fingeravtryck. För att inte tala om alla speglar och TV:n som måste putsas med jämna mellanrum...  :)

Det gäller väl alla inredningsdetaljer att det är en avvägning mellan pris, form, funktion och underhåll.
Jag känner till en familj som asfalterade hela trädgården för att slippa klippa gräsmattan!

Är det sant att man måste vattna levande krukväxter flera gånger i veckan?  ;)
Underbart svar!
 
Bygg in allt i skåpluckor. Blir kanske svårt att komma ihåg bakom vilken lucka diskmaskinen finns de första gångerna men ni vänjer er nog. ;)

Det blir i alla fall snyggt.

// Erik
 
Jag är positivt överraskad över hur lättskött det är med rostfritt. Detta trots en 18-månaders flicka som står och kladdar på dörren i egen knähöjd.
 
MC skrev:
Jag är positivt överraskad över hur lättskött det är med rostfritt. Detta trots en 18-månaders flicka som står och kladdar på dörren i egen knähöjd.
Vad putsar du med då...
 
Jag kör med nån tysk oljig vätska i plastflaska en gång i kvartalet. Däremellan sköter det sig själv mha en östeuropeisk gäst.  ;)
 
Vi har valt aluminium som skall vara mindre fläckbenäget än rostfritt. Återstår att se om detta stämmer.
 
Här kommer två länkar som leder till Siemens där ni kan se en maskin i Rostfritt och den andra i Aluminium.

Aluminium
http://www.siemens-hushall.com/prod...SK &parid=252&prid=11020531543_510610

Rostfritt
http://www.siemens-hushall.com/prod...563SK &parid=&prid=11020531543_510610

Dom är snygga båda två, men Aluminium skall ju vara bättre vad det gäller smutsen från fingrarna.
Jag har set kort någon stans där man hade monterat en Aluminium plåt som man hade eloxerat i en blå ton till ett Björkkör ganska så fräck kan ej finna korten på nätet i dag. ;)
 
Det låter bra tycker jag. Vill ha rostfritt men maken är lite tveksam. 3 barn 8,5 och ½året. Vill inte ha ett fläckigt kylskåp hela tiden men rostfritt är SNYGGT.
 
Hörde från en inredningsarkitekt att man skulle använda
möbelpolish MP52 (tror jag det hette) då skulle inte det fasta några fingrar.

Har ej provat själv men vem vet..................

Kommer själv att prova i sommar då vi flyttar till ett hus med "rostfritt" kök.

Om någon provar hör av er.......

//Albin
 
Rostfritt/aluminium är görfult och opraktiskt. Tycker lilla jag alltså. Svårt att hälla fräscht dessutom. Men vill man betala mer än nödvändigt så varsågod!! Bara man trivs är allt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.