Jag bryr mig inte bara det är billigt
R RalleB skrev:
Nej, du har fel… antingen trollar du eller så är du inte insatt öht.

Som andra skrivit, det är 208kr/per miljon/månad.

Kan väl slänga tillbaka då, det är inte folk med 4,5,6,7 miljoner i lån som kommer drabbas hårdast.
Det är 2-3 miljoners grupperna som fått lån frikostigt på lägre löner som kommer drabbas stenhårt.
Över det har alltid krävts högre löner, absolut att det blir kännbart ordentligt men det är inte riskgruppen….
Det är totalt 5-7 businessluncher så jo det drabbar oss med 5-7 msek i lån.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur länge till går industrin bra, tro?
Bygg hur ser det ut?
Exportindustrin går bra, arbetslösheten har knappt ökat alls.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, men det är inte alla som har kvar samma premisser som när lånen togs ut.

Sen var det många som drogs med i lånefesten, innan det abrupt vände med 7% kravet. Det var ju inte ens ett krav att amortera då...

Glöm inte det.
Amorteringskravet kom 2016, så det är ju rätt många som har kraven efter det.
Men då var det ingen bank som räknade på att allt skulle prishöjas till skyarna inom kort.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur länge till går industrin bra, tro?
Bygg hur ser det ut?
Det går sådär.
Ganska tråkigt läge inom bygg här med. Ett gammalt företag som jag faktiskt själv varit på i min ungdom gick i konkurs.
Ballingslöv gör av med personal.
Älvsbyhus verkar klara sig i år och kanske nästa år med ordrar. Hoppas verkligen att den vänder, om det inte gör det så lär väl tyvärr deras fabrik få stänga här och det är många jobb.

Industrin verkar dock satsa lite här. Men det fanns ju många varsel ändå enl artikeln.

https://arbetet.se/2023/06/21/kraftig-okning-av-varsel-byggbranschen-hart-drabbad/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
G gaidin skrev:
En höjd ränta ger också lite kraft åt vår svaga valuta.
Det är inte bara låntagare som drabbas av högre ränta, det sprider sig genom hela samhället i o m att e n stor del av köpkraften försvinner.

Själv gillar jag räntehöjningarna då jag inte har några lån men gott om sparpengar i SEK som jag spenderar i Euro.

Höj räntan mer! :)
Håller faktiskt med, höj räntan mer. Räntan borde upp till inflationssiffran för att räta upp den här skutan. 10% vore en bra lägstanivå just nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Håller faktiskt med, höj räntan mer. Räntan borde upp till inflationssiffran för att räta upp den här skutan. 10% vore en bra lägstanivå just nu.
Man vidtar normalt åtgärder som är rimliga i proportion till risker och nackdelar och här överstiger garanterat de senare fördelarna med en så pass stor höjning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt:

[länk]
Jag hoppas så klart dom har rätt, men vi får se..
 
J Jochi skrev:
Hur tror ni det vore att kombinera hög ränta med lägre energiskatter ?
Vad skulle de ge? Folk som inte har råd att energieffektivisera. Folk som klagar på energiskatten måste se om sin förbrukning istället för klaga på kostnaden. Vanlig villa ska ju dra ca 90kwh/1kvm värme enligt byggstandatd idag.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt:

[länk]
Svårt att skriva betalartikel?
 
M Manhunter skrev:
Svårt att skriva betalartikel?
Bläddra ner, jag kan iaf läsa den. De tigger om prenumeration men vissa artiklar är öppna.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag hoppas så klart dom har rätt, men vi får se..
Bygg har det givetvis tufft nu, efter år av byggboom.
Vissa kanske kan byta bransch...?

Text-tv-sida: rubrik om svag krona, turismökning i Sverige, prognos från Visit Sweden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bygg har det givetvis tufft nu, efter år av byggboom.
Vissa kanske kan byta bransch...?

[bild]
Ja vissa kommer få byta bransch när varslen blir verklighet, mer räntehöjningar att vänta dessutom.
Vi får hoppas SvD har rätt... Men tyvärr tror jag inte det.
Bromsen börjar greppas.
 
Snart kan man casha en kåk som kostade 20 miljoner före ukrainakriget 💵💰
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.