Vi har också en Volvo och vi gick över till Volvia, för oss var blev det betydligt mycket billigare.
 
E
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
9.19% i ränta? Du måste ha blivit lurad. Betala av det omgående så slipper du snåla med allt annat du räknar upp.
 
kisumisu
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
Det här med försäkringar är ofta bara bull.
Jag hade djurförsäkring förut, nu minns jag inte helt men har för mig det var 3 månader på mediciner, alltså efter 3mån en ny självrisk på 1500kr.

Hade även en personförsäkring som jag sade upp.

Förstår att man ska ha bra försäkring till hus och bil. Men det är det enda jag har.

Däremot sätter jag varje månad undan pengarna vad en försäkring skulle kosta till ett separat konto. Just nu har jag 50k där som jag kan ta ut hur jag vill och behöver, har t ex redan nu tagit enkla läkarbesök från kontot som ingen försäkring ersätter.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
9.19% i ränta? Du måste ha blivit lurad. Betala av det omgående så slipper du snåla med allt annat du räknar upp.
Ingen ovanlig räntesats för blancolån i dagsläget.

Till TS: Skippa den där tacon och badhusbesöket under några månader. Det låter som att du glömmer bort att du vill ändra din situation den dag lönen kommer och det enda sättet att göra det är att dra in på sådant som man tror är nödvändigt men som egentligen inte är det. Barnen klarar sig utan att gå på bio, badhus och bowling ett par månader och mat kan ni säkerligen hitta billigare alternativ till det ni äter idag. De hundralappar som blir över lägger du in på ett konto som du inte rör under några omständigheter. Hur sugen du än är på tacos den 24 varje månad.

Och då du har lån med hög ränta lär du få tillbaka en del pengar när skatten kommer till våren. Se inte det som en lottovinst som många gör och bokar in massa saker till semestern eller köper elektronik utan spara pengarna eller ännu bättre: amortera på lånet.

Var hård mot dig själv nu i ett års tid nu så lovar jag att situationen kommer att se annorlunda ut till nästa sommar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Det är därför jag är emot att lägga bilar och allt annat skit på sitt bolån, då folk med all sannolikhet inte kommer öka amorteringen utan är nöjda med nån hundring extra i månaden.
Hos SBAB kan man dela bolånet i flera delar, och eventuella extra lån dyker upp som en ny del. Denna kan ha en egen amorteringstakt och bindningstid. Dessa saker bestämmer du när du tar lånet.

Det är förvisso dumt att låna på huset till konsumption, men det är ekonomiskt ännu sämre att ha ett lån vid sidan av bostaden med högre ränta om det finns lånerutrymme.

För att vara ekonomiskt sund spenderas rimligtvis skillnaden i ränta mellan cash-lån och bostadslån både på högre amorteringstakt och att-leva pengar.

Om det finns ett bostadslån så är det rimligt att ta en diskussion med den banken om olika upplägg.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Ingen ovanlig räntesats för blancolån i dagsläget.

Till TS: Skippa den där tacon och badhusbesöket under några månader. Det låter som att du glömmer bort att du vill ändra din situation den dag lönen kommer och det enda sättet att göra det är att dra in på sådant som man tror är nödvändigt men som egentligen inte är det. Barnen klarar sig utan att gå på bio, badhus och bowling ett par månader och mat kan ni säkerligen hitta billigare alternativ till det ni äter idag. De hundralappar som blir över lägger du in på ett konto som du inte rör under några omständigheter. Hur sugen du än är på tacos den 24 varje månad.

Och då du har lån med hög ränta lär du få tillbaka en del pengar när skatten kommer till våren. Se inte det som en lottovinst som många gör och bokar in massa saker till semestern eller köper elektronik utan spara pengarna eller ännu bättre: amortera på lånet.

Var hård mot dig själv nu i ett års tid nu så lovar jag att situationen kommer att se annorlunda ut till nästa sommar.
Tack för svar mest peppande hittills!
 
  • Gilla
grundberg och 2 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Byta jobb kommer jag inte göra. Nära och jag trivs och tycker jag tjänar helt ok. 29 tusen innan skatt.
Det är synd att det idag inte lönar sig att vara en lojal medarbetare. Enda sättet att få bättre lön är ofta att byta jobb. Jag jobbar på statlig myndighet med många olika arbetsuppgifter, bl a några som AI aldrig kommer kunna ersätta (ex. fastighetsunderhåll, godsmottagning). Jag har ett omväxlande jobb, ett jobb som i slutänden gynnar slutkunden (allmänheten) och ett jobb jag mår bra av både fysisk och psykiskt. Byta bort det gör jag bara om jag kan få ett liknande jobb inom samma bransch. Antalet semesterveckor, extra pensionsavsättning mm är viktigt för mig. Men då får jag också acceptera att det är svårt att höja lönen, tyvärr. Det är också lätt att se sig blind på månadslönen. Visst, känns ju ok att tjäna 40.000 ist för 30.000, men om jag behöver jobba 50-60 tim i veckan istället för 40 tim, bara får 5 veckors semester istället för 7 veckor och måste börja betala in mer på pensionskontot så är det inte aktuellt att byta jobb.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Ät mindre kött och snabbmat. Du kommer att få lägre matkostnader, och mår troligen bättre och får enklare hålla din idealvikt.
Bra idé fast inte när det gröna skjuter i höjden på vintern ned sina priser. Då är det en brakförlust.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Orientexpressen
H HenrikHuslöse skrev:
Husdjur är dyra och tidskrävande. Fundera på hur mycket du kan spara i tid och pengar utan hund.

Jag har insett att alla mina ekonomiska problem försvann med högre lön. 29' före skatt är en ganska låg lön idag. Några tusenlappar extra i månaden och allt bara flyter på istället för att vara en ständig kamp. Istället för att lägga möda på att spara 100 kr i månaden, försök tjäna 1000 kr mer.
Önskar att jag hade 29 k/mån innan skatt, det vore lyxigt (är typ 13 k/mån mer än vad jag har).
 
  • Wow
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Medianlönen i Sverige 2022 var 34 tusen så allt under detta får man se som låginkomsttagare.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Orientexpressen
Mina tips till dig är:
-Äter du ute på restaurang, ta med dig resterna hem (doggibag till dig själv/familjen) och man måste inte äta sig proppmätt.
-Har du möjlighet odla frukt/grönsaker/örter.
-Ta av vad naturen erbjuder, blåbär, lingon, svamp, ramslök mm.
-Gå igenom alla abonnemang och shoppa runt efter något bättre eller skippa dem helt.
-Betalar du för kortet som du använder? Många erbjuder gratis, som t ex OKQ8 som ger ränta på insatt pengar + återbäring på ca ½ % (vilket du får ut i cash eller handlar för det dubbla på macken).
-Se över elförbrukningen, går den att minska, lägre värme, släck alla lampor där du inte är osv.
-Sätt dig ner och gå igenom hela ekonomin, vart går pengarna till, vad köper du förnågot. Handlar du av slentrian.
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Köp ALDRIG BMW, köpte en helt ny i tron om att den skulle hålla bättre.
Aldrig haft så mycket problem med en bil tidigare.
Men framförallt. Så fort garantin går ut. Så är du FXCKED! Och dom skiter i dig totalt.
En bil som jag verkligen snålkörde, och gjorde allt för serva och hålla fin.
Ett år efter garantin gått ut, motor-ras. Bara några år gammal splitterny BMW som ska vara bäst, visade sig vara absolut sämst!
150.000 i reparation!!!
Kan nog inte hålla med, Pendlar med en 318 som har rullat 27000 mil, drar 0,4 l/mil, servas för mindre än 1000 kr om året själv. Försäkring lite mer än 3000 kr/år och skatt 1700 kr/år. Har haft bilen sedan 2014.
Kan nog säga att det blir inte många kronor per mil.
Tror nog att det finns måndagsex av alla bilmärken,
Har än så länge alltid haft tur med mina BMW och det har blivit en hel del.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Du har redan tagit ett rejält kliv framåt .. bara genom att bli medveten om ekonomin :) Funderat över vad som går att påverka (oavsett om du glömt något eller inte vill förändra en viss sak - du har iaf börjat fundera på alla utgifterna!)

Har du sett programmet Lyxfällan? De kör hårt med budgettavla.. kanske verkar lite överdrivet, men det är faktiskt ganska bra sätt att få överblick på sina utgifter!

Inkomsten är ju oftast (ungefär) densamma.. men utgifterna är ju väldigt olika från person till person.. och från månad till månad (beroende lite på hur man valt att få sina räkningar osv)

Men skriv upp månadens räkningar som betalats / pengar som gått ut (vad det är och hur mycket.. t ex huslån, tv-avgifter, streamingtjänster, hemförsäkringar, sophämtning, el-räkning, va-räkning, personförsäkringar, barnförsäkringar,,), alla saker ni köpt till hemmet, renoveringsmaterial, förbrukningsvaror, mat, hund/djurmat, godis, restauran/hämtmat, ev busskort, kläder osv osv. (ja allt helt enkelt)

En bilstapel.. där ni ser hur mycket bensin som ni shoppat/gjort av med, försäkring för bilen, ev service/slitkostnadeer, ev billån.. (vissa vill ha billån under en "lånstapel" jag tycker den är lättare under bil själv.. men bara man tar upp kostnaderna så kan man sätta den var man vill)

Gör också en stapel för ev sparanden, både till barn, huset/hemmet, pension (alltså om ni sparar privat), eller ev semesterfond..

Hela poängen med budgettavlan är att kunna se hur pengarna rör sig just i "din familj"..

När du staplat upp allt framför dig så är det bara att börja kontrollera om allt ser "ok" ut allmänt, eller om du tycker något sticker ut.. ser konstigt ut.. verkar för högt (eller lågt)

Börja med de "enkla", de som brukar vara ungefär lika jämt.. som man nästan glömmer bort ibland (tex vattenräkning, olika lån/huslån, försäkringar.. ) sånt man bara betalar "och har alltid gjort"..

Precis som du gjort..

Skulle en försäkring sticka ut, eller elräkningen... ja då får man ta sig en liten snabb koll på om det finns andra alternativ, billigare men lika bra. Man får googla eller ringa och kolla (man kan även fråga hur mycket andra personer man känner betalar för "samma tjänst"). Göra sig medveten om prisbilden, skillnader och möjligheter..

Det tar lite tid, men man behöver ju inte sitta varje månad och ringa runt.. gäller bara att uppdatera sig lite då och då! Många tecknar upp en försäkring (eller streamingtjänst, eller......) en dag och sedan betalar de bara.. utan att bry sig så mycket om, om bolagen höjer priserna.. ändrar villkoren.. eller om det finns andra företag som är bättre men billigare - det har bara blivit en "vana" (och alla bryr sig inte/engagerar sig inte).

De uppenbara först.. lån, försäkringar osv..
Sedan går man vidare till småsakerna... de där sakerna man kanske tecknat upp sig på nån gång, men eg inte använder.. eller tv-kanalerna som man fick gratis i början men sen började kosta.. (som man inte sagt upp än).. kläder, leksaker, djurleksaker.. som bara är extra och eg inte behövs (oftast bättre att lägga undan pengar för att köpa det som verkligen behövs, när det behövs.. tex dyra vinterkläder, veterinärbesök osv.

Man ska bli medveten om sitt eget köpmönster helt enkelt (där man spenderar pengarna som försvinner spårlöst)

Matvanorna.. är en av de största utgifterna man har oftast.. och det är också där man kan göra stora förändringar. Det är inte billigt att äta ut t ex .. så äter man lunch ute i veckorna kanske man ska fundera på om man ska börja laga mat hemma och ta med sig.. och istället spara in de där lunchpengarna. Vi är alla lite olika och det handlar inte om att "sluta leva / sluta göra allt / sluta äta".. men jag tycker det är roligare att lägga äta-ute-lunchpengarna på att kanske gå ut en kväll o äta lite gott (och även om det kanske är lite dyrare att äta ute på kvällen, så blir det ofta över nån slant ändå.. även om man räknar middagen och matpengarna för att laga egna luncher)

Matshoppingen allmänt styr man lite över genom att se vilken mat som är billig för veckan.. och ser till att äta lite blandad kost (lättare när olika saker är billiga olika veckor..). Köpa storpack av saker när det är billigt (frysa in som det är, eller laga maträtter och frysa in färdiga). Har man allergier, speciella önskemål osv..inom kost.. så blir det ju lite dyrare oftast, men det betyder inte att man inte kan kika på var "de" sakerna är billiga..

Men att laga mat från grunden gör det oftast lönt iaf.. man får bra mat, man vet vad den innehåller och det räcker ofta till många måltider. Det tar lite mer tid dock.. men å andra sidan kan man göra storkok när man väl lagar.. så har man några luncher också ..

Det handlar mest om tänket..

Och än en gång, det handlar inte om att man inte kan unna sig saker.. eller köpa hämtmat ibland... man ska bara göra sig medveten och därefter kunna välja.. göra ett bra val som man är nöjd med! Inte bara köpa saker av bara farten eller i onödiga impulser..
 
  • Gilla
ZipLock och 4 till
  • Laddar…
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Önskar att jag hade 29 k/mån innan skatt, det vore lyxigt (är typ 13 k/mån mer än vad jag har)
En så låg inkomst antyder att du är pensionär/student/sjukskriven eller arbetslös. Då är inte tid pengar och kostnader som bil faller bort.

Jag tror att många med låga inkomster inte förstår hur bra yrkesarbetande tjänar och omvänt förstår inte högavlönade hur dåligt de med lägst inkomster har det.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
En så låg inkomst antyder att du är pensionär/student/sjukskriven eller arbetslös. Då är inte tid pengar och kostnader som bil faller bort.

Jag tror att många med låga inkomster inte förstår hur bra yrkesarbetande tjänar och omvänt förstår inte högavlönade hur dåligt de med lägst inkomster har det.
Drygt 167 kr timmen. Har du nånsin hört om löner utanför stockholm förr?

yrkesarbetare ligger och pendlar mellan 120-170 kr timmen, med ackord lite högre.

Lovar att om du får läsa en ratsitkatalog över halvstora kommuner så kommer du nog gråta över alla "låga" löner. Ta gärna inget som tillhör sthlm =)
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.