BirgitS BirgitS skrev:
Hur bedömer du fräschhet, bara någon sorts känsla efter vad du tror eller något mer faktabaserat?
Luktar på de.
Samt ser på de om man tex skulle ha kört kökshanddukar i 40°C väldigt länge (som en jag "känner") de blir solkiga, aldrig riktigt rena och det märks först efter ganska många tvättar.
 
  • Älska
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BigR
L Liljeros skrev:
Jag kör ett 90 graders nån gång i månaden med tom maskin för att göra rent den med en skvätt maskindisk

Men frågan kvarstår, vilka bakterier är det i kläder (underkläder) som vi behöver tvätta bort som lever och frodas i 40 grader men dör i 60 grader och som när den lever kvar i en torr bomullsfiber kan skada oss.

Hudavlagringar, avträden och annat smuts man vill få bort från textiler försvinner med moderna tvättmedel i 40 grader
Jamen om det är en skröna så är väl den källan minst lika intressant som bakterielistan du vill ha. Själv kör jag regelbundna 60-program (snabb) på både disk och tvätt, annars börjar diskmaskinen lukta fisk och tvättmaskinen blir luden invändigt.
 
L Liljeros skrev:
Jag kör ett 90 graders nån gång i månaden med tom maskin för att göra rent den med en skvätt maskindisk

Men frågan kvarstår, vilka bakterier är det i kläder (underkläder) som vi behöver tvätta bort som lever och frodas i 40 grader men dör i 60 grader och som när den lever kvar i en torr bomullsfiber kan skada oss.

Hudavlagringar, avträden och annat smuts man vill få bort från textiler försvinner med moderna tvättmedel i 40 grader
Vad är det du efterfrågar? Namn på bakteriestammarna? Och jag har aldrig påstått att de skadar någon det minsta.
Jag tror du har en övertro på "moderna" tvättmedel.
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Luktar på de.
Samt ser på de om man tex skulle ha kört kökshanddukar i 40°C väldigt länge (som en jag "känner") de blir solkiga, aldrig riktigt rena och det märks först efter ganska många tvättar.
Fast sånt hänger ju inte ihop med bakterier.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu pratar vi bakterier som får kläder och lakan etc att kännas mindre fräscha.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det du efterfrågar? Namn på bakteriestammarna? Och jag har aldrig påstått att de skadar någon det minsta.
Jag tror du har en övertro på "moderna" tvättmedel.
eftersom att skrivningen i tråden var att bakterier inte dör vid 40 grader så var frågan relevant ur det perspektivet att det verkar vara bakterier som måste tas död på, enda anledningen till det behovet skulle ju vara att dom skulle vara skadliga annars är det ju en ickefråga?

Nånstans grundar sig diskussionen i bedömningar och synpunkter gällande tvättning som ändå är från en forskare på textilhögskolan, jag bedömer det som en stabilare källa än folks uppfattning att man ska tvätta i 60 grader för ”annars blir det inte rent”
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast sånt hänger ju inte ihop med bakterier.
Finns ju väldigt många olika bakterier. De flesta dör likt legionella vid knappa 60°C.
Sjukhus behöver givetvis vidta alla försiktighetsåtgärder men det hör inte hemma i den här diskussionen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Men, om det luktar mycket sköljmedel är det ju rent?!
 
  • Haha
  • Gilla
JonasJN och 12 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
eftersom att skrivningen i tråden var att bakterier inte dör vid 40 grader så var frågan relevant ur det perspektivet att det verkar vara bakterier som måste tas död på, enda anledningen till det behovet skulle ju vara att dom skulle vara skadliga annars är det ju en ickefråga?

Nånstans grundar sig diskussionen i bedömningar och synpunkter gällande tvättning som ändå är från en forskare på textilhögskolan, jag bedömer det som en stabilare källa än folks uppfattning att man ska tvätta i 60 grader för ”annars blir det inte rent”
Det är kanske dina egna slutsatser, jag håller inte med om de.
Huden är en bakteriebarriär och normalt smutsiga eller illa tvättade kläder skadar givetvis ingen.

Det handlar om lukt och upplevd fräschhet, kläder och handdukar som efter många tvättar fortfarande luktar tyg/fräscht och utan ungen doft.

Ur ett hälsoperspektiv behöver man självklart inte tvätta i 60.
 
  • Gilla
Pezzen och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men, om det luktar mycket sköljmedel är det ju rent?!
Använder sköljmedel som deo, behöver aldrig tvätta. 👍
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Min Siemens IQ700 har det bästa programmet jag haft i någon maskin hittills, Hygien. Kör huvudtvätten vid angiven temperatur längre än vanligt och sköljer extra med högre vattennivå. Tvätten har aldrig varit så ren som med denna maskin och detta program, särskilt sådant som katterna använt där det verkligen märks jämfört med kulörtvätt, t ex. Trots detta tar 40C bara lite över 2 timmar och 60C 2.40, vilket jag är nöjd med.

Kör i princip enbart Hygien för allt utom skjortor och ylle som får sitt eget program.

Maskinen har även knapp för högre vattennivå och 3 extra sköljningar om man skulle vilja mecka, men då får man ju inte längre värmeperiod under huvudtvätten.

60C krävs definitivt vid svårare tvätt.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min Siemens IQ700 har det bästa programmet jag haft i någon maskin hittills, Hygien. Kör huvudtvätten vid angiven temperatur längre än vanligt och sköljer extra med högre vattennivå. Tvätten har aldrig varit så ren som med denna maskin och detta program, särskilt sådant som katterna använt där det verkligen märks jämfört med kulörtvätt, t ex. Trots detta tar 40C bara lite över 2 timmar och 60C 2.40, vilket jag är nöjd med.

Kör i princip enbart Hygien för allt utom skjortor och ylle som får sitt eget program.

Maskinen har även knapp för högre vattennivå och 3 extra sköljningar om man skulle vilja mecka, men då får man ju inte längre värmeperiod under huvudtvätten.

60C krävs definitivt vid svårare tvätt.
Jag har också IQ700 och upplever att den tvättar väldigt rent, blev otroligt stor skillnad när vi gick över till flytande för några år sedan. Har aldrig upplevt att det blir unket oavsett temperatur så länge man torkar det snabbt
 
Jag blir vansinnig över alla dessa tusentals programmöjligheter, tillval och extrafunktioner.
En diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare går utmärkt att tillverkar så att normala personer kan använda dem utan manual. En ratt och knapp räcker.
Idag ska det vara så mycket knappar som möjligt. Gärna 14 olika ljudsignaler också.

Jag har en 15 år gammal electrolux wascator. Kör i princip allt utom lakan på 60 grader. Klart på ca 40 minuter.
Den tjuter inte när den är färdig vilket är det bästa med den.
 
  • Gilla
fullhouse och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns ju väldigt många olika bakterier. De flesta dör likt legionella vid knappa 60°C.
Sjukhus behöver givetvis vidta alla försiktighetsåtgärder men det hör inte hemma i den här diskussionen.
De flesta bakterier dör av tvättmedlet. Det är ju därför som det går bra att diska för hand vid knappt 40 grader med diskmedel och sen äta från tallrikarna utan att bli sjuk.

Om du tycker att din tvätt blir solkig efter 40 graders tvätt så har det inget att göra med bakterier.
Om du tycker att din tvätt luktar unket efter 40 graders tvätt så har det inget att göra med bakterier.
Om du tycker att det upphör efter 60 graders tvätt så är det inte för att fler bakterier dör utan för att den högre temperaturen får bomullsfibrer att släppa ifrån sig partiklar som har fastnat på dem, att luktmolekyler bryts ner och annat liknande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta bakterier dör av tvättmedlet. Det är ju därför som det går bra att diska för hand vid knappt 40 grader med diskmedel och sen äta från tallrikarna utan att bli sjuk.

Om du tycker att din tvätt blir solkig efter 40 graders tvätt så har det inget att göra med bakterier.
Om du tycker att din tvätt luktar unket efter 40 graders tvätt så har det inget att göra med bakterier.
Om du tycker att det upphör efter 60 graders tvätt så är det inte för att fler bakterier dör utan för att den högre temperaturen får bomullsfibrer att släppa ifrån sig partiklar som har fastnat på dem, att luktmolekyler bryts ner och annat liknande.
Ok, jag håller inte med och har helt andra erfarenheter.
Dock håller jag med om att 60°C bidrar till att tvätta bättre och på sikt håller tex handdukar, lakan renare, mindre "solkiga".
Notera dock att denna solkighet kommer efter lång tid, du märker givetvis ingenting efter en tvätt i 40.
Sedan luktar kläderna gott utan sköljmedel eller parfymerade tvättmedel om man kör de i 60.
 
Redigerat:
M
L Liljeros skrev:
Men frågan kvarstår, vilka bakterier är det i kläder (underkläder) som vi behöver tvätta bort som lever och frodas i 40 grader men dör i 60 grader och som när den lever kvar i en torr bomullsfiber kan skada oss.
Så här säger en överläkare i klinisk mikrobiologi, även om vi på forumet har större kunskap såklart😄
"Hon tipsar om att köra normalprogrammet och skippa snabbprogrammet. Bakterierna försvinner lättare ju fler gånger tvätten sköljs. Tvätta i minst 60 grader eller högre. Speciellt saker vi har nära våra kroppar som underkläder, lakan och handdukar."
https://www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.