Hej!
Jag går lite i tankarna om att starta eget men samtidigt trivs jag bra och sköter mig istortsett själv.
Jag har auktorisationen så jag kan göra det.
FÖrdelarna är att jag har fått erbjudande om att bli inhyrd av en annan firma för 500kr/h. Troligtvis har jag en del egna jobb med långt ifrån heltid.
Nackdelarna är ju konjukturen och att jag trivs där jag är. Jag betvivlar att det går att plocka ut 42k/månaden också.😕

Grejen är att det alltid varit en dröm för mig att driva eget, därför hägrar det.

Om jag ska jobba kvar måste jag få tillåtelse att starta bisyssla(blir ju konkurrerande). Vad är oddsen att en stor firma(+200pers) godkänner det?
jag hade velat gå in och ta tjänstledigt/gå ner 1dag/vecka föe att bygga kundkrets och kanske på en 5årsplan etablera mig och sedan säca upp mig när jag byggt upp kapital och kunder.
Jag vill helst avsluta på god fot med firman och strävar efter att inte sno kunder.

Vad är mina alternativ? Någon som varit med om liknande?
 
Vad får dig att tro att din nuvarande arbetsgivare skulle låta dig bedriva konkurrerande arbete samtidigt som du är anställd? Att dom ibland skulle kunna "hyra in" dig är inget att bygga en verksamhet på för du vet ju aldrig om det kommer att bli en eller tusen timmar. Problemet för dig med ett sådant upplägg är ju att du inte vet hur mycket eget jobb du kan ta på dig, och nuvarande arbetsgivare är knappast intresserade om du bara ibland kan stå till tjänst.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Om dom hyr in dig för 500 kr/h så hamnar bara en tredjedel i din ficka, resten är arbetsgivaravgift och skatt.
 
  • Gilla
stefan57 och 4 till
  • Laddar…
Ska du ta ut en lön på drygt 40 000:- kommer det att kosta din firma 60-70 000:- beroende på hur mycket pension du vill spara. Dvs runt 750 000:- per år.
Jobbar du för 500:- i timmen och har sån tur att du får jobba full tid 225 dagar om året så får du 150 000:- över innan kostnader för ekonomihantering, revisor, utbildningar/certifikat, verktyg, bil, etc är betalda.

I verkligheten är det i stort sett omöjligt att komma upp i 100% debiteringsgrad, så du ska ha tur om firman går runt över huvud taget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
L
Det sägs ju att det saknas närmare 30000 elektriker i Sverige och om det stämmer så borde det inte vara så svårt att få jobb, även om det kan ta ett tag att bygga upp en kundkrets. Jag tycker du ska göra ett försök. Glöm bara inte att det är en del administration och bokföring mm. Ta hjälp av nån kompis eller bokföringsbyrå om du är osäker i början. Lycka till!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
När du menar "plocka ut 42,000kr i mån" är det väl före skatt du menar? Isf. ser jag inte det orimliga i ditt resonemang. För att ha en månadslön på 42,000kr så kostar det företaget 55,200kr med arbetsgivaravgift.
Debiterar du 500kr/tim och snittar 170tim/mån så drar du in 85,000kr/mån.

Jag har fd. kollegor som kör egna AB inom mark & anläggning. Dom jobbar i princip enbart som inhyrda på större projekt som varar längre än 6mån. Sista siffran jag hörde var 530kr/tim. Dom kör den ekonomiska biten där dom lägger in arbetstid, timkostnad, bilkostnad, kvitton på verktyg och sånt i en app som går direkt till revisorn. Revisorn sköter även faktureringen. För detta tar hon 1700kr/mån.

Nu finns det väl ingen revisionsplikt längre för mindre företag men 1700kr/mån är det värt enligt kompisarna som enligt uppgift "slipper krångla med massa papper".
 
Är det aktiebolag eller enskild firma du tänkt starta?
Hur mycket lön vill du ta ut efter skatt?
 
  • Gilla
terjevigen
  • Laddar…
Gör en kalkyl där du lägger in ALLA kostnader och inte bara några slumpmässigt utvalda samt en realistisk debiteringsbar tid. Jag skulle gissa att du kanske kommer upp i en ca 6 timmar per dag i debiteringsbart om du siktar på 8 timmars arbetsdag.
Vore det enkelt att få en god lönsamhet skulle det finnas många fler som drev eget.
Och det svåra är inte att göra själva eljobbet utan att sälja in sig själv som ett bättre alternativ hos dom som redan har en "egen" elektriker. Ett alternativ är att vara betydligt billigare men då blir lönsamheten låg och kundkretsen troligen dom lite mer kapitalsvaga som ibland inte kan betala.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Debiterar du 500kr/tim och snittar 170tim/mån så drar du in 85,000kr/mån.
För att snitta 170 timmar i månaden i debiterad tid får man jobba 10 timmar om dagen.
Sen vill man väl att företaget ska betala mer än bara arbetsgivaravgift? Pension och försäkringar t ex.

Men visst går det att få lönsamhet med 500:- i timarvode. Men man får räkna med att jobba hårt och blir man sjuk mer än någon vecka spricker kalkylen.
 
E elmont skrev:
Ett alternativ är att vara betydligt billigare men då blir lönsamheten låg och kundkretsen troligen dom lite mer kapitalsvaga som ibland inte kan betala.
Med ett så lågt arvode gör man inte ströjobb med ställtider emellan, utan man går på större byggen med längre kontrakt.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med ett så lågt arvode gör man inte ströjobb med ställtider emellan, utan man går på större byggen med längre kontrakt.
Och tyvärr så vimlar det inte av den typen av jobb. Har man behov av en "gubbe" till så anställer man oftast en. Oftast hyr man in bara vid tillfälliga/oförutsedda toppar.
 
A
K kanonkula skrev:
Hej!
Jag går lite i tankarna om att starta eget men samtidigt trivs jag bra och sköter mig istortsett själv.
Jag har auktorisationen så jag kan göra det.
FÖrdelarna är att jag har fått erbjudande om att bli inhyrd av en annan firma för 500kr/h. Troligtvis har jag en del egna jobb med långt ifrån heltid.
Nackdelarna är ju konjukturen och att jag trivs där jag är. Jag betvivlar att det går att plocka ut 42k/månaden också.😕

Grejen är att det alltid varit en dröm för mig att driva eget, därför hägrar det.

Om jag ska jobba kvar måste jag få tillåtelse att starta bisyssla(blir ju konkurrerande). Vad är oddsen att en stor firma(+200pers) godkänner det?
jag hade velat gå in och ta tjänstledigt/gå ner 1dag/vecka föe att bygga kundkrets och kanske på en 5årsplan etablera mig och sedan säca upp mig när jag byggt upp kapital och kunder.
Jag vill helst avsluta på god fot med firman och strävar efter att inte sno kunder.

Vad är mina alternativ? Någon som varit med om liknande?
Starta eget. Du har ju drömt om det. Det är bra läge nu också. Behövs mycket elektriker.
 
  • Gilla
Ere och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har fd. kollegor som kör egna AB inom mark & anläggning. Dom jobbar i princip enbart som inhyrda på större projekt som varar längre än 6mån. Sista siffran jag hörde var 530kr/tim. Dom kör den ekonomiska biten där dom lägger in arbetstid, timkostnad, bilkostnad, kvitton på verktyg och sånt i en app som går direkt till revisorn. Revisorn sköter även faktureringen. För detta tar hon 1700kr/mån.

Nu finns det väl ingen revisionsplikt längre för mindre företag men 1700kr/mån är det värt enligt kompisarna som enligt uppgift "slipper krångla med massa papper".
Det är strängt taget en redovisare dina f.d. kollegor har då. En revisor sköter inte bokföringen, hen granskar den. Sen jobbar båda typerna av personer ofta på en revisionsfirma, men det är alltså olika tjänster.

Vad gäller revisionsplikten är det alltså granskningen som numera är frivillig för små AB. Redovisningen måste fortfarande göras, men vem som gör den är upp till företagaren.

Ett par tusen i månaden för de tjänsterna lägger för övrigt nog många gärna om de kan jobba med det de gillar den tiden istället.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
För att snitta 170 timmar i månaden i debiterad tid får man jobba 10 timmar om dagen.
Sen vill man väl att företaget ska betala mer än bara arbetsgivaravgift? Pension och försäkringar t ex.

Men visst går det att få lönsamhet med 500:- i timarvode. Men man får räkna med att jobba hårt och blir man sjuk mer än någon vecka spricker kalkylen.
Kan du inte komma med lite siffror som stödjer dina påståenden istället för att bara skriva emotsägande?

Jag har snittat 164tim årets första 6mån, utan övertid. Då är våren den tid på året med flesta röda dagar, 6st helgdagar.
Med 4 veckors semester har vi 880tim kvar att arbeta resten av året. Det blir 1864tim totalt, eller 932,000kr med 500kr/tim. Månadsmedel blir (1864/11) 169,5tim.

Med semester, pension, arbetsgivareavgifter, sjuklön för 6 dagar, försäkring, utbildning osv. kostar en anställd med 42,000kr/mån i lön, 60,000. Vi debiterar (169x500) 84,500kr/mån. Det ger ett överskott på 24,500kr/mån.
Kalkylark med kostnader för anställning på svenska; totalt 720 907 kronor per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Med semester, pension, arbetsgivareavgifter, sjuklön för 6 dagar, försäkring, utbildning osv. kostar en anställd med 42,000kr/mån i lön, 60,000. Vi debiterar (169x500) 84,500kr/mån. Det ger ett överskott på 24,500kr/mån.
Du måste slå ut överskottet över hela året. Det är ju 1,5 månad per år man inte fakturerar, så det genomsnittliga överskottet i ditt exempel blir 14 000:-.
Sen måste man ta med andra kostnader som utbildning, lokaler, ekonomer, verktyg, etc. Då är man snarare nere på 0:- överskott.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.