Vi är i Kroatien nu. Kört ner med elbil och husvagn. Siktar på 20mil mellan laddstoppen. Ibland blir det mer och ibland mindre.
Från 80-20% ger oss 20mils räckvidd och det tar 2-3h när vi håller 85km/h.
Har kopplat loss varannan gång ungefär men annars är det ganska lite bilar som laddar.
Utan husvagn som vi körde förra året är det hur enkelt som helst.
 
  • Tom parkeringsplats med rad elbilsladdstationer, skogsbakgrund, klarblå himmel, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Crank och 10 till
  • Laddar…
Kollade lite på alternativ för att ladda under semestern om det inte är fri laddning på nya bilen.

Tesla verkar vara billigast men det varierar stort i pris i landet. Ex så är en av de billigaste jag hittat Nacka där man kan komma ner i 3,30kr/kWh. Kollar jag i Norra Sverige är det dyrare. Vilket för mig rimmar konstigt då både mark och el är billigare där uppe. Kan det vara lägre nyttjande som gör att man slår ut fasta kostnader på färre antal kWh?
 
R Rkarlsson skrev:
Det är dyrt att eltanka, hutlöst dyrt. Bränsle följer ändå någon trigger, elpriset på stolpjävlarna följer ingenting utan de ligger kvar på samma hutlösa priser sen i vintras. Den i byn kostade 2,5 kr förra året fram till typ oktober november eller vad de var, sen har den legat stadigt på 5,9kr och de sänker inte den trots elpriset är ofantligt billigare än då.
Det blir solpaneler på min Kangoo EZ om en vecka. 750W på taket med option 2 KW på något rastställe nära någon sjö/camping när solen steker som mest, alternativt och i nödfall på någon betongortsparkering...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu vill jag ta mig till Italien med så få hotellnätter / så lite tidsspillan / så lite trötthet som möjligt. Så det är för mig intressant vad jag skall välja sätta farthållaren på...

Runt 60km/h så blir rullmotståndet lika stort som luftmotståndet på en vanlig bil. Då det flesta elbilar är av SUV modell med lättrullande däck så kanske brytpunkten är ungefär där ändå... Säg att 0.5kWh/mil går till rillmotstånd och 0.5kWh till luftmotstånd.

Då luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten men rullmotståndet propotionerligt så blir rullmotståndet bara kring 1.5kWh/mil vid 160km/h. Bilen drar antagligen mindre än 4.0 i 160 km/h då...

[länk]

Elmotorn antar jag är 90% effektiv oavsett hastighet. Kanske lite lägre i låga hastigheter om det är backigt då farthållaren då envisas med att ladda batteriet i nedförsbackar...
Åkt från Venedig igår till Reutte med besök slottet Neuschweinstein idag på fm. På väg mot Lübeck nu. Enl maken har Tesla-Björn testat optimal hastighet på autobahn till ca 150-160 med fler men korta laddstopp. Ingen trängsel vid laddarna hittills o de ligger tätt kring autobahn. Men en hel del vägarbeten med begränsad hastighet hittills. Inga långa köer idag iaf. Lycka till på resan!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det blir solpaneler på min Kangoo EZ om en vecka. 750W på taket med option 2 KW på något rastställe nära någon sjö/camping när solen steker som mest, alternativt och i nödfall på någon betongortsparkering...
Så vad kan man räkna med att tank med sådant då ?
 
Ni som överlåtit leasingavtal, behöver man verkligen inte göra en besiktning av bilen innan överlåtelsen?
Och går det direkt när man skickar in ansökan?
Tänkte försöka bli av med min bil =)
 
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Ni som överlåtit leasingavtal, behöver man verkligen inte göra en besiktning av bilen innan överlåtelsen?
Och går det direkt när man skickar in ansökan?
Tänkte försöka bli av med min bil =)
Nya leasingtagaren får göra en egen besiktning och kommer ju få stå för alla skador på bilen vid återlämnandet. Inkl en uppsättning utslitna sommardäck, kostnad för besiktning etc.

Jag tog över en Citygo leasing och förlängde den med 6mån. De extra 6mån är billigare än de första 36...
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu vill jag ta mig till Italien med så få hotellnätter / så lite tidsspillan / så lite trötthet som möjligt. Så det är för mig intressant vad jag skall välja sätta farthållaren på...

Runt 60km/h så blir rullmotståndet lika stort som luftmotståndet på en vanlig bil. Då det flesta elbilar är av SUV modell med lättrullande däck så kanske brytpunkten är ungefär där ändå... Säg att 0.5kWh/mil går till rillmotstånd och 0.5kWh till luftmotstånd.

Då luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten men rullmotståndet propotionerligt så blir rullmotståndet bara kring 1.5kWh/mil vid 160km/h. Bilen drar antagligen mindre än 4.0 i 160 km/h då...

[länk]

Elmotorn antar jag är 90% effektiv oavsett hastighet. Kanske lite lägre i låga hastigheter om det är backigt då farthållaren då envisas med att ladda batteriet i nedförsbackar...
Kan bara hjälpa dig med en anekdot, min Tesla M3LR drog 166 ner genom Tyskland, försökte hålla mig till 130km/h men såklart vägbyggen annat sänker ju.
 
Attitudeswe
Långtur med Enyaq i veckan.

23.x i förbrukning på motorväg Göteborg gardemoen, men nere på 14.1 när vi åkte hem genom Sverige.


Övre bilden 82->1% efter snabbladdning 73-69kW (sista sträckan)

Nedre bilden 98->53% på slingriga vägar där man fick bromsa inför många kurvor.

Båda snittahastigheter innehåller nog 5min på "tomgång"

Först 70-80 vägar sen 80-100 vägar i andra etappen... Fullastad bil.
Bild på bilinstrumentbräda med digital display, glasögon ovanpå, inifrån bilen, ingen rörelse, laddningsinformation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital instrumentpanel i bil, hastighet på noll, varningslampor, batteriprocent, resterande räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nya leasingtagaren får göra en egen besiktning och kommer ju få stå för alla skador på bilen vid återlämnandet. Inkl en uppsättning utslitna sommardäck, kostnad för besiktning etc.

Jag tog över en Citygo leasing och förlängde den med 6mån. De extra 6mån är billigare än de första 36...
Jag hittade nu i efterhand vwfinans version. Jag behöver inte "besikta" den, och skulle den nya leasingtagaren vilja "besikta" den så var den kostnadsfri. Nu finns där inte en enda skråma på bilen så det är ju inga bekymmer från min sida, och hade det funnits nån skada hade jag sett till och fixa den till den nya brukaren =)

Så lite mer på fötterna nu, så nu gäller det bara att hitta en som vill ha min id3 och köra vidare med som tycker kostnaden motsvarar nyttan =)

Blev det mycket billigare dina 6 extramånader ?
 
R Rkarlsson skrev:
Jag hittade nu i efterhand vwfinans version. Jag behöver inte "besikta" den, och skulle den nya leasingtagaren vilja "besikta" den så var den kostnadsfri. Nu finns där inte en enda skråma på bilen så det är ju inga bekymmer från min sida, och hade det funnits nån skada hade jag sett till och fixa den till den nya brukaren =)

Så lite mer på fötterna nu, så nu gäller det bara att hitta en som vill ha min id3 och köra vidare med som tycker kostnaden motsvarar nyttan =)

Blev det mycket billigare dina 6 extramånader ?
Jag tycker att ta över ett leasingavtal halvvägs blir som att köpa en begagnad bil för nypris. Det är ju samma månadskostnad i 36 månader även om värdeminskningen inte är linjär. Första månaden ett jättetapp, sedan lite mindre belopp varje månad dom värdet minskar. Och jag får inte välja färg och utrustning. Enda fördelen är om jag vill kortare avtalstid. Eller missar jag något?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tycker att ta över ett leasingavtal halvvägs blir som att köpa en begagnad bil för nypris. Det är ju samma månadskostnad i 36 månader även om värdeminskningen inte är linjär. Första månaden ett jättetapp, sedan lite mindre belopp varje månad dom värdet minskar. Och jag får inte välja färg och utrustning. Enda fördelen är om jag vill kortare avtalstid. Eller missar jag något?
Nej det du får är ju en bil på kortare tid. Plus att du sluppit lägga 20 000 i kontantinsats på den. Du behöver bara lägga 3000 kr i överlåtelseavgift. Jag har gjort enorm förlust men anser att den är på tok för dyr nu.

Fördelen med min bil är väl att den nästan är fullutrustad, fattas bara backkamera och headup typ.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej det du får är ju en bil på kortare tid. Plus att du sluppit lägga 20 000 i kontantinsats på den. Du behöver bara lägga 3000 kr i överlåtelseavgift. Jag har gjort enorm förlust men anser att den är på tok för dyr nu.

Fördelen med min bil är väl att den nästan är fullutrustad, fattas bara backkamera och headup typ.
Är kontantinsatsen en initialt högre hyra, alltså ingenting du får tillbaka? Borde i så fall gå att förhandla med den som tar över avtalet.
På många leasingbilar skrivs extrautrustningen helt av på 36 månader så det är ingen stor fördel eftersom det blir dyrare per månad. Köper man bilen sjunker värdet på viss extrautrustning snabbt, men inte till noll på tre år. Tex vinterhjul.

Headup kan man vara utan, men ingen backkamera känns omodernt. Men kanske bakåtsikten är bra i id3? Eller det räcker med backvarnare.
 
P Pin skrev:
Är kontantinsatsen en initialt högre hyra, alltså ingenting du får tillbaka? Borde i så fall gå att förhandla med den som tar över avtalet.
På många leasingbilar skrivs extrautrustningen helt av på 36 månader så det är ingen stor fördel eftersom det blir dyrare per månad. Köper man bilen sjunker värdet på viss extrautrustning snabbt, men inte till noll på tre år. Tex vinterhjul.

Headup kan man vara utan, men ingen backkamera känns omodernt. Men kanske bakåtsikten är bra i id3? Eller det räcker med backvarnare.
Det är en förhöjd leasingkostnad för att sänka månadskostnaden senare, men nu är den så hög så att det är löjligt och högre kommer den bli. Därför vill jag bli av med den nu =)
Den insatsen bjuder jag dock på, men har sett att där finns folk som vill ha tillbaka den.

Extrautrustningen som inte går att eftermontera bör vara mer eftertraktad för den som vill ha bilen. Jag tog bara en ledig bil, så kunde inte direkt välja till eller bort =)

Backkamera gör varken till, sikten är helt ok och backvarnaren är riktigt bra. En extra kostnad som du säger.
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Nej det du får är ju en bil på kortare tid. Plus att du sluppit lägga 20 000 i kontantinsats på den. Du behöver bara lägga 3000 kr i överlåtelseavgift. Jag har gjort enorm förlust men anser att den är på tok för dyr nu.

Fördelen med min bil är väl att den nästan är fullutrustad, fattas bara backkamera och headup typ.
Min bil har HUD och den är verkligen överskattad och helt onödig faktiskt. Däremot är backkamera en viktig funktion. Skulle tro att det är värdesänkande att inte ha backkamera monterad. HUD däremot påverkar sannolikt inte marknadsvärdet..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.