M m@nge skrev:
Ja då kommer jag bara kunna köra vagnen tom i 80km/h om den har 750kg totalvikt. Synd att min bil bara vägde 1420kg :(

Då är jag alltså tvingad att köra på 650kg totalvikt på obromsat släp. Det blir ju mindre last tyvärr och sen kommer ju galler ”äta upp” lite last också.
Förr när man köpte nytt släp så kunde man välja totalvikten om det inte redan var registrerat. Kostade inget extra. Hur det är idag vet jag inte. Jag skulle välja ett där skärmarna syns i backspeglarna, underlättar när man vill backa rakt om man ser släpet 🙈
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
P
M m@nge skrev:
Oj väger det så mycket? Har du 80cm högt galler?

Vagnen jag funderar på är 250 x 138 så det väger ju lite mindre än på din.
Ja det är 70 eller 80cm högt.
Sen är det ju också skillnad på släp och släp.
Vissa är byggda, även grindarna, av tunn plåt/alu och även grindarna vilket då gör att det blir lättare men samtidigt även vekare.
Mitt är rätt rejält och svetsat.
Sen är det ju ofta att när du har grindarna på så lastar du 'skräp' som väger mindre.
Ska man ha hem virke så plockar man ju av grindarna.

Här passar det även bra att nämna att många billiga släp är veka pga tunt material och ofta då ihoppopnitade isf svetsade.
Titta på hur gångjärn och lås är ditsatta och ta dig en funderare. Men visst priset och hur mycket man kommer använda släpet är viktiga faktorer. Vad vill man lägga.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag köpte ett begagnat släp som på bilden samtidigt som jag köpte hus. Otroligt praktiskt. Enda minuset är att det inte är tipp på det.
250×128 är lastytan.

Bromsat tycker jag klart är att föredra. Det är besvärligt att parkera obromsade släp på lutande underlag då de vill rulla iväg så fort man lyfter av dem av dragkroken.
Vit och grå släpvagn inne i verkstad, däck syns, garageport i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Köp så stort släp som möjligt. Ska man husera ett släp så spelar det mindre roll om det är en halvmeter längre eller ej. Tar endå upp plats.

Jag köpte en rekotrailer 2018. Bromsat, 1350kg axel, nereggat till 1100 så lastar 800kg lagligt. Invändigt mått 145x300.

Som många andra sagt så köper man hus så ska man köpa ett släp. Förstår mig inte på folk som kan lägga en halv miljon på en bil men tycker samtidigt att ett släp för 10-20 tusen är dyrt och onödigt? Har man inte platsen för ett släp så förstår jag men då har man köpt fel hus😆
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har detta släpet, köpte 2017.
Otroligt nöjd trots obromsat. Har aldrig ångrat investeringen på 13,695:-

[länk]

Klarar "allt" med ett lastnät från ClasOhlson.
[länk]

Och några stoppar från Jem&Fix:
[länk]
Precis en sån vagn med galler jag sannolikt köper på måndag, dock benderup, men det är ju samma vagn. Smart med lastnätet, det måste man ju ha :)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Fairlane
Tips, köp stödben. Jag har satt det på vagnen och förutom den uppenbara fördelen att släpet inte tippar om det inte sitter fast i bilen så fungerar det delvis som broms också i lättare backar. Själv har jag ett obromsat släp och förstår inte problemet med att obromsat rullar iväg när man tar av de från bilen. Det finns stopp för det.
Skulle jag köpa bromsat så skulle det bli ett med klar högre totalvikt. Ser inte riktigt poängen med det bromsat 750 kg släp. Problemet är bara att ett bromsat släp på säg 1200kg totalvikt är dubbelt så dyrt som ett obromsat på 750 kg. Ett bromsat 750 kg kostar kanske 5000 kr mer än samma släp obromsat och ger lägre lastvikt.

Sen att man måste ha ett släp ställer jag mig väldigt frågande till. Jag har det och uppskattar det men jag har vänner som haft hus i 20 år som inte har det. De lånar eller hyr när det behövs och för de är det max en gång om året. Då behöver man inget eget släp.
 
  • Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Ja för oss skulle det mest vara nice to have. Hade gärna haft ett släp men när det finns gratis (nåja, nån hundralapp bokningsavgift och försäkring) att hyra/låna så klarar vi oss rätt bra. Däremot om vi hade bytt bort vår Passat till en mindre bil hade vi kanske känt annorlunda.

Tog ett sådant freetrailer släp för en dagstur ner till Hudiksvall idag, bokade från kl 09 imorse (1 juli) till imorgon förmiddag kl 11 (2 juli), dvs mer än ett dygn. Totalkostnad 118kr, varav 49kr reservationsavgift och 69kr försäkring som jag är rätt säker på att man kan skippa om man vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nikasp
Väldigt nöjd med mitt Variant: https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715s3t/

Tyckte det var mest panga för ca 15000 när jag köpte för ett par år sedan. Köpte de lägre gallergrindarna då jag avskyr att aldrig kunna nå in i släpet från fram och sidor med höga. Lånade och hyrde under några år och gillade 60 cm grindar.
 
Finns många bra fabrikat, välj ett med galvat chassie.
Har ett Sävsjö SSEK köpt nytt 2004 och bromsat, 2,5*1,3m. Tycker broms är praktiskt så kärran står stilla, lätt att den kan rulla in i bakluckan annars där jag använder den på lite ojämn mark och t.ex. en grop gör att den trycker till när ett hjul rullar ned i den.
Hitintills enbart bytt några lampor, tryckt i fett i påskjutsbromsen 2-3 ggr.
Bra att dra lite tyngre någon gång/år så bromsen blir motionerad.
Senaste veckorna har fem virkeskörningar gjorts med ca 500 kg/lass och tre med ved.
Besiktad i maj och godkänd utan anmärkning efter 19 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Minimum lastyta är, som många sagt, att kunna lägga en hel byggskiva.
Har själv två 750 kg's :
- Gisebo 1996 med hel kåpa. Haft den sen den var ny.
- Thule 2012 med galler. Utköpt från mack varit hyrkärra.
Det är stadigare kärror än många budgetvarianter. Men köper man begagnat som min gallerkärra får man räkna med att dom gått "hårdare".
Skulle aldrig klara mig utan dom. Med husen i min presentation, och en biodling med ett dussintal bigårdar, så går släpen kontinuerligt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Är väl oftast längden som jag har lite problem med. Så här såg virkeslassen ut men med lite planering av olika längder så fungerar det med "acceptabelt" kultryck. Och en regel baktill som har stöd på både flakbotten och sidolämmar.
Släpvagn lastad med trä, kopplad till bil, i grönskande område under dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Köp! Det är super att ha ett släp när man har hus 👍
Jag köpte också ett Fogelsta och valde att regga det som 650 kg släp enligt tidigare diskussion här i tråden. Billigare att få böter för överlast än att köra med fel släpkärra var det någon som sa till mig... 😉
Jag är förnöjd med min Fogelsta, har inget negativt att säga om den såhär 5 år senare 👍
 
A AndersS skrev:
Är väl oftast längden som jag har lite problem med. Så här såg virkeslassen ut men med lite planering av olika längder så fungerar det med "acceptabelt" kultryck. Och en regel baktill som har stöd på både flakbotten och sidolämmar.
[bild]
Finns det en anledning till att du inte fällde ner lemmarna för att få ner tyngdpunkten?
 
Det är svårare att spänna fast (låga) saker som ligger innanför lämmarna om man inte har öglor på insidan eller i golvet.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.