P Pin skrev:
Billånet måste amorteras minst i takt med värdeminskningen.
Inga vanliga billån amorteras i takt med värdeminskning. Det gör det desto mindre om man lägger in det i något bolån.
Om man inte väljer att amortera mer.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu äger ts en volvo från 2014 som på blocket ligger på ca 120-140 tusen. Så långt ifrån 300.

Men folk får ju göra vad de vill, jag står självklart fast vid att en bil som blir värdelös efter x-xx år (förbrukningsvara) inte bör läggas på ett bolån om man har det.

Men visst, har folk karaktären att betala av bilen inlagd i bolånet på 1-2 år kan det vara en sak, verkligheten i de flesta fall är en annan tyvärr.

Sen tyvärr har väl ts tagit billånet ganska nyligen då han fått en av de sämsta räntorna man nånsin kan få för ett bilköp.
Det är inget billlån men ett privatlån då jag köpte bilen av privat person. För 15 månader sen låg räntan på 7.32% men det höjdes till 9,8%
 
  • Wow
  • Ledsen
vcx och 2 till
  • Laddar…
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Jag undrar lite vad du lägger för värdering i ”bättre ekonomi”, alltså vad är det du vill uppnå? Är det ett stort sparkonto du är ute efter? Placerar du på börsen eller kör du sparkonto? Vad är det du vill ha pengar till?

Och vad är en dräglig levnadsstandard för dig? Jag tjänar bara lite mer än dig, och jag vill inte heller byta jobb för jag trivs så jäkla bra. Men jag skulle inte säga upp mitt Netflix, Spotify, Playstation plus eller sånt för det vill jag ha för att trivas i min vardag. Skulle inte heller göra mig av med katterna, eller sluta med restaurangbesök då och då.

Har bra koll på min ekonomi och kan spara varje månad, det är bra (trygg) ekonomi för mig, men jag undrar hur du tänker?
Jag vill uppnå att ha pengar över dagen innan lönen kommer. Kunna handla tacos dagen innan lön, kunna tanka bilen innan lön, kunna åka till simhallen innan lön osv. Ha några tusen kvar innan lön helt enkelt plus kunna spara pengar för där ekar de tomt.. vill kunna betala direkt istället för att ta bilverkstans på faktura o betala när lönen kommer. Behöver barnen nya skor vill jag kunna köpa de direkt och inte behöver vänta till barnbidrag eller lön

Jag går inte back de löser sig alltid ekonomiskt efter lite om och men
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Det är inget billlån men ett privatlån då jag köpte bilen av privat person. För 15 månader sen låg räntan på 7.32% men det höjdes till 9,8%
Då är mitt bästa tips. Kolla runt på alla möjliga banker, du kan troligt pruta lite =) Var aldrig trogen någon bank om de inte kan erbjuda dig något.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då är mitt bästa tips. Kolla runt på alla möjliga banker, du kan troligt pruta lite =) Var aldrig trogen någon bank om de inte kan erbjuda dig något.
Bäst ränta hittills är 8,32 genom lendo, kollade med Sambla med men inte fått svar än.. får se om jag får bättre ränta där eller om jag tar erbjudandet på 8,32
 
N Nikelasson skrev:
Bäst ränta hittills är 8,32 genom lendo, kollade med Sambla med men inte fått svar än.. får se om jag får bättre ränta där eller om jag tar erbjudandet på 8,32
Ring, jämförelsesidor är bra. Men du kan få erbjudande om du ringer bankerna med.
 
N Nikelasson skrev:
Jag vill uppnå att ha pengar över dagen innan lönen kommer. Kunna handla tacos dagen innan lön, kunna tanka bilen innan lön, kunna åka till simhallen innan lön osv. Ha några tusen kvar innan lön helt enkelt plus kunna spara pengar för där ekar de tomt.. vill kunna betala direkt istället för att ta bilverkstans på faktura o betala när lönen kommer. Behöver barnen nya skor vill jag kunna köpa de direkt och inte behöver vänta till barnbidrag eller lön

Jag går inte back de löser sig alltid ekonomiskt efter lite om och men
Om du betalar före eller efter lön, kontant eller faktura gör ingen skillnad i långa loppet. Jag håller med dig om att du bör ha pengar kvar när månaden är slut.
 
R Rkarlsson skrev:
Inga vanliga billån amorteras i takt med värdeminskning. Det gör det desto mindre om man lägger in det i något bolån.
Om man inte väljer att amortera mer.
Ja om man tar det som bolån är det lätt att ”glömma” att amortera. Med tiden har man belånat hela huset och har den senaste bilen kvar som begagnad och värd en bråkdel av det som belånats.

Amorteras inte vanliga billån i rimlig takt? Om inte hur lyckas bilhandlaren kränga en bil nästa gång om skulden är större än bilens värde?

Själv tog jag minimalt billån endast för att då fick jag två års fri service och förlängd garanti. Betalade av det så snabbt det gick med de villkoren vilket var 24 månader. Räntan var betydligt lägre än värdet på garantin och servicen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja om man tar det som bolån är det lätt att ”glömma” att amortera. Med tiden har man belånat hela huset och har den senaste bilen kvar som begagnad och värd en bråkdel av det som belånats.

Amorteras inte vanliga billån i rimlig takt? Om inte hur lyckas bilhandlaren kränga en bil nästa gång om skulden är större än bilens värde?

Själv tog jag minimalt billån endast för att då fick jag två års fri service och förlängd garanti. Betalade av det så snabbt det gick med de villkoren vilket var 24 månader. Räntan var betydligt lägre än värdet på garantin och servicen.
Det är därför jag är emot att lägga bilar och allt annat skit på sitt bolån, då folk med all sannolikhet inte kommer öka amorteringen utan är nöjda med nån hundring extra i månaden.

Alla ggr jag tagit billån, vilket är kanske 3 eller 4 så har alla bilfirmor lagt upp det på minst 60 månader, hade kunnat välja längre på nån (till vilken nytta?)
Värdeminskningen på senaste bilarna har gått betydligt snabbare ner än vad lånet skulle ha gjort.
Och jag tror dessvärre att folk väljer så låg månadskostnad de bara kan på sina bilar.

Sista jag tog på var ju en i40, fick även sån där blufförsäkring, som inte täckte något överhuvudtaget :p Nu var det via resurs och jag löste lånet fortast möjligast.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Sålde bilen, valde bilpool istället, minst 3k i lägre kostnader på enbart fasta kostnader!
 
Vad gäller försäkringar: försäkra dig inte mot några risker som du kan klara själv, försäkringar är till mot katastrofala förluster. Välj maximal självrisk.

Men som regel gäller ju att om du vill ha mer pengar kvar när månaden är slut, så gör av med mindre pengar. Jag hörde "jag vill ha mer pengar kvar, men jag tänker inte dra ner på X och Y och Z". I grund och botten är det bara en prioriteringsfråga, vill du ha pengar kvar mer än du vill göra av med dem på X, Y, eller Z?

Att börja fundera på hur man optimerar fasta kostnader är att börja i fel ände. Gör först en budget så du vet var varenda krona går, gå sedan igenom utgifterna och dela in i "wants vs needs". Fundera på vilka utgifter som är viktigare än att spara pengar.

Att tjäna mer pengar hjälper förstås, men det är väldigt lätt att låta omkostnaderna krypa upp i samma fart. Hur mycket man än tjänar så måste man alltid ha koll på utgifterna...

Sedan håller jag med, som andra har sagt, att om du behöver ta ut ett lån för att handla nåt (möjligtvis med undantag av ett hus) så har du inte råd att handla det. (Sedan kan det ju vara så att även om du har råd så är det mer optimalt att låna, det är en annan sak.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
Mitt tips är att ringa runt och pruta. Ofta behöver du inte byta leverantör.
Jag ringde Vattenfall och fick direkt rabatt på köpt el och abonnemang. Samma som dom erbjöd nya kunder. Jag har varit kund hos dom i många år.
Sen brukar jag ringa Telia varje år och pruta på fiber och tv. Får alltid samma pris som dom erbjuder nya kunder.
För några år sedan ringde jag telefonbanken hos min dåvarande bank och bara frågade vad dom kunde göra på räntan. Fick direkt rabatt och behövde inte byta.
Det är bra att undersöka lite innan man ringer. Då kan man berätta att konkurenten erbjuder "detta" o fråga om dom kan matcha det eller göra något åt priset. Brukar även säga att jag annars är nöjd o gärna stannar.
Brukar även vara trevlig. Det kommer man mycket längre med än att hota.
Annars är mitt tips att ha så få fasta utgifter som möjligt. Då kan man istället unna sig något när det finns pengar över.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Räntor kan man alltid pruta på. Fick ner min på bilen till 1,6% när den aviserade räntan låg på 3,95% (många år sedan nu). Börjar bli dags för det på bilen med. Räntan har mer än dubblats sedan jag köpte den för lite mer än ett år sedan.
Jag sålde för övrigt min lilla dieseldrivna pendlarbil under "bränslekrisen" och köpte en då 3 år gammal Renault Zoe. Bilen med nybilsgaranti fortfarande kvar även detta året ut, kostar 300kr mer i månaden än vad bara dieseln kostade för pendling. Lägger ca 200-250/mån på laddning, pendlar 7 mil per dag.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M
N Nikelasson skrev:
Jag vill uppnå att ha pengar över dagen innan lönen kommer. Kunna handla tacos dagen innan lön, kunna tanka bilen innan lön, kunna åka till simhallen innan lön osv. Ha några tusen kvar innan lön helt enkelt plus kunna spara pengar för där ekar de tomt.. vill kunna betala direkt istället för att ta bilverkstans på faktura o betala när lönen kommer. Behöver barnen nya skor vill jag kunna köpa de direkt och inte behöver vänta till barnbidrag eller lön

Jag går inte back de löser sig alltid ekonomiskt efter lite om och men
Inga orimliga önskemål alls! Vad du behöver är alltså ett sparkapital och i första hand en buffert.

Jag föreslår som tidigare att du försöker öka inkomsterna, med din lön så har du bra utväxling på några extra tusenlappar in i månaden, och det viktigaste - den ökade inkomsten skall inte gå till löpande utgifter! Använd den till att bygga buffert och att amortera ner billånet så slipper du den utgiften och kan flytta över den kostnaden till att bygga sparande istället för att ge bort pengarna i ränta.
 
A Alexn72 skrev:
Är det nån som vet vad syftet med tråden var....?
Att skryta om hur man tjänar mer pengar än vad någon människa behöver genom anekdoter och överdrifter?

Tidigare var det några som tipsade om att betala av bolån och det är typ världens sämsta tips för någon som har ont om cash idag. Det är inte storleken på bolånet som ger konkurs, det är avsaknaden av likvida medel att betala med som ger nådastöten. (Det är inte riktigt så svartvitt om man inte ligger riktigt lika illa till, men att ge banken sina sista slantar för att få ner bolånet 10% är ekonomiskt självskadebeteende )
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.