En bekant köpte nyss en Bosch tvättmaskin. Vanligt 40gradera bomullsprogram, utan eco, 3h 25min !! Helt galet! Antagligen EU direktiv att de ska förbruka mindre vatten o resultatet blir längre tvättar o h mer slitage på kläderna. Snabbprogrammet endast upp till 30 grader.

Någon som vet hur man gör snabba 40-60 graders tvättar? Dvs mer vatten i maskinen. Ska man aktivera "extra smutsig tvätt" ? ...eller innebär detta ännu längre tvättar?

Samma fråga gäller dunkuddar som kräver mycket vatten. Du kuddar väger ju inget så maskinen tror att det är lite tvätt, o kanske minskar vattnet därefter.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det är ju det vanliga på nya maskiner, även vår AEG.
Vi har ett program som heter OKO Power som går på runt timmen och kan köra 30-60 grader.

Man kan även i vår maskin skapa egna "program" genom att välja till, eller bort, funktioner.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
boschkenta
På min bosch tvättmaskin finns en knapp för att snabba på oavsett program... ser ut som ett tidtagarur tror jag. Maskinen visar aggressivt att mer vatten och el kommer förbrukas dock 🙄
 
  • Gilla
Frasse99
  • Laddar…
Har Electrolux. Finns knapp för att minska programmet i ett par steg. Tror kortaste 40-tvätt är strax över timmen. Syntet är väl strax under timmen.

Mer vatten om det inte finns knapp för det är väl bara att hälla i mer vatten med en hink? Ett ner i tvättmedelsfacket när maskinen fyllt klart själv.
 
  • Gilla
Graffen och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag har en knapp för extra vatten och extra snabb på min Bosch. Kan köra på 1:06 med Speed perfekt utan att välja till extra vatten. (Detta är alltså med bomulls programmet)
Tvättmaskinsdisplay, visar programtid, vattentemperatur; WiFi-aktiverad, SpeedPerfect-funktion markerad, "Made in Germany."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min maskin har även ett helt eget program för täcken som jag kör för kuddarna.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
....Helt galet! Antagligen EU direktiv att de ska förbruka mindre vatten o resultatet blir längre tvättar o h mer slitage på kläderna...
Mer slitage behöver det inte bli, går maskinen långsammare och mindre varv totalt så skulle jag säga att slitaget blir mindre..
Tänk själv en tallrik med intorkad ketchup.
Ska du få den ren på 20sekunder så får du skrubba ordentligt.
Kan du lägga den i blöt 2h först så kan du nästan skölja bort ketchupen sen.
 
  • Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
Känns som att maskinerna borde anpassas efter lokala marknaden, i Sverige är ju det sällan så att mängden vatten är ett problem medans att förbruka mer energi kan vara negativt. Tycker det är samma idioti med snålspolande WC slutar ju bara att man måste spola flera gånger istället.
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Mer slitage behöver det inte bli, går maskinen långsammare och mindre varv totalt så skulle jag säga att slitaget blir mindre..
Tänk själv en tallrik med intorkad ketchup.
Ska du få den ren på 20sekunder så får du skrubba ordentligt.
Kan du lägga den i blöt 2h först så kan du nästan skölja bort ketchupen sen.
men de går inte långsammare bara längre
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror absolut inte att det totalekonomiskt är rätt att tvätta länge i låg temperatur.
Kom en rapport på det för något år sedan. Som jag inte riktigt hittar nu men läs följande.

[länk]
nimoverken är duktiga
det jag ser som det stora problemet är att inga bakterier dör i lägre temperaturer och tvätten kommer att lukta mera
 
  • Gilla
  • Älska
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Känns som att maskinerna borde anpassas efter lokala marknaden, i Sverige är ju det sällan så att mängden vatten är ett problem medans att förbruka mer energi kan vara negativt. Tycker det är samma idioti med snålspolande WC slutar ju bara att man måste spola flera gånger istället.
EU bestämmer efter folkomröstningen 1994 vad du skall göra, hur du tvättar diskar torktumlar och vilka gurkor och bananer du skall köpa bla.. samt elpriset förstås
All kritik mot EU är befolkningsfientligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Nyfniken och 23 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]
för ovanlighetens skull har radron nästan rätt
 
Maria T
Har en 15 år gammal Mièle; innan dess tre olika maskiner på 7 år (nån Asko, en Sverigetvätten och ytterligare en som jag inte minns namnet på, alla under garantin = alla urusla maskiner. Är allvarligt fundersam över hur det kommer att bli när vi tvingas byta ut denna trotjänare som dels har snabbprogram på 40 grader (tar 45 minuter) och en 60-graders tvätt tar runt 90 minuter (väger, så ibland 70 minuter).
När jag tvättar kanske jag vill köra 3 maskiner, ibland 4, på en kväll efter jobbet och det kommer inte funka med nyare maskiner av vad jag kollat nu, Hoppas det ändras till jag behöver byta ut nuvarande.
(en OT- gällande diskmaskin så har jag en Siemens som kom med huset, nybyggt 2001. Den funkar ännu klockrent, dock kör vi kanske en gång varannan vecka så den är ju inte utmattad precis. Maskinen har tre program - svårt smutsad (symbol med grytor), normal användning och lätt - har nog kört det där grytprogrammet 2 ggr under 22 år.... det snabbaste tar ca 70 minuter och funkar jättebra. Så jag gissar att jag har ångest över när diskmaskinen säger tack och goodbye! Även om den sällan används så kommer den vara saknad.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror absolut inte att det totalekonomiskt är rätt att tvätta länge i låg temperatur.
Kom en rapport på det för något år sedan. Som jag inte riktigt hittar nu men läs följande.

[länk]
Min vanliga käpphäst: Köp kvalité, vård&underhåll, behåll länge.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.