J
Hej



Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)

Det gäller fastigheten våran i Mörlunda socken.

Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)

Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?

Alltså det gäller tomtgräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
ser något konstigt ut med våran grind också.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
 
  • Ett hus med veranda, solpaneler, en gräsmatta, en grind med röda markeringar, staket, och en presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss med mått, möbleringsplan, väggsektioner, färgmarkeringar, teknisk ritning eller layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Vinkeln på det vita staketet från er grindstolpe ser ju inte ut att matcha mot kartan, om det är för att man flyttat in er grindstolpe på tomten eller om er granne lagt beslag på en del av väg grenen ska jag hålla osagt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Börja med att försöka hitta gränsrören.
 
  • Gilla
SarB och 6 till
  • Laddar…
Vad är det ni uppfattar som fel förresten?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kontakta kommunens mätningsavdelning eller en privat mätningsfirma, så kan de visa var gränsen går mot några tusenlappar.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Börja med att försöka hitta gränsrören.
Enligt kartan är de ”rg”, rör i gjutning. Leta betong.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 5 till
  • Laddar…
P
Det är inte så att tomtgränsen sträcker sig en meter utåt till ? Till asfalten alltså.
Detta tanke på att avstycknings kartan är rak i nerkant men bilden visar en diagonal.
Finns rören i eller under den gjutning som man ser i nerkant kanske.
Sen kan man ju mäta sig från ett rör som man hittar. Det längs till höger kanske och sen backa åt vänster
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ser väl inte helt tokigt ut, men perspektiv på foto kan bli missvisande.
Trädgård med hus, ritning, konstruktion, markeringar i rött och gult, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incoog och 3 till
  • Laddar…
Jag tolkar det snarare som mina fula blå streck.
Grinden har geome-triska former, lantlig villa i bakgrunden, tecknade linjer och figurer överlagrade på foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs att grinden är indragen från gränsen mot vägen gör att man ska kunna öppna den utan att stå i vägen.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Min vita linje är tänkt att gå hela vägen till husets farstus kant (den punkten finns ju på kartan).
Drar man en linje därifrån med hänsyn till perpektivfelet ett foto normalt har så ser det ut som att TS staket faktiskt står på grannens mark.

Sen har du rätt i att det verkar som att det vita staketet står snett in på marken och din blå linje skulle kunna visa var gränsen egentligen är?
Ett flyg/satellit-foto skulle troligen hjälpa.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonny L och 2 till
  • Laddar…
Gränsmarkeringarna har förmodligen hamnat under gatan.

Satellitbild av bostadsområde med hus, vägar och grönska, markerat platsintresse med röd symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
wildeside
J James1960 skrev:
Hej



Skulle vi kunna få hjälp med en tomtegräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)

Det gäller fastigheten våran i Mörlunda socken.

Om man jämför den nuvarande tomtegräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtegränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)

Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?

Alltså det gäller tomtegräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
ser något konstigt ut med våran grind också.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
Om det bara är färgen på grinden det gäller så är det inte enklare att komma överens med grannen om lämplig kulör och måla om grinden.
Att lägga ut en massa energi, pengar och eventuellt skada relationen till grannen för att hävda sin rätt att ha en vit grind är nog bara en förlust i alla avseenden.
Om det är mer orsaker varför gränsen ska fastställas så är det bara att kämpa på.
Ta ut lantmäteriet för fastställa tomtgränserna om ni inte kan komma överens.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
harry73
Jag håller med om att perspektivet är missvisande.
Tittar jag på flygbilder med fastighetsgränser inlagda, ser jag följande
Satellitbild över byggnader och träd, med geometriska mätlinjer och nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då verkar nästan den hela sneda delen av staketet tillhöra grannen. Nogrannheten av gränsen ligger på 0,25m, så den är rätt så bra.
Tittar jag i google streetview verkar det som att vedhögen i bilden ligger lite över fastighetsgränsen och ni inkräktar lite på grannens fastighet.
Snöigt landskap, röda hus, trädgårdar, rostigt staket, asfalterad väg, tydliga gatuvy-ikoner, och delvis smält snö.

Mitt förslag är att du gör som grannen säger, eventuellt kan du återställa hela den sneda delen för att det ska se enhetligt ut, och sedan hoppas du att grannen inte vill ha tillbaka sin mark (om det nu stämmer att staketet står lite fel)
 
  • Gilla
Rob em och 1 till
  • Laddar…
Jag är förvirrad, är TS fastighet A eller B?
 
  • Gilla
b8q och 6 till
  • Laddar…
harry73
TS borde vara A och grannen B, så uppfattar jag det i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.