A
T TypRätt skrev:
Lär dig lite programmering och tjäna det dubbla och du kan jobba på distans. Lär du dig även att använda AI som verktyg kan du nu säkert kamma hem en lön på 4-6 gånger det.
Programmering är bara vanligt lönearbete, inte kan en leva på det 2023. Gör som Chris Gardner istället. Gör du lite bra moves kan du säkert kamma hem en vinst på 4-6 gånger de 70 miljoner dollar han beräknas ha.


----------------

Den här tråden startade som en off topic diskussion i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegen-till-baettre-ekonomi.492137/
/Moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Programmerare kommer ersättas av AI så ingen bransch att satsa på långsiktigt.
Att kunna använda en AI som hjälp är nog rätt troligt men det är ju några fler steg runt själva kodandet som en AI i dagsläget inte hjälper dig med. Lite som att du kan ha en grävmaskin som gräver en grop. Men att gå från att "vi behöver nog en grop" till att ha den är grävd och klar är det ju några fler steg än bara tänka tanken.
 
  • Gilla
MrX2 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att kunna använda en AI som hjälp är nog rätt troligt men det är ju några fler steg runt själva kodandet som en AI i dagsläget inte hjälper dig med. Lite som att du kan ha en grävmaskin som gräver en grop. Men att gå från att "vi behöver nog en grop" till att ha den är grävd och klar är det ju några fler steg än bara tänka tanken.
Fast någon som blir utvecklare efter 2 veckors kurs är nog lättare att ersätta med Chat GPT :p
 
  • Gilla
Quartto och 7 till
  • Laddar…
D
T TypRätt skrev:
Att kunna använda en AI som hjälp är nog rätt troligt men det är ju några fler steg runt själva kodandet som en AI i dagsläget inte hjälper dig med. Lite som att du kan ha en grävmaskin som gräver en grop. Men att gå från att "vi behöver nog en grop" till att ha den är grävd och klar är det ju några fler steg än bara tänka tanken.
Det förstår förstås alla, alla kan inte ersättas men 80% av dagens köttmassa kan säkerligen ersättas i förlängningen. Det är bara inse.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Lär dig lite programmering och tjäna det dubbla och du kan jobba på distans. Lär du dig även att använda AI som verktyg kan du nu säkert kamma hem en lön på 4-6 gånger det.
Jobb som ger närmare 60 000 brutto efter att man "lärt sig lite programmering"? De jobben får du gärna länka till...
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 14 till
  • Laddar…
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du verkar ju nästan lite korkad.
Ska vi rationalisera bort/utlokalisera de 40% läget betalda jobben menar du?
Även om jag tjänar betydligt mer än TS så inser jag att det finns väldigt många viktiga jobb med löner runt 25-35tkr.
Du verkar då vara ett exemplar själv, vilket ju bevisas vad vilka som gillar ditt inlägg, det vanliga gänget med missunnsamma vänsterstövlar, förlorare och andra allmänna kork-skallar!

Var skriver jag att de lägst betalda jobben inte är viktiga? Att hitta på åsikter åt andra och sedan förfasa sig över dem är det bara slödder som politiker som håller på med, sänk dig inte till den nivån!

Att det är väsentligt att jobba på intäkterna och inte bara försöka gneta sig rik borde de flesta åtminstone normalbegåvade förstå. Tråden heter faktiskt "Vägen till bättre ekonomi" och den består av två delar: inkomster och utgifter, man börjar med att angripa det som är enklast, därefter tar man det svårare. Sedan så kan man ju ha olika prioriteringar i livet och höga inkomster är långt ifrån det viktigaste, men att ha god ekonomi och en rejäl sparad slant som avkastar underlättar väldigt mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast någon som blir utvecklare efter 2 veckors kurs är nog lättare att ersätta med Chat GPT :p
2 veckor! fuck that, några klipp på youtube o sedan är du golden, bara att uppdatera Linkedin o skriva in något nytt fluffigt som "AI system integrator"/"AI utilization enhancer"/"Neural constructor" kan komma på många nya ord här känner jag. =) Se till att uppdadera din bild till en som är gjort av Midjourney för att förstärka det hela lite.

Men för att vara lite seriös så tror jag absolut att det finns en rätt god framtid som AI konsult om man har starka grunder idag och vill brädda sig inom nya områden.
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hehe atomlab är lite speciellt :)
Well well. Inte kasta sten i glashus nu med att kasta ut sig att vara speciell. 😅
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag får ut mer netto än vad du får ut brutto 🤣
Varken dina bolagssiffror eller deklaration säger det men sålänge alla är glada och mätta i magen så är jag iaf glad (kärlekshjärta emoji)
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Well well. Inte kasta sten i glashus nu med att kasta ut sig att vara speciell. 😅

Varken dina bolagssiffror eller deklaration säger det men sålänge alla är glada och mätta i magen så är jag iaf glad (kärlekshjärta emoji)
Då har du stalkat fel person för inkl utdelning drar jag långt över dig. Men det är klart du kanske har sjuka inkomster på din ISK

Edit: du har stalkat fel person för du påstår jag tar ut lön under brytpunkten, vilket jag inte gör, men borde iof.
 
  • Haha
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då har du stalkat fel person för inkl utdelning drar jag långt över dig. Men det är klart du kanske har sjuka inkomster på din ISK

Edit: du har stalkat fel person för du påstår jag tar ut lön under brytpunkten, vilket jag inte gör, men borde iof.
Komik!!!
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då har du stalkat fel person för inkl utdelning drar jag långt över dig. Men det är klart du kanske har sjuka inkomster på din ISK

Edit: du har stalkat fel person för du påstår jag tar ut lön under brytpunkten, vilket jag inte gör, men borde iof.
Du måste väl ta ut såpass lön, annars kan du ju inte ta utdelning på 400k ?

mitt bästa år var 2019, då var min deklarerade bruttoinkomst lika hög som ditt företags årsomsättning 2022 😉
 
D Dilato skrev:
Du måste väl ta ut såpass lön, annars kan du ju inte ta utdelning på 400k ?

mitt bästa år var 2019, då var min deklarerade bruttoinkomst lika hög som ditt företags årsomsättning 2022 😉
Har anställda så skulle kunna ta ut mycket mindre än vad jag gör. Så länge jag uppfyller huvudregeln
 
H HenrikHuslöse skrev:
En så låg inkomst antyder att du är pensionär/student/sjukskriven eller arbetslös. Då är inte tid pengar och kostnader som bil faller bort.

Jag tror att många med låga inkomster inte förstår hur bra yrkesarbetande tjänar och omvänt förstår inte högavlönade hur dåligt de med lägst inkomster har det.
Sverige har ju iof sjukt låga löner. Brytpunkten för att man ska räknas som höginkomsttagare går redan vid 52k och då höjdes den ganska rejält från 2022
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Medianlönen i Sverige 2022 var 34 tusen så allt under detta får man se som låginkomsttagare.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige har ju iof sjukt låga löner. Brytpunkten för att man ska räknas som höginkomsttagare går redan vid 52k och då höjdes den ganska rejält från 2022
Med din egen logik borde brytpunkten gå vid 34'. 👏
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Med din egen logik borde brytpunkten gå vid 34'. 👏
Varför skulle brytpunkten för höginkomstagare gå vid medianen. Det är ju medelinkomstagare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.