D DaDolly skrev:
Du får nog förklara varför du har ränta på 9%!?
Men är det verkligen räntesatsen som är 9.___ Är det inte den faktiska kostnaden per månad?

Om det verkligen är räntesatsen så finns det ju massor att göra där.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
N
Betala av eller åtminstone amortera ner lån är det absolut bästa du kan göra.

Minimera bilkörningen eftersom en V70 inte tillhör de snålaste.
Själv bytte jag bort en bil som kostade 5000:- per år i skatt mot en som kostar 360:-. Även betydligt billigare i försäkring.
Skillnaden i förbrukning inte så jättestor. 0,5 l bensin/mil istället för 0,65 l/diesel.
Bilförsäkringen kollar jag priser på en gång per år.

Vad gäller telefoni kör jag med Halebop Go (kontantkort). Ingen fast avgift alls utan man tankar på med valfri summa. Samtal kostar 2:-/st. oavsett längd. Sms 50 öre/st. Surf tankar man på separat men jag surfar nästan uteslutande via wifi hemma.
Jag tillhör den där kategorin som kan lämna hemmet utan att släpa med telefonen eller snarare - jag tar sällan med den.

Djurmat - klart billigast att köpa på nätet typ Zooplus/Bitiba/Vetzoo och faktiskt på ÖoB om man vill handla i butik.
 
  • Arg
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är det verkligen räntesatsen som är 9.___ Är det inte den faktiska kostnaden per månad?

Om det verkligen är räntesatsen så finns det ju massor att göra där.
Luktar ju blancolån, inte bolån.

Och då verkar 9 procent vara helt normalt numera.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
Förstår mig inte på folk som tar lån utöver bolån.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstår mig inte på folk som tar lån utöver bolån.
Konstigt utalande från en som troligen iaf är lite insatt i börsen.

3mille cash in på börsen. Årlig avkastning 6-12%
Lånar till en bil, båt eller vad det kan vara med 1.25% ränta. Dessutom med ränteavdrag om man spelar sina kort rätt. Enkel ekvation.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
johanxx_ och 6 till
  • Laddar…
S
A atomlab skrev:
Konstigt utalande från en som troligen iaf är lite insatt i börsen.

3mille cash in på börsen. Årlig avkastning 6-12%
Lånar till en bil, båt eller vad det kan vara med 1.25% ränta. Dessutom med ränteavdrag om man spelar sina kort rätt. Enkel ekvation.
Vart har du kunnat få lån på 1.25% som inte är bolån? :O
 
  • Gilla
  • Wow
GYogytorna1 och 6 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Luktar ju blancolån, inte bolån.

Och då verkar 9 procent vara helt normalt numera.
Om TS beskriver vilka lån hen har och för vad så är det kanske enklare för oss att komma med förslag på besparing .
Finns bolån/bilån ? Etc.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vart har du kunnat få lån på 1.25% som inte är bolån? :O
Nu är det såklart svårt. Men absolut inga problem att få det när ränteläget såg annorlunda ut.
 
  • Wow
  • Haha
Kvackatore och 3 till
  • Laddar…
S
A atomlab skrev:
Nu är det såklart svårt. Men absolut inga problem att få det när ränteläget såg annorlunda ut.
Hur då? :O
Bolånen låg väl därikring, vilka andra lån fanns till sån ränta?
 
  • Gilla
  • Wow
GYogytorna1 och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Konstigt utalande från en som troligen iaf är lite insatt i börsen.

3mille cash in på börsen. Årlig avkastning 6-12%
Lånar till en bil, båt eller vad det kan vara med 1.25% ränta. Dessutom med ränteavdrag om man spelar sina kort rätt. Enkel ekvation.
Du får inga blancolån för 1.25% ränta. Jag hade som bäst 0.9% ränta i bolån när räntorna var som bäst.

Med dina 75 papp i månaden före skatt dessutom så tar det ett tag att dra in 3 millar att lägga på börsen
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 2 till
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Om TS beskriver vilka lån hen har och för vad så är det kanske enklare för oss att komma med förslag på besparing .
Finns bolån/bilån ? Etc.
Det gäller ett privatlån då jag köpte bilen privat.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Det gäller ett privatlån då jag köpte bilen privat.
Blir en väldigt dyr bil med 10 procent ränta
 
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
S
N Nikelasson skrev:
Det gäller ett privatlån då jag köpte bilen privat.
Privatlån som ett lån av en bekant? :O
 
N Nikelasson skrev:
Det gäller ett privatlån då jag köpte bilen privat.
Bor du i hyresrätt eller kan du flytta över lånet till ett bolån istället?
Om du inte kan göra om det till ett bolån så se till att amortera bort lånet så fort du kan. Det är även en god idé att byta ut bilen till något mindre och billigare. En V70 är ju ändå en "stor" familjebil och om man inte har 2-3 barn som ska skjutsas på träningar och semester så finns det många alternativ som är billigare att köpa och billigare att äga.
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får inga blancolån för 1.25% ränta. Jag hade som bäst 0.9% ränta i bolån när räntorna var som bäst.

Med dina 75 papp i månaden före skatt dessutom så tar det ett tag att dra in 3 millar att lägga på börsen
Ännu längre för dig som bara plockar ut innan brytpunkten. Misstänker att det inte ser bra ut med en båt skriven på din typ utav företag som dessutom bara omsätter några miljoner per år. Finns folk som tjänar både mer och mindre än du och jag men är en ickefråga. Utan snarare ifrågasättandet att folk har lån. Man har det för att det är ekonomiskt fördelaktigt om man sätter sig och funderar någon timme eller två. Pengar har jag iaf tjänat på bostad och konstaffärer så du behöver inte ligga sömnlös inatt för det.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.