Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
Märket på bilen kan väl vara intressant.. vissa märken tenderar att gå sönder mer än andra..
 
  • Gilla
  • Wow
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
A Andersk123 skrev:
Märket på bilen kan väl vara intressant.. vissa märken tenderar att gå sönder mer än andra..
9 år gammal Volvo v70
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
9 år gammal Volvo v70
Kostar att byta förvisso men bilar som tex Toyota verkar bara gå och gå.. avensis är väl storlek som v70.. sen ska man såklart ha en bil man trivs med.. Toyota kanske inte är de roligaste bilarna men man prioriterar ju olika saker i bilägandet
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Generellt byt tjänsteleverantör oftare och välj det "mindre" eller enklare alternativet av tjänsten.

Alla firmor fokuserar på nya kunder, så passa på att hoppa runt och nyttja alla tidsbegränsade ny-kund erbjudande som finns. Lägg även in påminnelse i kalendern när erbjudandet tar slut, och du behöver leta ny leverantör igen.

Välj (om möjligt) tex 3gb mobilsurf istället för 6gb surf, halv/trafikförsäkring istället för helförsäkring på bilen, djurförsäkring med högre självrisk, m.m.

Om mat. Stor/veckohandla och sikta på storkok och matlådor. Då är det enklare att det inte slinker med någon gottebit som är dyr. Välj ingredienser med lågt kilopris och som är i sesong. Tillexempel fylla ut köttfärssåsen med morötter istället för bara köttfärs.

Djurmat går sannolikt att beställa i storpack för att få ner kilopriset.

Bilkostnaderna går troligen också att skära ner.
Utför enklare bilservice själv (tex oljebyte) istället för att lämna in på verkstad.
Byt till en mindre bil. Även mindre bilar har plats för djur.
Undvik att åka bil i onödan (tex för att handla flera gånger i veckan), cykla eller gå istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
M
Fokusera även på intäktssidan, byt jobb, sälj av onödiga saker, spara åtminstone 10% av alla inkomster så att du bygger upp ett kapital som kan jobba för dig istället för att du har skulder som jobbar mot dig.

Låna bara pengar om det ger dig kassaflöde som kan betala räntorna.

Se över din största utgift - skatt, kan du ändra inkomsterna så att skattebelastningen blir mindre?
 
  • Gilla
Fideliox och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Fokusera även på intäktssidan, byt jobb, sälj av onödiga saker, spara åtminstone 10% av alla inkomster så att du bygger upp ett kapital som kan jobba för dig istället för att du har skulder som jobbar mot dig.

Låna bara pengar om det ger dig kassaflöde som kan betala räntorna.

Se över din största utgift - skatt, kan du ändra inkomsterna så att skattebelastningen blir mindre?
Byta jobb kommer jag inte göra. Nära och jag trivs och tycker jag tjänar helt ok. 29 tusen innan skatt.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Lär dig lite programmering och tjäna det dubbla och du kan jobba på distans. Lär du dig även att använda AI som verktyg kan du nu säkert kamma hem en lön på 4-6 gånger det.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Fideliox och 11 till
  • Laddar…
G
Ät mindre kött och snabbmat. Du kommer att få lägre matkostnader, och mår troligen bättre och får enklare hålla din idealvikt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Arg
Tompawow och 9 till
  • Laddar…
Galen ränta. Borde ligga på max 4 procent.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 19 till
  • Laddar…
Köp begagnat! Möbler, verktyg, elektronik etc.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi sparade väldigt enkelt 339kr/månad på att:

Månadshämtning på hushållssopor = -60kr/månad
Rabatt på bredband genom att bara fråga nuvarande bolag = -50kr/månad
Avsluta C-more och starta om det med kampanjkod = -50kr/månad.
Avsluta Netflix helt = 179kr/månad

= 4068kr/år!
 
  • Gilla
  • Ledsen
GYogytorna1 och 4 till
  • Laddar…
M
N Nikelasson skrev:
Byta jobb kommer jag inte göra. Nära och jag trivs och tycker jag tjänar helt ok. 29 tusen innan skatt.
Och jag tar ut drygt 75k efter skatt från mitt företagande, hälften som lön hälften som utdelning.
Man kan bara spara sig rik till en viss gräns, man måste jobba med intäkterna också...

29k är inte en okej lön i Sverige idag, medianen låg på 33k 2021 och borde idag vara kring 35k.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
deetee och 10 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och jag tar ut drygt 75k efter skatt från mitt företagande, hälften som lön hälften som utdelning.
Man kan bara spara sig rik till en viss gräns, man måste jobba med intäkterna också...

29k är inte en okej lön i Sverige idag, medianen låg på 33k 2021 och borde idag vara kring 35k.
Du verkar ju nästan lite korkad.
Ska vi rationalisera bort/utlokalisera de 40% läget betalda jobben menar du?
Även om jag tjänar betydligt mer än TS så inser jag att det finns väldigt många viktiga jobb med löner runt 25-35tkr.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 45 till
  • Laddar…
Du får nog förklara varför du har ränta på 9%!?
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.