Hej, vi funderar på att sätta upp solpaneler - en komplett anläggning med batterier och laddaren till bil.
Företagen som ger offert verkar ganska nya i branschen, men hänvisar på den senaste tekniken, samt snabb leverans och installation.
Vi har fler frågor nu, än innan företagen visade intresse och sände offerten....
Vilka av era erfarenheter kan ni delar med oss. Finns det företag som är särskilt bra/eller oseriösa?
Tack!
 
Ända konkreta på så bred fråga är att hålla koll på jobbet så det görs rätt eller t.o.m ta in besikningsman. Här finns annars några protokoll man kan kolla på ”
Genomförda solcellsbesiktningar” hos
https://www.solenergikvalitet.se/

Annars finns det denna tråden som följer från offerter till snart färdig anläggning hoppas vi på .:) https://www.byggahus.se/forum/threads/min-solresa.472431/page-13#post-5283867

Jag tog en lokal firma, höll koll på jobbet och var lite påläst. Firman ville sätta växelriktaren nära vår elskåp där vi befinner oss mycket, men vi snattade den på uppfarten då kan väsnas med fläkt eller ”coil whine”.

Bäst är nog om du ställer dina frågor :)
 
B buffyin skrev:
Ända konkreta på så bred fråga är att hålla koll på jobbet så det görs rätt eller t.o.m ta in besikningsman. Här finns annars några protokoll man kan kolla på ”
Genomförda solcellsbesiktningar” hos
[länk]

Annars finns det denna tråden som följer från offerter till snart färdig anläggning hoppas vi på .:) [länk]

Jag tog en lokal firma, höll koll på jobbet och var lite påläst. Firman ville sätta växelriktaren nära vår elskåp där vi befinner oss mycket, men vi snattade den på uppfarten då kan väsnas med fläkt eller ”coil whine”.

Bäst är nog om du ställer dina frågor :)
Kanon! Jag tackar dig för tipset ang besiktning. Har redan fått mycket info genom ditt svar! :cool:(y)
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
H Husetärbäst skrev:
Kanon! Jag tackar dig för tipset ang besiktning. Har redan fått mycket info genom ditt svar! :cool:(y)
Sista tipset är att finns många FB grupper för specifik märken av olika växelriktare o batterier. Där hittar frågor om parametrar o inställningar smidigast, förutom leverantören.
 
B buffyin skrev:
Sista tipset är att finns många FB grupper för specifik märken av olika växelriktare o batterier. Där hittar frågor om parametrar o inställningar smidigast, förutom leverantören.
Hej, vi funderade mycket fram och tillbaka, som säkert många husägare gör ang solceller. Vi har fått bra svar på samtliga frågor vi samlade på oss, kollade upp bolagen och silade bort uteliggare några. Därtill kom priset och gedigen material av både plattor och växelriktare. Flera, som redan har solaranläggning installerat, tyckte det är onödig med batteri. (Då nätet här är pålitlig....)
Även på 5 resp. 10 k batterier var priset ok. Men det vill vi behåller i åtanke lite längre fram. Kanske är det feltänkt?
Hälsningar
 
Mats-S
B buffyin skrev:
Här finns annars några protokoll man kan kolla på ”
Genomförda solcellsbesiktningar” hos
[länk]
Mycket bra länk :)
Läser man några protokoll så får man en bra grunduppfattning vilka fel som görs. Tex såg jag att växelriktaren inte ska placeras i solljus, inte alla som tänker på det ... :thinking:
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
H Husetärbäst skrev:
Hej, vi funderade mycket fram och tillbaka, som säkert många husägare gör ang solceller. Vi har fått bra svar på samtliga frågor vi samlade på oss, kollade upp bolagen och silade bort uteliggare några. Därtill kom priset och gedigen material av både plattor och växelriktare. Flera, som redan har solaranläggning installerat, tyckte det är onödig med batteri. (Då nätet här är pålitlig....)
Även på 5 resp. 10 k batterier var priset ok. Men det vill vi behåller i åtanke lite längre fram. Kanske är det feltänkt?
Hälsningar
Hej Batteri är svårt val idag, tittar faktiskt på tibber homevolt (lagt handpenning). Bettets är inte lönsamt idag som reglerna ser ut med 60öringen, men om den försvinner (troligen inte på kort sikt) så ser det annorlunda ut.

Hur priset på batterier ser ut längre fram är svårt att säga, kan komma nyare model som Sodium men sänker priset med 20% (om när de kommer).

Finns två aspekter till som talar för batteri.
1. ”Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027 ”
https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer#:~:text=1 januari 2027.-,Vilka elnätsföretag har effekttariffer?,elnätsföretag som har infört effekttariffer.

Men hur de är utformade styr hur lönsamheten ändras för ett batteri. Tyvärr är det elnätsbolagen som utformar dem.

2. Kan man koppla batteriet till stödtjänster som t.e.x checkwatt så finns det helt klart lönsamhet med batteri, men man lånar/hyr ut det.

Så batterier är svårt idag att sia om det är lönsamt eller inte. Så är väll hur man ställer sig samt om just sin lösning har nöd ström.

Det som talar emot batteriet är elbilar med V2G, men tror inte de kan kombineras med stödtjänster (måste ju alltid vara tillgänglig) men är intressant som som backup. Detta är spekulation från min sida.

TLDR: batterier kan vara lönsams men svårt att veta med dagen regler och utveckling fram. Så gå på det man tycker känns rätt.
 
  • Gilla
Husetärbäst
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket bra länk :)
Läser man några protokoll så får man en bra grunduppfattning vilka fel som görs. Tex såg jag att växelriktaren inte ska placeras i solljus, inte alla som tänker på det ... :thinking:
Jag tycker alla som ska ha solceller bör läsa dem, så försöker sprida länken :) Min får lite morgon sol endast och satte litet plast tak över. Var den bästa kompromissen för mig då ej vilka ha den i vår trädgård med coil whine!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.