Jag har tänkt att bygga till huset själv och med hjälp av kompisar, måste man då ha en kvalitetsansvarig och i så fall varför?
 
Här på Gotland så krävde iaf kommunen att jag hade en KA. Jag är också självbyggare. Kanske skiljer mellan olika kommuner men spontant så skulle jag säga att JA de krävs. Sen varför man behöver ha en går ju och disskutera... Min KA har varit och "besiktat" vid ett par olika tillfällen under byggtiden. Sen skriver ha protokoll och skickar till kommunen så dom skall få nått och arkivera... det är väl typ det han gör...

DVE
 
Du måste alltid ha en KA. Ibland om det gäller enklare jobb så kan du själv godkännas som KA.

KA är den person som skall kontrollera att bygget följer det bugglov som bevilkats, att det följer andra lagar runt byggen, och att det följer tillämpliga standardregler.

Ex. om du skall bygga ut så lägger sig kommunen i princip inte i hur din konstrukltion är gjord. KA skall se till att det finns konsruktionsberäkningar och kontrollerar att man i dessa tagit hänsyn till de regler som finns. I det fallet skall KA bara kontrollera att ritningar och berökningar finns, om de är upprättade av en byggnadsingenjör med rätt kompetens så skall KA bara kontrolelra att ansvarskedjan finns. I slutänden skall KA intyga till bygglovsmyndigheten att bygget är klart och att det följer de uppsatta reglerna. Bygglovsmyndigheten kontrollerar normalt ingenting själva.

Om det gäller en tillbyggnad så tror jag att det är gränsfall om bygglovsmyndigheten godkänner att man inte anlitar en certifierad KA.
 
Äpplerum skrev:
Jag har tänkt att bygga till huset själv och med hjälp av kompisar, måste man då ha en kvalitetsansvarig och i så fall varför?
Det varierar säkert från kommun till kommun. Jag var KA för mitt eget husbygge, och det godkändes av kommunen utan problem.
 
På min utbyggnad är jag själv KA och det är ingen liten grej jag håller på med..
 
  • Gilla
Hektor66
  • Laddar…
Äpplerum skrev:
måste man då ha en kvalitetsansvarig och i så fall varför?
Det står i Plan och ByggLagen att det är krav på att man skall ha en kvalitetsansvarig (KA) när man utför bygglovspliktiga arbeten.
Kraven på KA:n varierar såklart med hur avancerat man skall bygga.
För att bygga tex. en carport eller ett uterum kan man få kommunens godkännande att vara det själv.
För villabyggen så skall kommunen kräva att man uppfyller de krav som lagen ställer på en KA, både avseende utbildning och arbetslivserfarenhet.
Jag vet att många kommunen brister i sina krav när de godkänner någon som uppenbart är olämplig/okunnig.
Dock finns det en förordning som är knuten till PBL där det är klart och tydligt specificerat vad som krävs för att få accepteras som KA för ett villabygge.

Orsaken till att man kräver en KA är att bygglagstiftningen är omfattande och snårig.
Ansvaret ligger tungt på den som låter bygga (byggherren)
Eftersom en privatperson inte kan antas hinna/kunna sätta sig in i allt inför sitt bygge så kräver myndigheterna att man anlitar en sakkunnig som hjälper en att följa lagstiftningen.
 
Sammanfattningsvis:
Är det BRA att ha en KA: Troligen ja.
MÅSTE man ha en KA: Nej, inte nödvändigtvis.
 
andersmc skrev:
MÅSTE man ha en KA: Nej, inte nödvändigtvis.
Om man skall bygga en hel villa:
JA, det måste man!!
 
Snailman
Ja, det måste stå ett namn på raden för kvalitetsansvarig , jag tänker skriva dit mitt, får se hur det går.
 
okej om man nu inte lyckas med att bli KA själv, hur mycket brukar KA:an kosta?
 
Bara så att det står bortom allt tvivel så står det följande i Plan och ByggLagen (PBL)

9 kap §13
"För sådana byggnadsåtgärder som anges i 2§ första stycket (avser åtgärder som kräver bygglov, volvos anm) och som kräver bygganmälan samt för sådana rivningar som skall följa en rivningsplan skall en kvalitetsansvarig utses av byggherren"
9 kap §14
"Till kvalitetsansvarig får utses endast den som har fått godkännande (riksbehörighet)............eller den som byggnadsnämnden godkänt för visst arbete."

Ur boverkets föreskrifter KA2:

"För utförande av sådana uppgifter som avses i 9 kap 13§ i PBL skall den kvalitetsansvarige ha sådana kunskaper om och erfarenhet av projekterings- bygg och rivningsprocessen att denne på ett tillfredsställande sätt kan följa upp kontrollen av ett byggprojekt."

Därefter följer olika specifika krav av personen i fråga som varierar beroende på komplexiteten på arbetena i det 6 sidor långa dokumentet som jag inte avser att citera i sin helhet.

Visst kan man skylla på sin byggnadsinspektör att de godkänt en okunnig privatperson att vara kvalitetsansvarig, men om man läser i PBL 9 kap §1 står där:
"Den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads-, rivnings- eller markarbeten (byggherren) skall se till att arbetena utförs enligt bestämmelserna i denna lag och enligt föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen"
Altså ligger ansvaret helt och fullt på byggherren även om kommunens tjänsteman gör ett felaktigt beslut.
 
Äpplerum skrev:
okej om man nu inte lyckas med att bli KA själv, hur mycket brukar KA:an kosta?
För en villa kan det kosta mellan 10.000 - 20.000 kr.
 
20.000:- För att en fåne ska komma och glo ett par gånger, jag är i fel branch!
 
20.000 plus moms i mitt fall... anses tydligen vara billigt (shlm) :(
 
Äpplerum skrev:
20.000:- För att en fåne ska komma och glo ett par gånger, jag är i fel branch!
Ja i chat branchen passar du i alla fal inte,
allvarligt talat, dra alla över en kamm.......
Den Ka vi hade ( som kommunen krävde bevis på att han gått de kusre osv som krävdes )
var bra. kom med tips och tog över hela byggsammanträdet o sade till kommunen vad som gällde ..

// Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.