Fortsätter på mitt tema "snickarbyggda köksskåp i björk. Nu har kommit så långt att skåpen är hemma. Problemet är dock (enligt min sambo) att de är så otroligt fina att det vore synd att måla dem ! Jag är också lite osäker, men tror nog att jag vill följa ursprungliga planen om ljusgrå linoljefärg. Tycker att omålade björkskåp blir så "färglöst". De måste förstås behandlas på något sätt ändå, t.ex. lacka.
Vad tycker ni ?
 
Förlåt min lilla OT, men varför bygga i björk om man ändå tänker måla dem?
 
För att björk är hårdare är furu, rekommenderades av snickaren. Man använde ofta björk när man byggde kök förr, säkerligen fanns det någon anledning till det.
Eller vad menar du att man borde ha tagit i stället ? MDF ? I sådant fall har jag inga kommentarer ... ;-)
 
Nej, jag tänkte mer furu. Visste inte att björken hade fördelen att vara hårdare, jag trodde att enda skälet var att man ville ha utseendet. Men där ser man, tack för svaret.
 
Jag skulle måla dem. Nu vet jag inte vad ni har för stil i övrigt i ert kök, men trären björk känns inte som något som riktigt passar i byggnadsvårdssammanhang. Kan iofs tänka mig att det skåpen enskilt är jättefina som de är nu när de är nya och fräscha. Men för helhetens skull skulle jag nog ändå som sagt målat.
 
Pius skrev:
Tycker att omålade björkskåp blir så "färglöst".
Nu vet inte jag riktigt vad som passar in i ditt hus, men i mina öron låter björk bra mycket mindre färglöst än ljusgrått!

/Elin
 
Måste väl tillägga igen att vi bygger nytt, men eftersträvar gedigen gammaldags stil.
Kloka Elin: Hm... tycker nog att björken är färglös, inga kvistar, väldigt ljus,nästan vit, inte precis flambjörk...
 
A
Gör som ni hade tänkt. Grått är supersnyggt
 
Grått är fint, men måla oavsett tycker jag. Grått är vacker och ett av våra alternativ i köket, det finns dock en liten risk att sådana kök känns lite kalla, återigen, tycker jag. Se tex Anna-Robbans bilder, ffa nummer bild 1 och 3, vacker färgsättning men kallt.
 
Färgen är redan inhandlad, ljusgrå med lite ockra i.
Luckorna liknar dem på bild nr 1 ! :)
 
A
Kan tillägga att det fanns fler bilder från samma typ av lucka som inte är lika kalla så det beror väl på fotot också
 
Du har inte funderat på betsad björk? Var ju populärt ett tag, blir kanske lite väl murrigt i ett kök.
 
Anna_Robban skrev:
Kan tillägga att det fanns fler bilder från samma typ av lucka som inte är lika kalla så det beror väl på fotot också
Det gör det säkert. :) och vad man har i övrigt förstås, de där bilderna hade ju rätt ljusa väggar också. Vi funderar även på gult, men gult är nästan ännu svårare att få rätt nyans på tycker jag. Helst skulle jag vilja ha gul marmorerad bröstpanel, men det går nog inte, kan inte marmorera... :(
 
Ja kanske det, gäller bara och hitta tiden... Det låter kul kurs, du får rapportera sen och dela med dig av dina bästa tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.