C
Ägnade större delen av lördagskvällen till att leta efter säsongens tredje avbrott på slingan.
Den här gången ett avbrott av lite större svårighetsgrad då sökaren indikerade signal på hela slingan men resistansmätning gav 12 MΩ. Blev till att försöka lokalisera en punkt där signalstyrkan gjorde ett hopp. Lättare sagt än gjort då signalstyrkan pendlar över hela skalan från första början 🙁

Tur eller skicklighet var vi dock rätt ute från början och lyckades så småningom gräva upp följande suspekta avsnitt där kabeln var hård, ojämn, uppsvälld och bara såg allmänt suspekt ut.
Lång, böjd, mörkgrön metallstång mot vit bakgrund. Ansluten, korroderad, möjligen del av större föremål.

Vilket mycket riktigt var där felet låg.

Tänkte att jag för skojs skull skulle dissekera kabelstumpen för att se hur den såg ut inuti.
Strimlad kabel, trådar, isolering, tång, blått pulver, vit bakgrund, elektronikreparation, hårdvara, avskalning, återvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet förvisso inte om det var så jättespännande, men något överraskande bestod innehållet av en massa korta snuttar av kardeler och ett blått fint pulver. Hade förväntat mig att kardelerna skulle oxiderat relativt jämnt "utifrån och in" över en längre sträcka och att de på någon punkt skulle oxiderat igenom helt, men de har alltså istället förvandlats till strössel av stumpar som i sig ser helt intakta ut.
 
Ett tips till nästa gång. Kör med en Am-Radio. Då hör du var felet är direkt 🙂
 
C
Antewallgren Antewallgren skrev:
Ett tips till nästa gång. Kör med en Am-Radio. Då hör du var felet är direkt 🙂
Har testat AM-radio, och använder sedan några år tillbaka denna Mastech MS6818 kabelsökare. Men det stämmer inte att man direkt hör dessa "nästan avbrott"-fel. Tvärtom faktiskt. Fick som sagt signal i hela slingan och då är det svårt att avgöra exakt var signalen tappar i styrka. Eftersom signalstyrkan varierar så pass mycket beroende av mottagaren/antennens avstånd och placering i relation till slingan och andra faktorer.

Mastech:en visar signalstyrkan med en siffra och man kan t.ex. få 500 på ett ställe, sedan 80 lite längre bort för att sedan få 300 ytterligare en bit bort.

Två gröna och svarta Mastech-kabelfinnare med skärmar och kontrollknappar för lokaliseringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Frågan är varför kabeln degraderar? I mitt fall tror jag det handlar om sektioner som inte lyckats ta sig ner i jorden och därmed fått skador från solen som gjort att höljet släppt in fukt.

Förövrigt, jag har också kört med AM-radio sökare och det är allt annat än lätt att söka rätt på avbrotten, ibland kan man ha tur men oftast tar det någon timme. Nu senast fick jag kolla multimetern istället för att mäta motstånd, .d.v.s. gräva fram kabel, sätt nål, kontrollera motståndet OK? gå vidare par meter och gör ny kontroll. Den där Mastech ser intressant ut men priset är avskräckande.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Frågan är varför kabeln degraderar?
I detta fall var det ett "skrubbsår" på kabelhöljet. Hade uppenbarligen varit för snål och klippt bort för lite när jag skarvade efter en avgrävning (med maskin) för några år sedan. Just därför är jag lite tveksam till att punktera kabeln med en nål för resistansmätning (men vad skall man göra...). Höljet har uppenbarligen en helt avgörande funktion för att skydda ledaren från korrosionsskador.

Har både Husqvarnas gamla gröna och nya svarta, förlagd både ovan och under mark. Den gröna byter färg till blå där den är utsatt för solljus, men jag har själv inte råkat ut för några solljus-relaterade avbrott efter 5 säsonger. I detta fall var det under mark.

Köpte Mastech:en efter att ha repat upp > 50 m slinga i jakt (med AM-radio!) på vad som visade sig vara någon som ställt ifrån sig en spade och huggit av slingan. Den ser mer kompetent ut än vad den är, det är ingen mirakelmaskin, men betydligt bättre än alternativen. Håller med om den kungliga prislappen, men har man lång slinga kan den spara väldigt mycket tid.

P.s. det är ju inte heller otänkbart att kabeln i detta fall drabbats av en "dragskada". Dvs. var delvis avdragen internt. Men jag tycker inte det förklarar alla små stumpar av kardeler.
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Frågan är varför kabeln degraderar? I mitt fall tror jag det handlar om sektioner som inte lyckats ta sig ner i jorden och därmed fått skador från solen som gjort att höljet släppt in fukt.

Förövrigt, jag har också kört med AM-radio sökare och det är allt annat än lätt att söka rätt på avbrotten, ibland kan man ha tur men oftast tar det någon timme. Nu senast fick jag kolla multimetern istället för att mäta motstånd, .d.v.s. gräva fram kabel, sätt nål, kontrollera motståndet OK? gå vidare par meter och gör ny kontroll. Den där Mastech ser intressant ut men priset är avskräckande.
Sticker du med en nål så har du snart en oxiderad kabel där du stack in nålen!!!
 
engs
Min såg ut sådär på långa sträckor. Vilket gav att det blev alldeles för mycket tid ifjol på felsökning. La om allt i sin helhet i våras, köpte lite bättre kabel (grimsholm premium) samt kastade det jag hade kvar av den gamla så jag inte återanvänder den nångång.

Hoppas på en 3-5år med relativt lite kabelbekymmer annat än det man orsaka själv med spade och maskrosjärn. Sen köpa en klippare som klarar sig utan tråd när de fått bort barnsjukdommarna och kommit ner i pris.
 
I
husägaren TS husägaren TS skrev:
Sticker du med en nål så har du snart en oxiderad kabel där du stack in nålen!!!
Det är jag medveten om så självklart lägger jag på extra isolering där jag haft nålar innan kabeln grävs ner igen.
 
Det finns olika fabrikat av begränsningskabel. Min original Huskvarna-kabel oxiderade också vid utsatta ställen så jag började forska i det. Huskvarna-kabelns ledare är en märklig blandning av aluminium och koppar även om alla trådar ser silvriga ut. Deta är programmerat att korrodera. Ett litet jack i höljet, så kommer fukten in och så är det kört efter några månader. Jag gjorde labbförsök som visade det tydligt.
Samma försök med Grimsholms premium som har förtennt kopparledare: Inget spår av korrosion.
Andra fabrikat har jag inte testat. Otydligt, distorderat foto med reflektioner, möjligen insida av en behållare med föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Bilden syns från vänster: 1. Spetsen av en Huskvarna-kabel insänkt i en saltvattenlösning 2. Dito Grimsholm premium, 3. ren koppartråd.
Man ser tydligen svampen av typiska aluminiumprodukter på den vänstra. Bildas här efter bara 48 timmar.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Min original Huskvarna-kabel oxiderade också vid utsatta ställen så jag började forska i det.
Kul att se en re-post av dina efterforskningar 👍
Såg du också detta fenomen med att kardelerna föll sönder i massa små, i sig intakta, bitar?
Skulle för skojs skull kunna göra ett saltvatten- eller syratest med HQ gamla vs. nya kabel.
 
C cpalm skrev:
Kul att se en re-post av dina efterforskningar 👍
Såg du också detta fenomen med att kardelerna föll sönder i massa små, i sig intakta, bitar?
Skulle för skojs skull kunna göra ett saltvatten- eller syratest med HQ gamla vs. nya kabel.
I labbtestet såg jag bara korrosionssvampen på ledarspetsen men inte sönderfall (samma fenomen har jag för övrigt påträffat på en riktig stor sjökabel med aluminiumarmering).
I de fall där jag grävde upp kabel som var skadad över ansenlig längd har jag inte tittat närmare. Dessa kablar innehåller ingen längsvattentätning, dvs inträngande vatten kan sprida sig längs med ledaren och ställer till. Jag kan tänka mig i ditt fall att vatten/fukt fanns där över en sträcka och sedan var det slumpen som avgjorde var kardelarna gick av först. Kanske.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
inträngande vatten kan sprida sig längs med ledaren och ställer till.
Jo, noterade en viss längsgående spridning, men inget oväntat antar jag, 10-15 cm runt skadan.
Denna kabel har legat minst 3 år i backen efter att skadan uppstått.
Tycker att kardel-stumparna borde uppvisa spår av korrosion, men de ser väldigt fräscha ut.
Skall göra ett litet test vid tillfälle.
 
Ang. Am radio. Det är stor skillnad på vilken kabel man har inkopplad. Jag kopplade bort ena slingkabeln och guidekabeln och kunde extremt tydligt höra när signalen försvann.

Jag gjorde samma felsökning fast med andra kabeln inkopplad i slingan. Då hörde jag en svag signal hela tiden så jag hittade aldrig felet då. Men när jag bytte kabel kunde jag höra signalen ca 60cm ovanför marken.
 
C
Antewallgren Antewallgren skrev:
Jag kopplade bort ena slingkabeln och guidekabeln och kunde extremt tydligt höra när signalen försvann.
Förutsatt att endast en kabel är ansluten till laddstationen är problemet när det är "nästan avbrott" att signalen hoppar över avbrottet och hörs på båda sidor om avbrottet. Förvisso inte lika starkt, men det är svårt att avgöra exakt var den blir svagare då den även på en intakt slinga hörs starkt på vissa ställen och svagt på andra.

Att du tydligt hör när signalen försvann tyder på att du hade ett fullständigt avbrott, eller menar du att någon av signalerna är mindre benägen att hoppa över "nästan avbrottet" och därmed underlättar felsökning i sådana situationer? Vet att signalerna låter lite olika, men har aldrig uppmärksammat det fenomenet.
 
Den gröna originalkabeln är av aluminium som sagts tidigare, samma fenomen händer med exvis ljusarmaturer utomhus av gjuten aluminium. Ytan strösslar sönder när lackfärgen flagnat av.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.