Det är säkringen för uttaget som den skall kopplas in i som menas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det var ganska tafatt med information på hemsidan.
Jag misstänker att det är enfasare, en enfasare på 2,8 kW drar drygt 12A.
De (Bestway) graderar sig mot klagomål genom att ange att den kräver 16A.
Den klarar sig med 13A säkring, som inte är så vanlig.
Den kan eventuellt gå att använda på 10A säkring men då överbelastas säkringen kontinuerligt å det ska den inte göras.


Nej, det är inte huvudsäkringen som avses med 16A utan det är gruppsäkringen.


Här är lite mer information,
https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/pool-uppvarmning/poolvarmare-003745/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det var ganska tafatt med information på hemsidan.
Jag misstänker att det är enfasare, en enfasare på 2,8 kW drar drygt 12A.
De (Bestway) graderar sig mot klagomål genom att ange att den kräver 16A.
Den klarar sig med 13A säkring, som inte är så vanlig.
Den kan eventuellt gå att använda på 10A säkring men då överbelastas säkringen kontinuerligt å det ska den inte göras.


Nej, det är inte huvudsäkringen som avses med 16A utan det är gruppsäkringen.


Här är lite mer information,
[länk]
G Gud_ skrev:
Det är säkringen för uttaget som den skall kopplas in i som menas.
Hur vet man vilken säkringsstorlek man har på gruppsäkringen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det var ganska tafatt med information på hemsidan.
Jag misstänker att det är enfasare, en enfasare på 2,8 kW drar drygt 12A.
De (Bestway) graderar sig mot klagomål genom att ange att den kräver 16A.
Den klarar sig med 13A säkring, som inte är så vanlig.
Den kan eventuellt gå att använda på 10A säkring men då överbelastas säkringen kontinuerligt å det ska den inte göras.


Nej, det är inte huvudsäkringen som avses med 16A utan det är gruppsäkringen.


Här är lite mer information,
[länk]
Läste precis att jag har 10A, då kommer detta ej fungera.. Vill inte belasta och hålla på och dra upp autosäkringen hela tiden. 16A har jag på ugnen
 
R Rillehouse skrev:
Hur vet man vilken säkringsstorlek man har på gruppsäkringen?
Det står på fakturan för ditt elnätsbolag.

/S
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det står på fakturan för ditt elnätsbolag.

/S
Så din elnätsägare vet exakt vilken storlek du har på varje gruppsäkring i din(a) gruppcentral(er)?

Hos oss vet nätägaren bara om vilket abonnemang (huvudsäkringar) vi har, om vi sedan har lägre huvudsäkringar än vad vi betalar för vet inte nätägaren någonting om.
 
  • Gilla
Berthramb och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
2300 W är max du kan ta ut i ett vanligt uttag, men att göra det länge är inte att rekommendera.
Du kan testa en värmare med solfångare kanske? De kostar inte så mycket och värmer mer än man kan tro.
 
Fairlane Fairlane skrev:
2300 W är max du kan ta ut i ett vanligt uttag, men att göra det länge är inte att rekommendera.
Du kan testa en värmare med solfångare kanske? De kostar inte så mycket och värmer mer än man kan tro.
Jag är osäker på hur mycket en solfångare kommer värma 14 000 liter vatten. Måste ju antagligen vara inga moln alls och kontinuerligt stark sol för att få upp vattentempen någon grad
 
B BSOD skrev:
Annars är ju en enkel poolvärmepump ett sätt att lösa detta.
[länk]

Ca 1.2kW el, så det blir ju typ 5 ampere under normaldrift, dvs bara att koppla in i närmaste eluttag i princip.
Det är rätt så mycket pengar men ja jag vet det kostar att ha pool... :p Finns en för 4000 kr https://outl1.se/poolvarmepump-spla...bN6H3zBofScO2h6JuI6g88PG5JLEn6TMaAqWQEALw_wcB men den kommer säkert sluta funka efter nån vecka
 
Fairlane Fairlane skrev:
2300 W är max du kan ta ut i ett vanligt uttag, men att göra det länge är inte att rekommendera.
Du kan testa en värmare med solfångare kanske? De kostar inte så mycket och värmer mer än man kan tro.
Att belasta ett vanligt schukouttag (vägguttag) med 2300W (10A) ska man kunna göra dygnet runt i ett år utan att någonting ska hända.

Ett vanligt schukouttag är klassat för 16A kontinuerlig.
 
R Rillehouse skrev:
Är det någon som vet om det är en stor operation att byta en gruppsäkring till 16a? Det är väl bara att köpa en sån säkring och få den bytt av elektriker?

[länk]
Nej, enkelt. Men du behöver ju installationskabel på 2,5 mm2 till uttaget. Lär väl vara 1,5 mm2 nu.
 
R Rillehouse skrev:
Är det någon som vet om det är en stor operation att byta en gruppsäkring till 16a? Det är väl bara att köpa en sån säkring och få den bytt av elektriker?

[länk]
...som sagt, det är installationen som helhet som ska klara strömmen, säkringen ska bryta när det blir för mycket, och då är säkringen vald efter vad resten klarar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.