Hallå,

Ett balkongräcke renoveras och samtidigt lyfte jag bort balkonggolvet. Under fanns plåttak som jag vill behandla på bästa sätt innan nytt golv läggs ditt. Under balkongen finns farstun så det är bra om det håller tätt (har inga indikationer på problem än så länge).

Befintlig färg har som synes delvis släppt delvis. I hörnen och mitten på balkongen finns fästen till stolparna till räckena (osäker på hur det sitter ihop och hur det håller tätt).

Utöver att borsta och tvätta rent, hur borde jag gå tillväga för att säkerställa ett bra underlag att lägga tillbaka balkonggolvet på?

Utsikt över ett slitet och smutsigt tak av betong med löst rötskadat träverk och en sopborste i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet tak med sprucken och flagande färg samt mögel och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och fuktskador på ett tak med flagnande färg runt en stolpfot nära en balkongkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt på en delvis förfallen betongkant med lössittande färgflagor och mossa, vid takfoten nära en trästolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad takkant med flagnande färg och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett förfallet tak med flagnande färg och mossa, vilket indikerar behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betonggolv med sprickor och flagnande färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak med flagande färg och en spricka i betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten betongtrappa framför en dörr med nedsutten steg och tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flagnande färg på en tröskel med synlig fuktskada vid väggen under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vitmålad vägg och ett byggnadens sockelområde med synlig fuktskyddsväv och försämrade betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju rätt tveksamt ut på sina ställen. Har dom kladdat dit all jox för att det läckte eller förebyggande tro?
 
Jag skulle tro att det gjordes förebyggande. En del är nog smuts också, det låg en hel del gamla löv och annan allmän kompost under brädorna.
 
Takmassa kan användas på plåt så vitt jag vet
 
Rickard.
Våld för att få bort allt löst, asfaltprimer och takmassa känns som en rimlig åtgärd på ditt tak om du inte vill byta ut det. Varför man lägger falsad plåt dolt under något är för mig ett mysterium men nu är det ju som det är.

Vilket sorts våld vet jag inte men någon sorts hårdskrapa och roterande borste är det jag hade börjat med.
 
En rejäl högtryckstvätt på det där..
Då märker du säkert åxå om det läcker.. :cool:
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack för tipsen, då blir det nog som ni föreslår.

Kontrollfrågor: jag målar upp på plåten nedanför dörr/panel (dvs behöver inte försöka få någon plåt över takmassan?)

Kan jag belasta takmassan med reglar och ett golv som innan? Måste det vara helt torkat (två månader..?) innan jag lägger något på?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
En rejäl högtryckstvätt på det där..
Då märker du säkert åxå om det läcker.. :cool:
Men det märker jag inte om jag inte öppnar innertaket eller väntar till det rinner ner i rummet...? Eller finns det något fiffigare sätt?
 
Rickard.
Du behöver ingen plåt över takmassan men det ser ju inte heller ut som att det är nödvändigt att måla uppviket, måla INGET som kommer att synas ovanför trallen (t ex vid dörren).

Jag är ingen expert på takmassa direkt men den enda risken jag ser är att reglarna kommer att fastna i kletet och det kommer vara en aning bökigt att jobba då man inte vill gå runt på den så mycket om den fortfarande är ”mjuk”.

Det första bör du ju kunna undvika om du vill med en remsa syllpapp under regeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Uppdatering... I höstas rev jag bort allt löst, målade taket med zinkfärg och la därefter ett lager hagmans takmassa. Tyckte då att det såg rätt bra ut och skulle vänta några månader (till nu..) med att bygga balkongräcke och lägga någon form av trall/golv ovanpå allt.

Svart tätskikt applicerat vid hussida, under takutsprång, bredvid trästolpe, vit sidopanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr verkar det ha spruckit på flera ställen. Trodde att det skulle vara betydligt segare än så. Jag har gått ett fåtal gånger på taket sedan dess, minimal belastning.

Vad kan vara fel? För tunt lager?

Svart underlag med sprickor och två mindre föremål som ser ut att vara skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad göra? Skrapa loss det spruckna och lägga på ett nytt lager och vänta några månader till....
 
Ytpapp håller tätt… gör om gör rätt ;)
 
Felet gissar jag är att inte allt som flagnar har skrapats bort
 
Slipade med stålborste, målade med zinkfärg och lät torka innan takmassan lades på. Tror inte det fanns något löst sittande innan massan penslades på..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ytpapp håller tätt… gör om gör rätt ;)
Orka-borka 😩.... Men om jag uppbådar styrka till detta, kan jag lägga ovanpå nuvarande eller tänker du att plåttaket skulle bort helt?
 
J jahallåja skrev:
Orka-borka 😩.... Men om jag uppbådar styrka till detta, kan jag lägga ovanpå nuvarande eller tänker du att plåttaket skulle bort helt?
Vet faktiskt inte om det finns ytpapp som går att lägga på plåt, men din superlagning måste bort iaf :=(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.