A
MattiasXi MattiasXi skrev:
Okej. Vad är mina alternativ nu då i såna fall? Kan jag göra något själv åt det här problemet?
Nej du har inte förmågan att ta in fakta
 
K
Kör med rensband som funkar med skruvdragare.
 
electroluxaren skrev:
Nej du har inte förmågan att ta in fakta
Jodå. Efter atr Claes förklarade så himla tydligt så blev det glasklart 😅
 
S
Hej Mattias

Jag hade liknande symptom även om de inte var lika kraftiga.
Framförallt ett himla kluckande

Hade hit en spolbil, fina tomma rör sa han, spolade jättelänge men de var inga konstigheter sa han.

Jag har nu kommit fram till att de är en faktor av många orsaker som skapar problemet:
- två nästan 90-graders böjar på köksavloppet
- ikeas vattenlås
- ingen avluftning på denna delen av stammen
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
MultiMan
S SvanteC skrev:
Hej Mattias

Jag hade liknande symptom även om de inte var lika kraftiga.
Framförallt ett himla kluckande

Hade hit en spolbil, fina tomma rör sa han, spolade jättelänge men de var inga konstigheter sa han.

Jag har nu kommit fram till att de är en faktor av många orsaker som skapar problemet:
- två nästan 90-graders böjar på köksavloppet
- ikeas vattenlås
- ingen avluftning på denna delen av stammen
Varför spolade han "jättelänge" om det var fina, tomma rör?
 
Kan ju vara bra att lokalisera rensbrunnaroch luckor innan spolbilen kommer så det går lite snabbare. Jag hade ingen vid gatan och några var försatta med gips.
Och flytta på grejer som är ivägen.
 
S
MultiMan MultiMan skrev:
Varför spolade han "jättelänge" om det var fina, tomma rör?
För att han hörde också hur de kluckade, bland annat... Ville säkerställa att han spolat igenom, osv.

De ska tilläggas att rören är dessutom något underdimensionerade så böjarna på rören skapar en riktig flaskhals, de är jag som satte de böjarna vid renovering vilket jag ångrar idag.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SvanteC skrev:
Hej Mattias

Jag hade liknande symptom även om de inte var lika kraftiga.
Framförallt ett himla kluckande

Hade hit en spolbil, fina tomma rör sa han, spolade jättelänge men de var inga konstigheter sa han.

Jag har nu kommit fram till att de är en faktor av många orsaker som skapar problemet:
- två nästan 90-graders böjar på köksavloppet
- ikeas vattenlås
- ingen avluftning på denna delen av stammen
Då borde ju felet med dålig avrinning och kluckande varit med från början vid din renovering och inte dyka upp efter ett antal år.

(Men i princip beskriver du ju en strypning längre ned. Enda skillnaden är att den inte är orsakad av fettpåbyggnad utan av att du själv monterade in för smala avloppsrör med 90-graders-vinklar där vattnet bromsas upp så att luften i rören inte kan ta sig vidare.)
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då borde ju felet med dålig avrinning och kluckande varit med från början vid din renovering och inte dyka upp efter ett antal år.

(Men i princip beskriver du ju en strypning längre ned. Enda skillnaden är att den inte är orsakad av fettpåbyggnad utan av att du själv monterade in för smala avloppsrör med 90-graders-vinklar där vattnet bromsas upp så att luften i rören inte kan ta sig vidare.)
Ja =) Det dök upp i samband med att jag flyttade in efter att jag hade renoverat huset. Så de har ju inte tillkommit som en slump från ingenstans. Det har du rätt i.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jaha.... Ingen har nämnt avloppstammens avluftning.

Om den är tät så får du sådana problem.

Varje avloppsanläggning, t o m i vanlig hus o villor har avluftning av avloppstammen ned till avloppsbrunn.

De jag har varit i kontakt med mynnar uppe på yttertaket.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jaha.... Ingen har nämnt avloppstammens avluftning.

Om den är tät så får du sådana problem.

Varje avloppsanläggning, t o m i vanlig hus o villor har avluftning av avloppstammen ned till avloppsbrunn.

De jag har varit i kontakt med mynnar uppe på yttertaket.
 
  • Delvis genomskuren illustration av ett hus som visar en person i arbetet inne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du markera i bilden var du menar att packningen satt som gick sönder, för jag förstår inte helt vad du menar. En packning bör ju vara möjlig att få tag i, om man vet dimensionen. Det finns bland annat på Byggmax, men det förutsätter ju att man vet dimension.

Visst kan man byta en massa andra delar, men det är ju onödigt att byta de delar som inte är något fel på.
Du vet inte vad det är för kök? Ikea?
S SvanteC skrev:
Hej Mattias

Jag hade liknande symptom även om de inte var lika kraftiga.
Framförallt ett himla kluckande

Hade hit en spolbil, fina tomma rör sa han, spolade jättelänge men de var inga konstigheter sa han.

Jag har nu kommit fram till att de är en faktor av många orsaker som skapar problemet:
- två nästan 90-graders böjar på köksavloppet
- ikeas vattenlås
- ingen avluftning på denna delen av stammen
Jag har också detta Ikea vattenlås efter köksrenoveringen för ett år sedan och maken till kasst avloppssystem får man leta efter😡
Flexibla tunna rör med liten innerdiameter som som skapar som en omvänd ”Venturieffekt” och trycker upp Diskmaskinsvattnet i röret till den mindre använda hon som till slut skapar en stenhård fettplugg, som man får demontera allting för att lossa (har hänt 2ggr på ett år nu och då häller vi knappt ut något fett i vasken manuellt).
…men om jag nu ska se något positivt med detta, så rensar jag hellre nån gång extra under hoarna än att behöva åtgärda stopp längre ner i stammen😉
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har också samma och kan inte påstå att jag torkar ur överblivet fett utan diskar direkt och slår fettet i vasken, har rensat två gånger på 15år
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Jag har också samma och kan inte påstå att jag torkar ur överblivet fett utan diskar direkt och slår fettet i vasken, har rensat två gånger på 15år
Huvudet på spiken, alla säger eller t o m tror på att de inte diskar ut fett i köksavloppet och vi predikar gärna för varandra om det men så är det nog sällan i praktiken. Men det är klart, inte häller vi frityrolja rakt i avloppet som man gör på annat håll i världen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Huvudet på spiken, alla säger eller t o m tror på att de inte diskar ut fett i köksavloppet och vi predikar gärna för varandra om det men så är det nog sällan i praktiken. Men det är klart, inte häller vi frityrolja rakt i avloppet som man gör på annat håll i världen.
Nej men baconfett blir utslaget i vasken här hemma.
Iof så bytte jag hela avloppet då för 15år sen så det kan väl hända att det är på gång nu
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.