Ibland glömmer ni bort oss stackare som inte väljer en bil primärt för att den är billig. 🤓
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
M
A Argastesnickaren skrev:
Men att jämföra en diesel volvo med en Tesla är kanske inte riktigt rättvist:)
Oavsett hur långt Teslan gått så kan jag ju inte tycka att den var extremt dyr att försäkra även jämfört med fossil bilar, ska sen prestandan vara motsvarande så är nog inte Teslan speciellt dyr i försäkringen.
Kolla vad motsvarande Audi, Bmw eller Mercedes kostar oavsett drivmedel:)
Jag har en Golf Alltrack diesel också. En id3 ligger väl närmast i storlek och prestanda. Trots att tekniken med dsg-låda och Haldex är lite dyrare att laga vid eventuellt haveri så kostar en 3 år gammal id3 50% mer att helförsäkra.

Jag får inte ihop det, får du?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Tänker du ekonomi så ska du glömma elbil.
Kör vidare med din bil så slipper du bli ruinerad på en elbil.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har en Golf Alltrack diesel också. En id3 ligger väl närmast i storlek och prestanda. Trots att tekniken med dsg-låda och Haldex är lite dyrare att laga vid eventuellt haveri så kostar en 3 år gammal id3 50% mer att helförsäkra.

Jag får inte ihop det, får du?
Nej det får jag inte och inte mitt försäkringsbolag heller, en golf Alltrack var hela 1 kr dyrare än en id3. Skärmbild av mobil visar bilförsäkringsoffert för en ID.3 PRO, 297 kronor per månad, olika täckningsalternativ presenterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av bilförsäkringserbjudande för Golf årsmodell 2020 med ett pris på 298 kr/månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Nej det får jag inte och inte mitt försäkringsbolag heller, en golf Alltrack var hela 1 kr dyrare än en id3.
Nu väntar jag bara på att du ska skriva att du bor i Stockholms innerstad och 28 år gammal 🤨
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu väntar jag bara på att du ska skriva att du bor i Stockholms innerstad och 28 år gammal 🤨
Definitivt inte:)
Jag kan bara visa vad jag skulle få betala och mellanskillnaden mellan bilarna är marginell eller hur??
Närmar mig pensionen men tycker fortfarande att bilar är roligt, även då Tesla.
0-100 km på 3 sekunder är imponerande när man samtidigt kan köra en sån på under 2 kW milen.
Har själv ingen elbil utan en gammaldags bil med stor motor som körs sparsamt, däremot så när den rullar så ska det höras och synas när man kommer:)
 
B Boende45 skrev:
Jag vet inte vad du får 9000 kr/månaden ifrån?

De allra flesta MY (RWD) och ID4 (Pro performance) som du ser på vägarna är tjänste-/förmånsbilar.

En sådan kostar 2 350 kr/månaden netto efter förmånsskatt.

Det har blivit dyrare med förmånsbil efter Miljöpartiets ändring av reglerna.

Skatteverket räknar på en motsvarande bensinbil och sedan minskas priset med 350 tkr. Det minskas dock aldrig mer än 50%.

En Elbil för 600 tkr prisätts alltså som en bensinbil för 300 tkr (Vw Golf?) och förmånsskatten räknas på det beloppet.

En person som kan ladda hemma åker alltså nästan gratis för en grundavgift på 2350 kr/månaden.

Man vore helt galen om man väljer en bensinbil som förmånsbil utefter de förutsättningarna.
Nja, nu räknar du bara på halva ekvationen, skatten. Sen finns ju också en del med företagets kostnad för bilen.

Denna kan vara öppen eller dold, alltså att du får en direkt nedsättning av bruttolönen givet vad bilen kostar företaget eller att den anses ingå i din ersättning och du därmed inte får någon minskning av lönen (men alltså ”förlorar” på att inte ta ut en bil).

Elbilar är förmånliga som förmånsbilar, men inte så förmånliga som ditt exempel antyder.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, nu räknar du bara på halva ekvationen, skatten. Sen finns ju också en del med företagets kostnad för bilen.

Denna kan vara öppen eller dold, alltså att du får en direkt nedsättning av bruttolönen givet vad bilen kostar företaget eller att den anses ingå i din ersättning och du därmed inte får någon minskning av lönen (men alltså ”förlorar” på att inte ta ut en bil).

Elbilar är förmånliga som förmånsbilar, men inte så förmånliga som ditt exempel antyder.
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har visserligen hört talas om sägner som säger att man kunnat avstå förmånsbil och på det sättet få högre lön/pension.

Mina egna 4 förmånsbilar var precis som namnet säger, en fantastisk anställningsförmån
 
Det finns två system (förenklat sett): antingen får du löneavdrag motsvarande företagets kostnad för bilen, eller så får du en bil som en del av ditt ersättningspaket. I båda fallen kostar bilen företaget lika mycket, och det blir alltså en synlig eller osynlig del av ersättningen.

Men det blir ju inte billigare för den som betalar.

Så om vi säger att leasingkostnaden är 9.000 kr. Då kommer din nettoersättning vid 50 % skatt att bli. 4.500 kr. Skatteförmånen gör sen att du bara betalar 2.350 kr i skatt, totalt 6.850 kr.

Det är över 2.000 kr billigare än utan subventionen, vilket inte är kattskit, men det är inte så bra som du förespeglar.

Att ditt företag döljer bildförmånens värde känns lite omodernt, men det betyder ju egentligen bara att du har högre lön än du tror. Grattis till det!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
B Boende45 skrev:
Jag har visserligen hört talas om sägner som säger att man kunnat avstå förmånsbil och på det sättet få högre lön/pension.
Men frågan är om en bils kostnad är relevant när vi räknar på olikas individnivå? (Ingen kritik utan en frågeställning)

Jag hade tidigare skattefri reseersättning t&r hemmet-arbetet på 18,5kr/mil, samtidigt som hade jag företagets bil att åka med. Till denna ingick ett "företagskort A" som jag kunde handla med.

Det blir ju en lätt haltande jämförelse om man ska blanda in täckta löneförmåner och olika dealar när det kommer till fordonskostnader.

Jag kanske resonerar fel men en model Y blir ju inte "billig" bara för att vissa enskilda har löneförmåner. Den är ju och förblir en individuell löneförmån.

Vissa börs-vd'ar har gratis flygresor/helikoptertransport, men inte blir en helikopter billig i drift för andra än individen ifråga för det🤨.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag har visserligen hört talas om sägner som säger att man kunnat avstå förmånsbil och på det sättet få högre lön/pension.
Jag gjorde den uppgörelsen efter 30 år med tjänste/förmånsbil. Så nu är det ingen sägen längre.😇
Högre lön ger med automatik högre pension för många dessutom.
Tacka vet jag tiden där allt ingick, även soppakortet. Men med barn och mycket resande var det ett praktisk lösning för familjen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tacka vet jag tiden där allt ingick, även soppakortet.
Fy fan, den var hemsk! Extrema marginalskatter och alla försökte dra allt de kunde på firman. Företagen med, eftersom att de behövde betala så oerhört mycket mer om den enskilde skulle få motsvarande ersättning i skattade pengar.

Det är egentligen före min tid, men jag tycker man såg inställningen leva kvar hos många som då var uppe i smöret. De flesta av dessa är väl pensionärer nu, men fan vad mycket småfifflande det var ännu för tio år sedan.

”Århundradets skattereform” 1990 var en av de bästa kompromisser svensk politik någonsin levererat där förmåner rök och marginalskatter sänktes. Att helt få bort även förmånsbilar ur det gamla mygelsystemet vore förstås tacknämligt men lär väl inte gå då politikerna är så förtjusta i att få pilla med detaljer, i synnerhet när de får skylla på miljö och klimat.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Nä, man anpassar sig efter de förutsättningar som gäller, svårare än så är det inte. Konstaterar bara att saker varit annorlunda historiskt. 😇
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det är klart att man anpassar sig, det var ju även min poäng. Jag tycker bara att dagens system är avsevärt bättre då det inte läggs lika mycket tid och resurser på att runda skattesystemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Varför inte en RWD MY?

Nästa år kommer det även börja poppa ut en hel del begagnade Enyaq, ID.4, Q4 E-tron samt Model Y. Skulle gissa på att priserna kommer vara runt 350-400k beroende på utrustning och miltal.
iD.4 kostar väl redan runt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.