R Rkarlsson skrev:
Bra att du förtydligade det då du lade till din sista mening med att det inte skulle vara dalteri ;)
Eller så läser man hela texten
 
Det finns inga lagar mot detta, man får föra hur mycket oljud man vill när som på dygnet. Ingen ide att försöka resonera med idioter utan det är bara att flytta ut på landet.
 
I
S SiIIen skrev:
Det finns inga lagar mot detta, man får föra hur mycket oljud man vill när som på dygnet. Ingen ide att försöka resonera med idioter utan det är bara att flytta ut på landet.
Nej nej ge aldrig vika för idioter! Ta upp den knutna näven från fickan! Kommunen där vi bor tar emot buller anmälningar och det kan innefatta både hundar och ungar. De åker då ut och gör mätningar, vad deras åtgärder är vet jag inte men antar att det kan leda till polisanmälan.

Är det extrem ljudnivå som inte pågår alltid men som påverkar sömn eller liknande så kan man alltid vända sig till polisen med tips eller anmälan. Det finns något som heter störning av ordning eller för den delen ofredande.

Fungerar INGET så får man börja jävlas tillbaka, hur? Det beror på just den situationen.

Väljer man att bo med andra folk i ex ett villakvarter så måste man också visa respekt. Hur skulle det annars se ut om alla håller låda på detta vis?

Tänk efter, är det mobbare eller offer som ska ge vika?

Sen får man självfallet ha viss tolerans och för att få en känsla om man är på rätt nivå pratar man med andra grannar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fungerar !

Två formbara öronproppar av orangefärgat skummaterial mot buller, med förpackningsinformation och köpalternativ online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fröken husägarinna
  • Laddar…
F fusion skrev:
Fungerar !

[bild]
Hur många ska varje barn få? Hur länge vara effekten efter att de ätit dem?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Det kanske har avhandlas redan, men jag är förundrad över att det verkar vara dålig isolering i hus nuförtiden. Själv tycker jag att det är för lite ljud och rörelse i samhället och blir avslappnad när jag hör grannar med trädgårdsmaskiner och ungar som leker. Tycker också det festas för lite och blir glad när man hör att grannskapet roar sig. Har förstått att jag är ganska ensam om detta, men det kanske väcker en tanke att man kan tänka annorlunda och inte se allt som problem.
 
  • Gilla
Oaken
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Själv tycker jag att det är för lite ljud och rörelse i samhället och blir avslappnad när jag hör grannar med trädgårdsmaskiner och ungar som leker. Tycker också det festas för lite och blir glad när man hör att grannskapet roar sig. Har förstått att jag är ganska ensam om detta, men det kanske väcker en tanke att man kan tänka annorlunda och inte se allt som problem.
För att återgå till trådens ämne:

Du är inte ensam om att tycka om ett levande bostadsområde samlarpådetmesta. Dock gör du misstaget som många gör i diskussioner: du utgår ifrån att allt är svart eller vitt. Gällande grannstörningar så är det inte så att de som reagerar på att grannar för oväsen vill ha total tystnad i kvarteret. Det är skillnad på ljud och oväsen. Några exempel:

Barn som leker högljutt med skratt och enstaka tjut av glädje jämfört med barn som skriker ohämmat utan att föräldrarna förklarar att det inte är OK och sätter gränser.

Hundar som skäller vid lek med människor (och/eller andra hundar) kontra hundar som står och skäller dagarna i ända på allt och ingenting utan att hundägarna försöker jobba bort beteendet.

Grannar som spelar musik utomhus någon gång ibland på anständig volym mot grannar som spelar mycket hög musik väldigt ofta.

Grannar som använder maskiner på vettiga tider jämfört med grannar som kör högljudda maskiner när som helst på dygnet.

Allt det här kokar ned till är ifall grannar visar hänsyn och empati eller inte. En av våra grannar hade en fest nyligen. De skrev ut lappar med information om detta, att det kunde bli lite högljutt (live-band) och kanske lite sent, som de la i brevlådorna till närmaste grannarna. Det visar att man bryr sig om hur ens liv påverkar andra människor runt omkring sig. Det gör att de människorna får mycket högre toleranströskel än om man är typen som resonerar att "Jag gör vad f*n jag vill...andra får väl acceptera eller flytta". Vi har en sån granne också, och jag kan säga att vi tolererar mycket mer oväsen från de grannar som förvarnar och/eller ber om ursäkt för störningar än för den familjen.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta och 2 till
  • Laddar…
I
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Det kanske har avhandlas redan, men jag är förundrad över att det verkar vara dålig isolering i hus nuförtiden. Själv tycker jag att det är för lite ljud och rörelse i samhället och blir avslappnad när jag hör grannar med trädgårdsmaskiner och ungar som leker. Tycker också det festas för lite och blir glad när man hör att grannskapet roar sig. Har förstått att jag är ganska ensam om detta, men det kanske väcker en tanke att man kan tänka annorlunda och inte se allt som problem.
Jag tror att 98% av de som bor i lägenhet eller villakvarter accepterar eller till och med tycker det är "trevligt" med lite positiv rörelse\ljud i kvarteren. MEN det är inte SVART eller VITT, det finns en skala där alla har sin gräns. Som tur är så visar de allra flesta hänsyn och därför hamnar man sällan över gränsen. Ibland blir det dock så pass påfrestande och oundvikligt att folk inte står ut, antingen knyter man näven i fickan i sann svensk anda tills dagen då det kokar över eller så försöker man hitta en lösning som ex trådskaparen.

Vill man ha det helt tyst runt sig så bosätter man sig i skogen eller ute på landet lång ifrån andra men som sagt, de allra flesta trivs med lite liv och rörelse runt sig.

Eftersom vi inte varit på plats och upplevt situationen så anser jag att man får utgå från att det är extremt\outhärdligt tills motsatsen "bevisas". Tyvärr vet jag att många svar i trådar som dessa ofta slutar med att "tja, då får du väl flytta" men ärligt talat, vem tar inte upp en fight innan man bestämmer sig för att flytta? Det är inte precis som att man hittar sitt drömboende igen på en handvändning.

Vi hade en granne som la sig på tutan varje morgon vid 7:30 för att få ut ungdommarna till bilen, skulle vi ha flyttat för det? Absolut inte, vi bad dem sluta och i detta fallet räckte det men ibland måste man ta fighten vidare.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Jag har raderat off topic inlägg.

/Moderator
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Nä, det är så klart inte svart eller vitt, det har ni rätt i...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.