M
M m@nge skrev:
Kör Kia ceed (2020), årskatt ca 1000kr, årsservicen runt 3000kr, bensin 1500kr/mån.

Borde få ca 170k får den.
Behåll den! När bilen passerat gränsen för maskinskada på försäkringen (brukar vara 8år/15000mil), då kan du börja fundera på att byta. Annars tror jag inte du kommer billigare undan. Du är skyddad mot större fel på bilen som AC, växellåda osv.
Innan du funderar vidare så kan du kolla vad en 3 år gammal Tesla kostar att försäkra! Inte en 2023 med helförsäkring, utan en Tesla som passerat 3 år i ålder.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Behåll den! När bilen passerat gränsen för maskinskada på försäkringen (brukar vara 8år/15000mil), då kan du börja fundera på att byta. Annars tror jag inte du kommer billigare undan. Du är skyddad mot större fel på bilen som AC, växellåda osv.
Innan du funderar vidare så kan du kolla vad en 3 år gammal Tesla kostar att försäkra! Inte en 2023 med helförsäkring, utan en Tesla som passerat 3 år i ålder.
Du har flera poänger.

Vet du vad en 3+ år tesla kostar att försäkra ca?
 
M
M m@nge skrev:
Du har flera poänger.

Vet du vad en 3+ år tesla kostar att försäkra ca?
Väldigt individuellt, bästa är att kolla en annons på en 3 år gammal Tesla, ta regnumret, och sedan dina uppgifter på hos olika bolag och typ compricer.

Jag har +35år skadefrihet, bor i villa med garage i förort. Under 2000kr/mån för valfri Tesla med singel motor rwd är svårt att hitta. 2016 model S låg på 6000kr/mån😁
 
M Markarbetaren skrev:
Väldigt individuellt, bästa är att kolla en annons på en 3 år gammal Tesla, ta regnumret, och sedan dina uppgifter på hos olika bolag och typ compricer.

Jag har +35år skadefrihet, bor i villa med garage i förort. Under 2000kr/mån för valfri Tesla med singel motor rwd är svårt att hitta. 2016 model S låg på 6000kr/mån😁
Kollade på första bästa Tesla Model s på blocket och fick lite andra siffror.
1000-1500 mil så plus 50 kr i månaden på priset i bilden och detta är inklusive merförsäkring. Skärmdump på webbsida för bilförsäkringsköp; anger pris för Model S, helårsförsäkring, 654 kr/månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Väldigt individuellt, bästa är att kolla en annons på en 3 år gammal Tesla, ta regnumret, och sedan dina uppgifter på hos olika bolag och typ compricer.

Jag har +35år skadefrihet, bor i villa med garage i förort. Under 2000kr/mån för valfri Tesla med singel motor rwd är svårt att hitta. 2016 model S låg på 6000kr/mån😁
Har ungefär samma förutsättningar som du men en bilförsäkring runt 2000kr i månaden?! Tror vår Kia kostar 450kr/mån, helförsäkring.

Med såna priser på Försäkringar (som spontant känns orimligt dyra) är man ju nästan ”tvingad” att byta bil vart tredje år. På tolv år har man alltså tagit ut fyra nya bilar. Man lär ju ha lån på miljoner vid det laget, för bilar.

Alltså en bil är en bil, helt galet med dessa priser. För entusiaster som uppskattar bilar (klassiker, vrålåk etc) kan jag förstå att man gärna lägger pengar på bilar. Men för mig (och gissningsvis 90%) andra är det ett transportmedel.

Nästa år när de flestas bundna ”billiga” bolån höjs 2-3ggr kommer det svida att ha dessa utgifter som en elbil innebär.
 
Jag vet inte vad du får 9000 kr/månaden ifrån?

De allra flesta MY (RWD) och ID4 (Pro performance) som du ser på vägarna är tjänste-/förmånsbilar.

En sådan kostar 2 350 kr/månaden netto efter förmånsskatt.

Det har blivit dyrare med förmånsbil efter Miljöpartiets ändring av reglerna.

Skatteverket räknar på en motsvarande bensinbil och sedan minskas priset med 350 tkr. Det minskas dock aldrig mer än 50%.

En Elbil för 600 tkr prisätts alltså som en bensinbil för 300 tkr (Vw Golf?) och förmånsskatten räknas på det beloppet.

En person som kan ladda hemma åker alltså nästan gratis för en grundavgift på 2350 kr/månaden.

Man vore helt galen om man väljer en bensinbil som förmånsbil utefter de förutsättningarna.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
M
A Argastesnickaren skrev:
Kollade på första bästa Tesla Model s på blocket och fick lite andra siffror.
1000-1500 mil så plus 50 kr i månaden på priset i bilden och detta är inklusive merförsäkring.[bild]
Som sagt, det är individuellt. Bilen du länkade till kostar mig 1800kr/mån för helförsäkring. Som jämförelse kostar min Volvo som är 2 år nyare 400kr/mån med samma förutsättningar. Så Teslan kostar i mitt fall 4,5ggr mer att helförsäkra, eller den extra premien täcker min dieselräkning varje månad. Sedan har Teslan gått +20,000 mil så maskinskadan gäller inte längre, och då blir det dyrt att bekosta reparationer själv.

Nu var det inte meningen att detta skulle bli en försäkringsjämförelsetråd. Men det kan vara värt att kolla upp då min erfarenhet säger att Teslor blir ruskigt dyra att försäkra efter 3 år jämfört med en fossilbil. Sedan är det som sagt individuellt, bor man lååångt från storstäder så blir premien en helt annan än om man bor 10min från Göteborgs centrum.
 
M
B Boende45 skrev:
Jag vet inte vad du får 9000 kr/månaden ifrån?
De allra flesta MY (RWD) och ID4 (Pro performance) som du ser på vägarna är
Långt ifrån alla kan få förmånsbil!
Att privatleasa en my kostar 8900kr/mån enligt Teslas hemsida.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Som sagt, det är individuellt. Bilen du länkade till kostar mig 1800kr/mån för helförsäkring. Som jämförelse kostar min Volvo som är 2 år nyare 400kr/mån med samma förutsättningar. Så Teslan kostar i mitt fall 4,5ggr mer att helförsäkra, eller den extra premien täcker min dieselräkning varje månad. Sedan har Teslan gått +20,000 mil så maskinskadan gäller inte längre, och då blir det dyrt att bekosta reparationer själv.

Nu var det inte meningen att detta skulle bli en försäkringsjämförelsetråd. Men det kan vara värt att kolla upp då min erfarenhet säger att Teslor blir ruskigt dyra att försäkra efter 3 år jämfört med en fossilbil. Sedan är det som sagt individuellt, bor man lååångt från storstäder så blir premien en helt annan än om man bor 10min från Göteborgs centrum.

Men att jämföra en diesel volvo med en Tesla är kanske inte riktigt rättvist:)
Oavsett hur långt Teslan gått så kan jag ju inte tycka att den var extremt dyr att försäkra även jämfört med fossil bilar, ska sen prestandan vara motsvarande så är nog inte Teslan speciellt dyr i försäkringen.
Kolla vad motsvarande Audi, Bmw eller Mercedes kostar oavsett drivmedel:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Men att jämföra en diesel volvo med en Tesla är kanske inte riktigt rättvist:)
Oavsett hur långt Teslan gått så kan jag ju inte tycka att den var extremt dyr att försäkra även jämfört med fossil bilar, ska sen prestandan vara motsvarande så är nog inte Teslan speciellt dyr i försäkringen.
Kolla vad motsvarande Audi, Bmw eller Mercedes kostar oavsett drivmedel:)
Är prestanda, acceleration, en viktig parameter? För merparten t.ex 95% försumbar om bilen gör 0-100 på 4 eller 8 sekunder. 😉
Tar vi sedan 80-100 och väghållning minst jämförbar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Långt ifrån alla kan få förmånsbil!
Att privatleasa en my kostar 8900kr/mån enligt Teslas hemsida.
Det har jag heller inte skrivit.

Men man måste förstå att det är två skilda världar mellan privat och förmån.

Det kostar alltså mer att köra en gammal Epa-traktor med drift och underhåll privat än en Tesla MY som förmånsbil.

Om man inte kan ladda billigt hemma och dessutom inte kör mer än normalbilisten är det en mycket dålig affär att köpa en elbil privat.

99,9% av de som väljer en elbil som tjänstebil gör det just för ekonomin skull, inte för att rädda världen.
 
A AndersS skrev:
Är prestanda, acceleration, en viktig parameter? För merparten t.ex 95% försumbar om bilen gör 0-100 på 4 eller 8 sekunder. 😉
Tar vi sedan 80-100 och väghållning minst jämförbar.
Tror att dom flesta håller med om att 80-100 och väghållningen nog är rätt hyfsad på en Tesla.Snabbaste produktions bil på kända banan även om dom precis blev av med rekordet.. Skärmdump från webbplats om Tesla Model S Plaid på Nürburgring, Track Pack, racingdäck, kraftfulla bromsar, annonser nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M m@nge skrev:
Har ungefär samma förutsättningar som du men en bilförsäkring runt 2000kr i månaden?! Tror vår Kia kostar 450kr/mån, helförsäkring.

Med såna priser på Försäkringar (som spontant känns orimligt dyra) är man ju nästan ”tvingad” att byta bil vart tredje år. På tolv år har man alltså tagit ut fyra nya bilar. Man lär ju ha lån på miljoner vid det laget, för bilar.

Alltså en bil är en bil, helt galet med dessa priser. För entusiaster som uppskattar bilar (klassiker, vrålåk etc) kan jag förstå att man gärna lägger pengar på bilar. Men för mig (och gissningsvis 90%) andra är det ett transportmedel.

Nästa år när de flestas bundna ”billiga” bolån höjs 2-3ggr kommer det svida att ha dessa utgifter som en elbil innebär.
Nu vet jag inte vad som är viktigast för dig. Månadskostnad, eller att passa in bland grannarna?
Om det är månadskostnaden, vilket jag hoppas, så är inte en elbil att tänka på för dig. 1500 mil/år är så lite att det "inte finns på kartan" att försvara en elbil ekonomiskt.
Med den körsträckan lämpar sig en ca 10år gammal bensin/diesel för 100-150.000kr bäst. Om man inte vill skruva och laga själv naturligtvis.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag har skrivit det minst två ggr tidigare i tråden. Min bil har likheter med en Tesla S i storlek, pris, utrustning och prestanda. Och även försäkring. Skillnaden är främst att min tankas istf laddas och att den var betydligt billigare begagnad.

Det är alltså inte specifikt tesla som är dyra att försäkra utan slå upp vilken bil som helst som kostade sjusiffrigt ny och har 400 hk eller mer så får ni höga premier.
 
M
B Boende45 skrev:
Om man inte kan ladda billigt hemma och dessutom inte kör mer än normalbilisten är det en mycket dålig affär att köpa en elbil privat.
Yes, jag vet! Det är därför jag som kontant privatköpare har fått så mycket skit för mina ekonomiska argument i den 3000 sidor långa elbilstråden på forumet där 90% av elbilsmaffian är tjänstebilsåkare med allt vad det innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.