yoloboi skrev:
Ibland gör det ont att se sig i spegeln.
vart skrev jag 6 månaders en rejäl omgång? enda jag sa vad smiska en skrikande unge men du och din kompis prata om misshandla frugan
 
A
M maria01 skrev:
vart skrev jag 6 månaders en rejäl omgång? enda jag sa vad smiska en skrikande unge men du och din kompis prata om misshandla frugan
Nej, jag frågade dig vid vilken ålder det är lämpligt att börja slå sina barn. Besvara gärna, jag är uppvuxen i en kultur där det inte anses okej att slå barn så är nybörjare i detta! Vill ju inte att mina döttrar springer omkring med automatkarbiner i nedre tonåren, dom har ju så dålig impulskontroll då.

Och så har jag inte sagt ett pip om att slå frugan, vart fick du det ifrån?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
i natt så höll grannens barn ett sjuhelvetes liv, (15-17 åringar) för de hade ju FF. Jag låter de gärna ha roligt.
Men vid 12 slaget så gick jag över och bad de sänka volymen pedagogiskt, det gjorde de. Jag slog inte en enda unge. Det var till och med städat på gatan när jag tog en inspektionsrunda 0730.

Ska jag vara rädd för att bli nerslagen av pappan nu?

;)
Ungar ska ha stryk med jämna mellanrum för har de inte gjort något så tänker de göra det.
Det sade min morfar, men mormor slog ofta min mor, och hennes örfilar var vanligt förekommande.
Jag hatar däremot aga men det ska inte vara något dalteri heller
 
E Et1975 skrev:
Självklart ska ingen aga barn! Ofattbart att det ens kommer på tal i det samhälle och tid vi lever i!

Att barn sjunger och stojar om dagarna är nått vi får glädjas åt och leva med.

Att vuxet folk inte har vett att stiga upp i tid om dagarna är svårare att förstå.

Om man inte tål ljud av andra människor bör man kanske inte bosätta sig så nära människor..?
Självklart ska man inte aga barn, men i skolan har jag viss invändning mot att man inte får ta tag i armen och leda ut ett barn/ungdom som stör eller bråkar - eller ens höja rösten åt det..

Att barn sjunger och stojar kan vara väldigt mysigt ibland, men det är upp till föräldrarna att se till att de lär sig hyfs redan från början (lite av en förälders ansvar, när man valt att skaffa barn). Att det inte alltid fungerar klockrent.. är inte konstigt, men man ska inte låta det göra som man vill, utan lära och förklara i den mån barnet förstår (och de förstår mycket mer än deras föräldrar verkar förstå ibland).

Att vuxet folk kan sova är väl jättebra om de dessutom ska jobba och ta hand om barn/hus/familj. Skulle bli jobbigt att vara vaken dygnet runt. Att sedan vissa har en tendens att sova länge, ja.. det kan ha med deras jobb och dygnsrytm att göra. Har många bekanta som jobbar nätter och de jobbena är också väldigt viktiga för samhällsfunktionerna.. och de har också rätt att sova :) (själv vaknar jag alltid innan 6 på morgonen tyvärr trots att jag kan ta sovmorgon alla dagar.. men det är min "dygnsrytm")

Med tanke på hur många som har något att säga om sina grannar.. så finns inte tillräckligt med hus på landet för att flytta ut 85 procent från storstäderna! 😳 (det klagas ju på allt och alla nån gång, i någon form)

Jag själv flyttade ut från stan till landet utan grannar - minst 3-400 m till närmsta granne 👍 stormtrivs och prata med korna och fåglarna.. (nä jag hade inget ont och säga om mina grannar, vi håller fortfarande kontakten .. trots att det är 10 år sedan vi flyttade! .. och bara som tillägg, vår tredje granne var ett dagis.. det var en helt ny sorts granne kan jag tala om!).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det låter modernt. Slå kärringen om hon gnatar och barnen om de trilskas. Du kan inte se några nackdelar med att använda våld för att forma sin omgivning så den passar en? Jag vill i alla fall inte leva i något samhälle där jag blir slagen och det tror jag inte några barn vill heller.
du gilla det inläget eller så där fick jag det ifrån
yoloboi skrev:
Nej, jag frågade dig vid vilken ålder det är lämpligt att börja slå sina barn. Besvara gärna, jag är uppvuxen i en kultur där det inte anses okej att slå barn så är nybörjare i detta! Vill ju inte att mina döttrar springer omkring med automatkarbiner i nedre tonåren, dom har ju så dålig impulskontroll då.

Och så har jag inte sagt ett pip om att slå frugan, vart fick du det ifrån?
dagens päron säger ju inte ens till barnen
 
A
M maria01 skrev:
du gilla det inläget eller så där fick jag det ifrån

dagens päron säger ju inte ens till barnen
... och så är vi tillbaka på ruta ett igen med verklighetsfrånvända påståenden.

Och så undrar jag från vilken ålder är det bra att barn blir slagna? Verkar på dig som att 6 månader är för litet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Du har helt rätt, vi är för slappa. Det är givetvis så att eftersom Olle och Caroline i Örgryta inte slår lilla Esther, så finns det gängkriminella ungdomar i Sverige.

Det här kan vi inte tillåta. Jag ska ge mina barn en omgång i eftermiddag. När är det lämpligt att börja slå sina barn? Kan jag ge en 6 månaders en rejäl omgång?
Inte tidigt på morgonen då det stör grannarna om de skriker högt av behandlingen 😉
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte samma sak

men dagens päron låter barnen gör vad dom vill springa runt med ak47 när dom är 14 det är helt okej
Det sker ju aldrig på morgonen när grannarna vill sova.
 
K kortis skrev:
Ungar ska ha stryk med jämna mellanrum för har de inte gjort något så tänker de göra det.
Det sade min morfar, men mormor slog ofta min mor, och hennes örfilar var vanligt förekommande.
Jag hatar däremot aga men det ska inte vara något dalteri heller
Jo men att din morfar och mormor var från 20 talet försvarar ju inte hur korkade de var från den tiden. Vi är 100 år senare och vet att misshandel är destruktivt och det finns bättre tillvägagångsätt.
Dalteri betyder inte att man ska släppa allt, men det betyder inte att du måste misshandla barn eller fru heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte samma sak

men dagens päron låter barnen gör vad dom vill springa runt med ak47 när dom är 14 det är helt okej
Dina alternativ är AK47 när dom är 14 eller våld i hemmet? De flesta andra kan se fler alternativ.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du gilla det inläget eller så där fick jag det ifrån

dagens päron säger ju inte ens till barnen
Jag fattar inte vad du försöker säga.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo men att din morfar och mormor var från 20 talet försvarar ju inte hur korkade de var från den tiden. Vi är 100 år senare och vet att misshandel är destruktivt och det finns bättre tillvägagångsätt.
Dalteri betyder inte att man ska släppa allt, men det betyder inte att du måste misshandla barn eller fru heller.
Nu skrev jag ju att jag hatar barn misshandel eller hur
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I
Aga må vara effektivt att få som man vill för stunden men man har kommit fram till att det är en dålig lösning långsiktigt. Sverige var första i världen som införde förbud mot aga(slutet av 70 talet) så det är relativt nytt och det har tagit ett tag innan det faktiskt slagit rot i folket.

Idag har det blivit lite av ett tabu ämne, man är överens om att aga är dåligt men samtidigt saknar många föräldrar(och skolor) verktyg för att hantera problematiken det lämnar efter sig. Man får inte ens som lärare leda ut ett barn i armen från klassrummet oavsett situation och diskussionerna runt psykisk misshandel har blivit större. Även om man inte bli fälld så innebär det stora risker från både samhälle och arbetsgivare.

En del familjer jag umgås med är det tydligt att det är barnen som styr hemmet, har de inte fullspäckat aktivitetsschema för barnen så klagar föräldrarna över hur påfrestande det är att bara vara hemma med barnen. Man får känslan av att en del föräldrar vågar helt enkelt inte uppfostra barnen i rädsla för vad andra ska tycka och tänka. Vad gör man om barnet total strejkar hemma eller i offentlig miljö? Vad gör man när barnet blir äldre och sätter sig på tvären? Kan\får man skicka barnet på timeout till sitt rum i 20 min? Får man lägga undan mobiltelefonen 1 dag?

Sen har vi de föräldrar som helt lever efter "ingen ska bestämma över mig eller mina ungar" och då struntar man i det mesta. Det låter som det är en sådan familj som TS råkat ut för.

Jag vill tro att de flesta föräldrar ändå lyckas hitta en rimlig nivå men tyvärr tror jag vi kommer få se allt mer stök både i skolor och städerna. Man kan hoppas på att iallafall lärarna får bättre verktyg för att hantera skolmiljön på i framtiden så att barnen kan trivas och därmed nå längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu skrev jag ju att jag hatar barn misshandel eller hur
Bra att du förtydligade det då du lade till din sista mening med att det inte skulle vara dalteri ;)
 
I Ironside skrev:
Aga må vara effektivt att få som man vill för stunden men man har kommit fram till att det är en dålig lösning långsiktigt. Sverige var första i världen som införde förbud mot aga(slutet av 70 talet) så det är relativt nytt och det har tagit ett tag innan det faktiskt slagit rot i folket.

Idag har det blivit lite av ett tabu ämne, man är överens om att aga är dåligt men samtidigt saknar många föräldrar(och skolor) verktyg för att hantera problematiken det lämnar efter sig. Man får inte ens som lärare leda ut ett barn i armen från klassrummet oavsett situation och diskussionerna runt psykisk misshandel har blivit större. Även om man inte bli fälld så innebär det stora risker från både samhälle och arbetsgivare.

En del familjer jag umgås med är det tydligt att det är barnen som styr hemmet, har de inte fullspäckat aktivitetsschema för barnen så klagar föräldrarna över hur påfrestande det är att bara vara hemma med barnen. Man får känslan av att en del föräldrar vågar helt enkelt inte uppfostra barnen i rädsla för vad andra ska tycka och tänka. Vad gör man om barnet total strejkar hemma eller i offentlig miljö? Vad gör man när barnet blir äldre och sätter sig på tvären? Kan\får man skicka barnet på timeout till sitt rum i 20 min? Får man lägga undan mobiltelefonen 1 dag?

Sen har vi de föräldrar som helt lever efter "ingen ska bestämma över mig eller mina ungar" och då struntar man i det mesta. Det låter som det är en sådan familj som TS råkat ut för.

Jag vill tro att de flesta föräldrar ändå lyckas hitta en rimlig nivå men tyvärr tror jag vi kommer få se allt mer stök både i skolor och städerna. Man kan hoppas på att iallafall lärarna får bättre verktyg för att hantera skolmiljön på i framtiden så att barnen kan trivas och därmed nå längre.
Lärare borde få gå samma psykologikurser som poliser, få unga el barn som inte lyder polis så deras utbildning är nog bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.