M
M Mikael_Swe skrev:
Köpa begagnat hus som oerfaren husköpare känns som ett självmordsuppdrag.
Bygg nytt isf. Jag önskar dig lycka till på en resa jag aldrig skulle åka på!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Idag hade man ett repotage om ett par i TTELA som hade byggt nytt och räntekostnaden låg på 38 tkr / mån pga av räntehöjningarna "idag". Så mitt råd är att köpa en BRF lgh i stället alt bo kvar i hyreslgh.
/B
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Mikael_Swe skrev:
Finns lediga tomter. Men frågan är om man ens har råd när tomten går på 2m.
Bygg nytt, det gjorde jag för typ 20 år sedan, har haft många problemfria år, men nu har man kommit in i underhåll av huset som inte är lika nytt längre. 🤨
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
Bono_R Bono_R skrev:
Idag hade man ett repotage om ett par i TTELA som hade byggt nytt och räntekostnaden låg på 38 tkr / mån pga av räntehöjningarna "idag". Så mitt råd är att köpa en BRF lgh i stället alt bo kvar i hyreslgh.
/B
Hur ser övrig fakta ut? 38,000 i månaden ger ett bolån på 10msek vid 4,56% ränta. Vad är sensationen? Tjänar man 300k i månaden ser jag inga problem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte råd med tomten avråder jag från byggnation, fortsätt bo i hyresrätt och spara tills du har råd att köpa tomt där du vill bo...
Syfta på att ha råd med totalkostnad
 
Att bygga ett hus på spekulation är en onödigt stor risktagning just nu tycker jag.
 
M Mikael_Swe skrev:
Jag har just haft turen att pricka rätt tidpunkt på bostadsmarknaden (mars 2021) och gjort en framgångsrik försäljning. Nu står jag inför en viktig beslutspunkt: ska jag återvända till bostadsmarknaden eller börja bygga mitt eget hus? (Bor i hyresrätt idag)

Jag har investerat vinsten från försäljningen på börsen och har nu tillräckligt med kapital att använda. Dessutom kan jag få ett lån på upp till 3 miljoner från banken.

Tanken på att bygga ett hus som en investering lockar mig, men jag har aldrig tidigare ägt eller byggt ett hus. Detta gör mig osäker på vad jag bör göra härnäst.

Jag skulle vilja få lite råd och insikt från er kunniga medlemmar i detta forum om husbygge. Har ni några rekommendationer eller tips för någon som är ny på området? Vilka faktorer bör jag överväga innan jag bestämmer mig?
Hade jag förstått att man inte ägde sin bostadsrätt utan bara var medlem i en förening så hade jag inte köpt bostadsrätt när det begav sig. Sitter nu lycklig med hus på en jordbruksfastighet ej detaljplanerad medan lägenheten får stå outhyrd tills barnen vuxit upp. Hade gärna hyrt ut den men att ha en lägenhet kvar för sina barns skull är inte en giltig anledning i vår förening.

Skulle jag behöva köpa lägenhet skulle jag isåfall satsa på en ägarlägenhet.

Att inte ha någon erfarenhet från husägande sedan tidigare har inte varit något problem för oss. Allt underhållsarbete på huset från 1938 som vi kunnat göra själva har vi fått lära oss mha av att prata med folk som kan eller kollat upp på Youtube. De saker vi inte hunnit/kunnat/mäktat med själva har vi lejt bort.

Eget vatten och trekammarbrunn är också en lyx så slipper man drabbas av kommunalt bevattningsförbud (som inte skiljer på gräsmatta och grönsaksodlingar).

Köper man begagnat hus är energideklaration a och o. Vårt hus om 160 kvm i två plan plus källare har vi bytt direktverkande el mot vattenburna radiatorer, skaffat bergvärme och gått från ca 23000 kWh/ år till 13000 kWh/år. Med solpaneler på åkern har vi sänkt till knappt 10000 kWh/år.

Vid köptillfället uppskattade jag det omedelbara rustningsbehovet till ca 200kkr vilket jag prutade med.

Bergvärme och radiatorer ca 300kkr och solpaneler ca 200kkr.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag vill inte helst inte jobba på mitt hus.

Jag har en bevakning på ägarlägenheter. Dyra dock.
 
M Mikael_Swe skrev:
Jag vill inte helst inte jobba på mitt hus.

Det får bli bostadsrätt.
Glöm inte att kolla föreningens ekonomi innan köp. Även en BRF lgh kan drabbas av rejäla avgiftshöjningar pga att man har höga lån eller att man står inför ex.vis ett stambyte och kanske inte har tagit höjd för dessa "framtida kostnader" gm avs till yttre rep.fond eller har en i övrigt god ekonomi.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Glöm inte att kolla föreningens ekonomi innan köp. Även en BRF lgh kan drabbas av rejäla avgiftshöjningar pga att man har höga lån eller att man står inför ex.vis ett stambyte och kanske inte har tagit höjd för dessa "framtida kostnader" gm avs till yttre rep.fond eller har en i övrigt god ekonomi.
Kommer köpa i samma förening som tidigare. Gammal och stor.
 
M Mikael_Swe skrev:
Jag vill inte helst inte jobba på mitt hus.

Jag har en bevakning på ägarlägenheter. Dyra dock.
Då rekommenderar jag ett nyrenoverat hus ;). Hittar du ett du/ni verkligen är intresserade av så ”sparka ordentligt på däcken” när ni tittar. Ha gärna med någon som redan har hus som hittar var fel brukar uppstå.

Och om ägarskapet och få göra vad man vill (tex hyra ut) inte är så viktigt så funkar bostadsrätt eller hyresrätt.
 
M Mikael_Swe skrev:
Jag har just haft turen att pricka rätt tidpunkt på bostadsmarknaden (mars 2021) och gjort en framgångsrik försäljning. Nu står jag inför en viktig beslutspunkt: ska jag återvända till bostadsmarknaden eller börja bygga mitt eget hus? (Bor i hyresrätt idag)

Jag har investerat vinsten från försäljningen på börsen och har nu tillräckligt med kapital att använda. Dessutom kan jag få ett lån på upp till 3 miljoner från banken.

Tanken på att bygga ett hus som en investering lockar mig, men jag har aldrig tidigare ägt eller byggt ett hus. Detta gör mig osäker på vad jag bör göra härnäst.

Jag skulle vilja få lite råd och insikt från er kunniga medlemmar i detta forum om husbygge. Har ni några rekommendationer eller tips för någon som är ny på området? Vilka faktorer bör jag överväga innan jag bestämmer mig?
Läs boken Rich Day Poor Dad.
 
TRJBerg
Jag skulle inte investera (som i investering för spekulation) i hus/fastighet nu - jämfört med att lägga pengarna i en global indexfond med låg avgift.
Vi är lite grann i en krissituation vad gäller fastighets/husmarknaden just nu. Nyss kom alarmerande nyheter vad gäller kommande räntenivåer och också vad gäller kronans värde. Så jag skulle vänta med allt sånt tills det gått över. Kanske om två år eller mer.
 
M
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skulle inte investera (som i investering för spekulation) i hus/fastighet nu - jämfört med att lägga pengarna i en global indexfond med låg avgift.
Vi är lite grann i en krissituation vad gäller fastighets/husmarknaden just nu. Nyss kom alarmerande nyheter vad gäller kommande räntenivåer och också vad gäller kronans värde. Så jag skulle vänta med allt sånt tills det gått över. Kanske om två år eller mer.
Jag skulle aldrig se en bostad som en investering, möjligtvis i min familjs livskvalitet, men aldrig penningmässigt sett. Men nu när priserna på iaf. hus/fritidshus faller så borde det väl vara fint ingångsläge om man sitter med kassa och vill sätta bo? Eller tror vi det kommer fortsätta nedåt ett tag till?
 
TRJBerg
M Markarbetaren skrev:
Jag skulle aldrig se en bostad som en investering, möjligtvis i min familjs livskvalitet, men aldrig penningmässigt sett. Men nu när priserna på iaf. hus/fritidshus faller så borde det väl vara fint ingångsläge om man sitter med kassa och vill sätta bo? Eller tror vi det kommer fortsätta nedåt ett tag till?
Jag tror det är in stor risk att det faller i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.